۰ نفر

نمایندگی دو برند اپل دیگر هم منقضی شد

۱۱ مرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۴۰
کد خبر: 138108
نمایندگی دو برند اپل دیگر هم منقضی شد

مدیرکل مبارزه با قاچاق کالای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: نمایندگی اپل تایید نشده است؛ در واقع ثبت سفارش داشته که زمان آن تمام شده است.

عباس نخعی در نشست مشترک با رییس اتاق اصناف ایران و رییسان اتحادیه های موبایل سراسر کشور افزود: نمایندگی دو برند دیگر نیز همچون اپل منقضی شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، نخعی اعلام کرد: در نشست بیست و نهم تیرماه قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، نایب رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان و رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مقرر شد برای هر شرکتی که امکان خدمات پس از فروش دارد، تمهیدات لازم برای واردات فراهم شود.

به گفته وی، این شرکت ها می توانند با تحویل مدارک و ثبت نام در سامانه سازمان حمایت از مصرف کنندگان واردات داشته باشند.

وی گفت: پس از برجام تاکنون امکان واردات قانونی برای شرکت های مادرِ تولید گوشی موبایل فراهم نشده است.

نخعی به شکل گیری کمیته ای فنی با حضور کارشناسان مدیریت فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک، سازمان تنظیم مقررات و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای بررسی ابعاد اقتصادی، بازرگانی و فنی طرح رجیستری موبایل اشاره کرد و افزود: طرح رجیستری موبایل در سه مرحله برای واردکنندگان، مردم و فروشندگان موبایل اجرا می شود.

مدیرکل مبارزه با قاچاق کالای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: در طرح رجیستری موبایل به هیچ وجه با گوشی های خریداری شده در دست مردم کاری نداریم، البته خریدار نباید جنس قاچاق را خریداری کند اما فرهنگ مصرف ما به سوی کاهش هزینه رفته است و به همین دلیل جنس قاچاق خریداری می شود.

نخعی درباره ساماندهی بخش عرضه موبایل افزود: بدون هم فکری و هماهنگی با اتاق اصناف ایران هیچ گونه ورودی به بخش عرضه نخواهیم داشت.

به گفته وی، طبق ماده 18 مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز عرضه، خرید، فروش، عرضه و نگهداری کالای قاچاق جرم و تخلف محسوب می شود.

وی از واحدهای صنفی و فروشندگان موبایل خواست از این پس فاکتور رسمی خرید را از بنکداران تحویل بگیرند یا در صورت واردات برگ سبز را در اختیار داشته باشند.

نخعی گفت: اکنون 98 درصد موبایل های بازار ایران قاچاق است، ولی بازار با طرح رجیستری موبایل دچار تحول می شود و انتظار ما از اصناف این است که برای ساماندهی و سالم سازی بخش عرضه به ما کمک کنند.

اتحادیه کشوری موبایل تشکیل شود

رئیس اتاق اصناف ایران نیز در این نشست تاکید کرد هیچ فعالیت صنفی بدون نظر اتاق اصناف ایران ضمانت اجرا ندارد و به یقین بدون حضور اصناف درباره طرح رجیستری موبایل تصمیم گیری نمی شود.

علی فاضلی، به رییسان اتحادیه های موبایل توصیه کرد: اتحادیه کشوری موبایل را تشکیل دهند. وی همچنین وجود کمیته ای سه نفره متشکل از رییسان این اتحادیه ها برای مدیریت بازار موبایل ایران و تدوین یک نظام برای تعیین شیوه فعالیت واحدهای صنفی را ضروری برشمرد.

به گفته وی، قاچاق در اقتصاد ایران نهادینه شده است و به همین دلیل مبارزه با قاچاق نیز به کندی جلو می رود و توان مضاعف کارآمد و برنامه مند همه اجزای حاکمیت را طلب می کند.

فاضلی همچنین از تصمیم گیری درباره زمان و مکان اخذ مالیات بر ارزش افزوده خبر داد و گفت: در آینده جزییات آن اعلام می شود. وی با اشاره به نشست مشترک هیات رییسه اتاق اصناف ایران با رییس مجلس شورای اسلامی ایران گفت: قوانین برای تسهیل امور کسب و کار تصویب نشده است و باید به نظارت و اجرای قانون توجه شود.

طرح رجیستری یا کددار کردن گوشی تلفن همراه برای مقابله با قاچاق تلفن همراه در دستور کار قرار گرفته است. این طرح یک بار دیگر در سال 1385 اجرا شده بود که در عمل با شکست روبرو و متوقف شد.