از ابتداى فروردین تا ١١آبان٩٨ مجموعا ۱۰میلیارد و ۱۶۸میلیون یورو ارز وارد سامانه نیما شده که بالاترین میزان فروش ارز صادراتی در تاریخ۹۸/۷/۱۶ به مبلغ ۲۲۹ میلیون یورو بوده است.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانى؛ بانک مرکزی ابتدای اردیبهشت ماه سال۹۷ از سامانه‌ ارزی نیما که با هدف سامان بخشیدن به بازار ارز در حوزه‌ی واردات کالا ایجاد شده بود رونمایی کرد.

بانک مرکزی در بهمن‌ماه سال٩٦ با راه‌اندازی سامانه‌ی «نیما»، مقدمات سامان‌ بخشیدن به بازار ارز کشور را فراهم کرد؛ سامانه‌ی نیما در واقع مخفف عبارت «نظام یکپارچه‌ی معاملات ارزی» است که هدف آن تسهیل تأمین ارز و ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان ارز است.

بر این اساس، سامانه‌ی نیما در واقع بستری آنلاین برای خرید و فروش ارز است که هدف آن این بود که متقاضیان خرید ارز بتوانند درخواست خود را در یک بستر یکپارچه در اختیار فروشندگان ارز قرار دهند و فروشنده‌ای که تمایل به ارائه‌ی خدمات دارد، بتواند در بستری سالم و رقابتی، پیشنهاد خریدار ارز را پاسخ دهد.

جزییات عملکرد ٨ماهه سامانه نیما؛ رکورد خرید و فروش ارز در اردیبهشت ماه

طراحی اینفوگرافیک: شبنم نعیمی

بازرگانان می‌توانند با مراجعه به سامانه‌ی جامع تجارت، درخواست خود را برای تأمین ارز ثبت سفارش‌های غیر بانکی ثبت کنند، پس از ثبت سفارش و با توجه به هماهنگی صورت‌گرفته بین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت، این درخواست به‌صورت خودکار و برخط به سامانه‌ی نیما انتقال پیدا می‌کند و در نتیجه درخواست خرید ارز بازرگانان توسط صرافی‌ها مشاهده می‌شود و در صرافی‌ها می‌توانند پیشنهاد خود را ارائه کنند.

بررسى عملکرد این سامانه از ابتداى فروردین تا یازدهم آبان ماه سال٩٨ حاکى از آن است که در مجموع طى این مدت بالغ بر ١٠میلیارد و ١٦٨میلیون یورو ارز صادراتى وارد این چرخه شده و ٨میلیارد و ٣٦٤میلیون یورو نیز بابت واردات خریدارى شده است.

بالاترین میزان فروش ارز در این سامانه تا تاریخ تنظیم این خبر یعنى یازدهم آبان ماه، در روز شانزدهم مهر ماه به میزان ٢٢٩میلیون یورو و بیشترین میزان خرید ارز نیز در سوم مهر ماه به میزان ١٢٤میلیون یورو بوده است.

صادرکنندگان هر ماه چقدر ارز صادراتى به نیما وارد مردند؟

بررسى روند فروش ارز حاصل از صادرات در بازار ثانویه به تفکیک هر ماه حاکى از آن است که صادرکنندگان در فروردین ماه مجموعا یک میلیارد و ٢٧٢میلیون یورو، در اردیبهشت ماه دو میلیارد و ١٥٣میلیون یورو، طى ماه خرداد یک میلیارد و ٢٤١میلیون یورو، در تیر ماه یک میلیارد و ٣٣٨میلیون یورو، در مرداد ماه ٩٢٧میلیون یورو و در شهریور ماه یک میلیارد و ٢٦میلیون یورو ارز در سامانه نیما فروخته اند.

همچنین مجموع فروش ارز در مهر ماه بالغ بر یک میلیارد و ٦٤١میلیون یورو و از ابتدا تا یازدهم آبان ماه ٥٨١میلیون یورو بوده است؛ بر این اساس بالاترین میزان فروش ارز صادراتى طى این مدت در اردیبهشت ماه بوده است.

میانگین نرخ خرید و فروش ارز در سامانه نیما

طبق آمار همین سامانه، میانگین نرخ فروش یورو در بازار ثانویه ١١٨٣٢تومان و دلار ١٠٥٩٤تومان است؛ همچنین میانگین قیمت خرید یورو ١١٩٤٣ و خرید دلار ١٠٦٩٠تومان است.