۰ نفر

حذف یارانه انرژی 2 درصدی های بدمصرف؛

سال 1402 گاز مشترکان پرمصرف گران می شود

۲۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۷:۴۰
کد خبر: 706845
سال 1402 گاز مشترکان پرمصرف گران می شود

تخفیف 70 درصدی قبوض گاز پرمصرف ها به پایان رسیده است درصورت ادامه روند فعلی در سال 1402، یارانه انرژی مشترکان پرمصرف حذف خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، براساس لایحه بودجه ۴۰۱ یارانه انرژی مشترکان پرمصرف باید حذف و قبض مشترکان تحت پوشش نهادهای حمایتی همانند کمیته امداد و بهزیستی از محل قبض‌های مشترکان پرمصرف پرداخت ‌می‌شد. اما به دلیل اعتراض افکار عمومی به قبوض گاز،  دی ماه امسال رئیسی از اجرای این قانون عقب‌نشینی کرد و دستور تخفیف ۷۰ درصدی برای مشترکان پرمصرف به مدت سه ماه را صادر کرد، دستوری که برخلاف مصوبه دولت و لایحه بودجه ۴۰۱ بود. اجرای قانون و اصلاح الگوی مصرف مسئله‌ای است که تاکنون هیچ دولتی جرات اجرای آن را نداشته است. در واپسین روزهای سال ۴۰۱ دولتمردان از پایان مهلت به بدمصرف‌ها و اجرای قانون در ۴۰۲ خبر می‌دهند.

روز گذشته سخنگوی دولت گفت: «افزایش قبض گاز مشترکان پرمصرف به حکم قانون مصوب مجلس بوده است. افزایش قیمت برای پرمصرف‌ها در قانون ۴۰۲ نیز تکرار شده است.»

۲ درصدی‌های بدمصرف

آذرماه امسال، مصوبه اصلاح تعرفه‌ها از سوی دولت رئیسی ابلاغ شد و براساس این مصوبه سه پله نخست بدون تغییر به ‌اسم مصارف متعارف، سه پله ۴ تا ۶ با ۳۰درصد افزایش تعرفه‌ها و ۴ پله ۷ تا ۱۰، با ۵۰ درصد افزایش تعرفه مواجه شدند که مشترکینی که در این ۷ پله قرار می‌گرفتند مشترکین پرمصرف هستند. دو پلکان ۱۱ و ۱۲ مشترکینی بسیار پرمصرف و بدمصرف هستند. براساس آمار شرکت ملی گاز،  حدود ۶۰ درصد مشترکان در سه پله نخست قرار داشتند و شامل افزایش تعرفه نشدند اما حدود ۲ درصد مشترکین وارد پلکان یازدهم و دوازدهم شدند که بدمصرف شناخته شدند.

 قبض گاز بدون تخفیف

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران نیز درباره افزایش تعرفه قبوض گاز گفت: «بر اساس مصوبه مورخ ۱۶ بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ هیئت وزیران، تنها تا پایان امسال، رشد تعرفه‌های مندرج در جدول دوره سرد سال خانگی نسبت به تعرفه‌های پیش از مصوبه و با هدف کاهش هزینه‌های مربوط به مصارف گاز طبیعی خانوارها، ۷۰ درصد تا سقف تعیین‌شده کاهش یافته و تعرفه‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۲ بدون تخفیف محاسبه خواهند شد.

 مسلم رحمانی در این باره گفت: «این مصوبه به‌دلیل کاهش شدید دمای هوای کشور در فصل سرد امسال و با هدف کاهش هزینه‌های مربوط به مصارف گاز طبیعی خانوارها که به‌دلیل نبود آمادگی لازم آنها برای کنترل مصارف گاز متناسب با الگوی بهینه مصرف بوده، به تصویب هیئت وزیران رسیده است.»

به گفته او، این کاهش گازبها برای اقلیم‌های ۱ تا ۵ به‌ترتیب تا سقف ۱۳۰۰، ۱۲۵۰، ۱۲۰۰، ۱۰۰۰ و ۸۰۰ مترمکعب در ماه به ازای هر واحد خانگی قابل اعمال است، اما ملاک محاسبه گازبهای مشترکان از ابتدای سال ۱۴۰۲، تعرفه‌های مندرج در مصوبه مورخ ۱۶ آذرماه ۱۴۰۱ خواهد بود.

 مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: «از این رو ضروری است مشترکان خانگی گاز نسبت به مدیریت مصرف گاز طبیعی، دقت و توجه لازم را مبذول دارند، زیرا این مهم تنها با رعایت الگوی مصرف و دقت هرچه بیشتر در استفاده از این نعمت الهی امکان‌پذیر است.»

یارانه انرژی بدمصرف‌ها حذف می‌شود

پرداخت نکردن یارانه انرژی به مشترکان پرمصرف موضوعی منطقی بود که دولت‌ها جرات اجرای واقعی آن را نداشتند. دولت رئیسی شروع‌ کننده این طرح پرچالش بود اما صدور دستور تخفیف ۷۰ درصدی اجرای چنین طرحی را با مشکل مواجه کرد. حال باید دید سال ۴۰۲ دولت رئیسی یارانه انرژی بدمصرف‌ها را قطع خواهد کرد یا دوباره سناریو زمستان ۴۰۱ و تخفیف به بدمصرف‌ها تکرار خواهد شد.