۰ نفر

مراقب شگرد جدید بزهکاران سایبری باشید

۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۴۸
کد خبر: 154672
مراقب شگرد جدید بزهکاران سایبری باشید

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گیلان به کاربران شبکه های اجتماعی در خصوص شگرد جدید بزهکاران سایبری در سوء استفاده از نام و اکانت کاربران در شبکه‌های اجتماعی هشدار داد.

سرهنگ «ایرج محمدخانی»، رئیس پلیس «فتا»ی گیلان ارسال پیامک‌های جعلی برنده شدن در قرعه‌کشی‌ها را یکی از شگردهای مجرمانه عنوان و اظهار کرد: جدیدترین پیامک‌های ارسالی با هدف دسترسی به کدهای فعال‌سازی در شبکه‌های اجتماعی، به کاربران ارسال می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: در جدیدترین شیوه بزهکاران سایبری با ارسال پیامک‌هایی مبنی بر برنده شدن افراد در قرعه‌کشی از آنان درخواست می‌کنند کد قرعه‌کشی دریافت شده را به شماره اعلامی ارسال  (forward)کنند.

محمدخانی گفت: پیام ارسالی برای قربانی دارای کد 5 رقمی است که طبق اظهارات بزهکاران، کد قرعه‌کشی است در حالی که کد فعال‌سازی اکانت در شبکه اجتماعی است، متأسفانه برخی کاربران به محض دریافت کد قرعه‌کشی، فریب خورده و کد را ارسال می‌کنند و بدون توجه به عواقب آن انتظار دریافت جایزه را می‌کشند.

وی ادامه داد: افراد سودجو پس از دریافت کدهای فعال‌سازی اقدام به ایجاد اکانت‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی کرده و از جانب قربانی اقدام به انتشار مطالب غیر واقع(درخواست کمک از دوستان و حتی مزاحمت برای آن‌ها) و با برقراری ارتباط با دوستان و بستگان قربانی می‌کنند.

رئیس پلیس فتا گیلان به شهروندان توصیه کرد: برنده شدن کاربران در قرعه‌کشی می‌تواند یک شگرد مجرمانه برای فریب و به دام انداختن هم‌وطنان باشد، بنابراین هرگاه از سوی افراد ناشناس که خود را در قالب کارمند دستگاه یا نهادی دولتی معرفی و ادعای برنده شدن شما در قرعه‌کشی را مطرح می‌کنند، روبرو شدید، تردید کرده به‌هیچ عنوان اطلاعات درخواستی را به آن‌ها ارسال نکنید.

محمدخانی با بیان این‌که ارسال اطلاعات مورد نظر به افراد سودجو و فرصت‌طلب می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از جرائم از جمله برداشت از حساب بانکی، هتک حیثیت، مزاحمت و ... باشد و حتی احتمال این‌که بزهکاران با شیوه‌هایی مانند انتشار تصاویر افراد برنده در سایت، از کاربران درخواست تصویر و در نهایت با ایجاد اکانتی جدید با نام، تصویر و شماره طعمه خود مبادرت به کلاهبرداری کنند.

وی به هم‌وطنان هشدار داد به چنین ‌پیام‌هایی که غیرقانونی و جعلی هستند به هیچ‌عنوان اعتماد نکرده و موضوع را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir یا ایمیل این پلیس به نشانی Gfata@police.ir گزارش کنند.