در میان کامپیوترهای موجود که قادر به محاسبات دقیق و خاص هستند، ابر رایانه ژاپنی Fugaku به عنوان قدرتمندترین رایانه جهان شناخته شد.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ ابررایانه ژاپنی Fugaku همه رقبای گذشته را پشت سر گذاشت و توانست رتبه برتر را در رده‌بندی قدرتمندترین دستگاه‌های محاسباتی جهان، که دو بار در سال توسط پروژه تحقیقاتی Top500 منتشر می‌شود، کسب کند. این رایانه که توسط شرکت فوجیستو با همکاری آزمایشگاه تحقیقاتی فدرال ریکن ساخته شد، توانست در هر ثانیه سه برابر محاسبات صدرنشین سابق این لیست، ابر رایانه Summit در ایالات متحده را انجام دهد.

گفتنی است که Fugaku نه تنها در محاسبات در هر ثانیه رتبه برتر را کسب کرده، بلکه در چهار دسته‌بندی که ابر رایانه‌ها توسط این پروژه قضاوت می‌شوند، نیز این جایگاه را به دست آورده است.

بر اساس آزمایشگاه Riken، هیچ کامپیوتر دیگری تا کنون به این جایگاه برجسته دست نیافته بود. Fugaku همچنین بیشترین هسته‌ها را در میان همه رایانه‌های رتبه‌بندی شده در خود جای داده و همچنین بالاترین عملکرد تئوریک برای محاسبات و ظرفیت قدرت را دارا است.

ابر رایانه‌ها، برای اجرای شبیه‌سازی‌های پیچیده‌ای که شامل تعداد زیادی متغیر است، مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاربردهای رایج آنها شامل مدل‌سازی اقتصادی و اقلیمی، تحقیقات عصب‌شناسی و علوم هسته‌ای می‌شود.

در خصوص Fugaku باید اشاره کرد که از قدرت این دستگاه برای تحقیقات مرتبط به ویروس کرونا، به ویژه برای اجرای شبیه‌سازی نحوه حرکت ذرات تنفسی در هوا در محیط‌های مختلفی همچون دفاتر یا واگن‌های قطار نیز استفاده می‌شود.

در لیست هشت ابررایانه برتر جهان دو دستگاه Dell و دو دستگاه IBM و همچنین دو ابر رایانه چینی قرار دارد که توسط دولت چین اداره می‌شوند.

در نمودار ارائه شده، قدرتمندترین ابر رایانه‎‌های جهان را مشاهده می‌کنید؛

96ff1822-bd04-4314-a2e5-fc3dbfd3f02d