۰ نفر

تلاش ایران برای بازنماندن از عرصه ۵G

تلاش خارجی‌ها برای ورود به اپراتور فیبر نوری ایران

۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۸:۳۲
کد خبر: 147796
تلاش خارجی‌ها برای ورود به اپراتور فیبر نوری ایران

وزیر ارتباطات از علاقه‌مندی اپراتورهای مختلف بین‌المللی برای ورود به پروژه اپراتور فیبر نوری خبر داد و مذاکرات یکی از این شرکت‌ها را بسیار جدی توصیف کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، محمود واعظی ظهر امروز در حاشیه مراسم افتتاح هفدهمین نمایشگاه تلکام در جمع خبرنگاران حاضر شده و به پاسخگویی به برخی سوالات آنها در مواردی چون اپراتور فیبر نوری، اینترنت اشیاء، شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی و نسل پنجم ارتباطی (5G) پرداخت.

وی در بخشی از صحبت‌های خود در ارتباط با بحث واگذاری سهام شرکت ایرانیان نت به شرکت‌های خارجی، اظهار کرد: در این حوزه که مسوولیت ارائه‌ی شبکه فیبر نوری به تمام مراکز تجاری، صنعتی، کسب‌وکارها و منازل را برعهده دارد، نیاز به سرمایه‌گذاری عظیمی وجود دارد، اما با توجه به این‌که سهامداران این شرکت توان این حجم سرمایه‌گذاری را ندارند در مجمع عمومی تصمیم بر آن شد که برای این پروژه از مشارکت خارجی بهره گرفته شود.

وزیر ارتباطات راه‌های جذب مشارکت خارجی در این پروژه را مواردی مانند تامین مستقیم سرمایه از سوی شرکت‌های خارجی، مشارکت با بانک‌های بین‌المللی و استفاده از تجربیات کشورهای مختلف برای اجرای این پروژه دانست.

تلاش ایران برای بازنماندن از عرصه 5G

وی درباره نسل پنجم ارتباطی متذکر شد: اکنون شرکت‌های بزرگ دنیا در این حوزه فعالیت داشته و سرمایه‌گذاری بسیاری انجام داده‌اند به عبارتی در دنیا عملا ورود به این عرصه با پرداخت اینترنت اشیاء همزمان شده است و آن‌طور که ادعا می‌شود قرار بر آن است تا سال 2020، 50 میلیارد شی متصل به اینترنت در دنیا وجود داشته باشد که این موضوع حجم عظیمی از اطلاعات و داده‌ها را در بر گرفته و تحولی بزرگ محسوب می‌شود که تمام کشورهای دنیا در حال تلاش برای آماده‌سازی خود در این حوزه هستند.

واعظی همچنین ادامه داد: با توجه به توجه دولت دهم به بحث اینترنت اشیاء اکنون در دانشگاه‌ها و مرکز تحقیقات مخابرات گروهی تشکیل شده و بودجه‌ای برای مطالعات در این زمینه اختصاص داده شده است.

وزیر ارتباطات همچنین عنوان کرد: قرار نیست در این حوزه مانند شرکت‌های بزرگ دنیا موبایل نسل پنج بسازیم، بلکه در تلاشیم زمانی که این تکنولوژی وارد ایران می‌شود با این تکنولوژی بیگانه نباشیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تعطیلی کارخانه‌های مخابراتی در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به این‌که زمانی در هیات مدیره و مدیریت عاملی مخابرات فعالیت داشتم تعصب خاصی روی این شرکت‌ها دارم، در آن زمان قرار بر آن بود که این شرکت‌ها به دنبال بازار منطقه‌ای باشند اما متاسفانه مانند دیگر موضوعات این مساله در دولت قبل فراموش شده و در این خصوص دچار مشکلاتی شدیم.

واعظی با بیان این‌که در حال حاضر دو معاون وزیر ارتباطات مسوول همکاری‌ها و هماهنگی‌هایی در این حوزه شده‌اند، گفت: با وزیر صنعت نیز مذاکراتی در این خصوص داشته‌ایم و در کل شرایط این حوزه نسبت به دو تا سه سال گذشته پیشرفت نسبی داشته است.

مذاکره با بانک مرکزی برای شبکه‌های اجتماعی داخلی

وزیر ارتباطات همچنین درباره حمایت دولت از شبکه‌های اجتماعی داخلی، اظهار کرد: در این زمینه تلاش داریم با بانک مرکزی همکاری‌هایی داشته باشیم تا بحث پرداخت از طریق این شبکه‌ها فعال شود همچنین برای شبکه‌هایی که امکان پاسخگویی به چندین میلیون کاربر را داشته باشند، بحث تبلیغات مورد توجه قرار خواهد گرفت.

توضیح وزیر درباره‌ی منع استفاده دولتی‌ها از تلگرام

وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود درباره صحبت‌های اخیر دادستان کشور مبنی بر منع ارگان‌های دولتی از استفاده شبکه‌های اجتماعی خارجی، تاکید کرد: این‌که دستگاه‌های اداری بخواهند کار خود را از طریق تلگرام انجام دهند کار خطایی است که اصلا به بخشنامه نیاز نداشته و حتی بدون بخشنامه هم باید مسوولان باید بدانند قرار نیست از این فضا برای فعالیت‌های کاری خود استفاده کنند.

داستان قدیمی ادغام تلکام و الکامپ

واعظی در پاسخ به سوالی در خصوص ادغام الکامپ و تلکام نیز، گفت: همانطور که طی سال‌های گذشته هم اشاره شده علاقه ما بر آن است که یک نمایشگاه بزرگ بین ‌المللی داشته باشیم که در آن تمام خانواده ICT کشور دور هم جمع شوند، اما به هرحال وقتی رقابتی بین این دو نمایشگاه وجود دارد و روند برگزاری هر دوی آنها دنبال می‌شود علاقه‌ای نداریم آن را بهم بزنیم. به همین دلیل هر زمان که دوستدار برگزارکننده نمایشگاه به نتیجه رسیدند که این دو نمایشگاه ادغام شود ما نیز حاضریم.

داستان حق‌السهم دولت از نرم‌افزارهای داخلی

وزیر ارتباطات در خصوص حق‌السهم ۳۱ درصدی که برخی طراحان برنامه معتقدند دولت از آنها دریافت می‌کند، اظهار کرد: ما از کسانی که برنامه می‌نویسند سهمی برای دولت دریافت نمی‌کنیم تا نهضت نرم‌افزارنویسی در سراسر کشور ایجاد شود. در واقع ما تمام محدودیت‌ها را از سر راه فعالان این بخش برداشته‌ایم تا این روند شکل بگیرد.

وی همچنین متذکر شد: برهمین اساس طی سال‌های اخیر نزدیک به ۱۰۰ هزار اپلیکیشن در ایران نوشته شده که بسیاری از این نرم‌افزارها معمولی نبوده و نمونه نرم‌افزارهایی هستند که در گذشته برای خرید آنها ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار به کشورهای خارجی پرداخت می‌شد.