۰ نفر

آرش رئیسی‌نژاد در گفتگو با اقتصاد آنلاین:

از فقدان استراتژی انرژی رنج می‌بریم/ هیچ تصوری از ژئوپلیتیک در ایران وجود ندارد

۱۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۵۸
کد خبر: 704757
از فقدان استراتژی انرژی رنج می‌بریم/ هیچ تصوری از ژئوپلیتیک در ایران وجود ندارد

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: شما اگر بتوانید با استاده از انرژی، کشورهای اطرافتان را کنترل کنید، می‌توانید به اهداف ژئوپلیتیک خود نیز دست پیدا کنید اما در حال حاضر، هیچ تصوری از ژئوپلیتیک در کشور ما وجود ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، آرش رئیسی‌نژاد، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین در خصوص بازارهای انرژی و تاثیر آن در رسیدن به اهداف ژئوپلیتیک کشورها گفت: در حال حاضر عمده‌ی بازار قطر، شرق آسیاست و تا سال ۲۰۲۶، پایش به بازار گاز اروپا نیز باز می‌شود. همین قطر کوچک آموخته که با تنوع صادرات، و گسترش خطوط لوله‌ی خود و البته با گرفتن تصمیمات مهم و صحیح، می‌تواند به اهداف ژئوپلیتیک خود دست پیدا کند.

اهداف ژئوپلیتیک را در نظر نداریم

او در اشاره به وضعیت روسیه در حال حاضر بیان کرد: شک نکنید اگر روسیه بازار اروپا را برای مدتی در دست نمی‌گرفت، در حال حاضر ضرر و زیان‌های بسیار بیشتری متحمل می‌شد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: شما اگر بتوانید با استاده از انرژی، کشورهای اطرافتان را کنترل کنید، می‌توانید به اهداف ژئوپلیتیک خود نیز دست پیدا کنید.

رئیسی‌نژاد ادامه داد: تا سال 2006 اروپایی‌ها به گاز روسیه وابسته نبودند و بیشتر از ذغال سنگ استفاده می‌کردند اما «ان‌جی‌او»های سبز، توانستند از طریق لابی‌گری استفاده از ذغال سنگ را قطع کنند و به این طریق، اروپا مجبور شد به یک منبع ارزان و پاک وابسته شود که بعدها مشخص شد، پول این «ان جی او‌»های سبز را مسکو تأمین می‌کرد.

این استاد دانشگاه معتقد است که روسیه همچون اختاپوس دور تا دور اروپای شرقی را دست دارد و به این طریق، اهداف ژئوپلیتیک خود را پیگری می‌کند.  

رئیسی‌نژاد در ادامه به تصمیم‌گیری‌های ایران در حوزه‌ی انرژی اشاره کرد و گفت: قرارداد ۲۵ساله‌ی ما با چین را ببینید که هیچ هدف ژئوپلیتیکی را دنبال نمی‌کند و ما تنها نفت و گاز می‌دهیم و آن‌ها روی میادین ما سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ این ژئوپلیتیک انرژی نیست.

او با بیان اینکه هیچ تصوری از ژئوپلیتیک در کشور ما وجود ندارد اظهار کرد: همین کشور روسیه را ببینید که علی‌رغم مشکلات تحریمی توانسته ۴۰ درصد از صادرات خودش به چین را افزایش دهد.

تصمیمات نادرست در حوزه‌ی انرژی ایران را از بازی انرژی عقب رانده

این استاد دانشگاه ادامه داد: خطوط لوله‌ی ترکمنستان را ببینید که یا به سمت روسیه و یا به سمت چین است، همین موضوع نشان می‌دهد که روس‌ها آموخته‌اند ترکمنستان را به خودشان وابسته کنند در حالی که ایران هیچ استراتژی‌ای ندارد درخصوص ترکمنستان ندارد تا به این وسیله بتواند امنیت و قدرت تولید کند.

رئیسی‌نژاد با اشاره به اینکه روسیه در حوزه‌ی انرژی دشمن اصلی ایران است اظهار کرد: به دلیل فقدان استراتژی انرژی در کشورمان، همه‌ی خطوط لوله‌ی کشورهای همسایه، ایران را دور می‌زنند.

وی با اشاره به پیشرفت‌های ترکیه در حوزه‌ی انرژی بیان کرد: ترکیه با اینکه نفت و گاز ندارد، به دلیل تصمیمات درستی که گرفته، در سال‌های آینده به یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت و گاز جهان بدل خواهد شد اما ایران با اینکه دارای دومین منابع گاز جهان است، به دلیل سیاست‌های نادرست خود از این بازی عقب افتاده است.

رئیسی‌نژاد ادامه داد: ایران نه تنها دارای منابع طبیعی نفت است بلکه در مرکز بیضی استراتژیک نیز قرار دارد و باید بتواند از این جایگاه استفاده کند اما سیاست‌های نادرست ما، علی‌رغم داشتن این جایگاه، در نهایت به ناترازی انرژی در زمستان و مازوت‌سوزی می‌انجامد که خود یک فاجعه‌ی محیط‌زیستی است.

انزوای دوم ایران در حال شکل‌گیری است

او ادامه داد: ما سالانه ۱۸ هزار میلیارد متر مکعب از طریق فِلر، گاز از دست می‌دهیم که این مقدار به اندازه‌ی۳۲درصد مصرف گاز ترکیه است. از سوی دیگر سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب در میدان پارس جنوبی از دست می‌دهیم؛ ۲۵ درصد از گازی که ایران تولید می‌کند، پیش از اینکه به دست کسی برسد از بین می‌رود.

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار کرد: وقتی از شریان انرژی جدا می‌شوید، بازارهای انرژی بی سروصدا شما را حذف می‌کنند و تحریم‌ها نیز مثل سم آرسنیک آرام آرام شما را از بازار جدا می‌کنند. در واقع می‌توان گفت که در حال حاضر، انزوای دوم ایران در حال شکل‌گیری است.

او در پایان سخنان خود گفت: برای جلوگیری از این انزوای دوم، باید تلاش کنیم خطوط ترانزیت و خطوط شریانی لوله، از کشور ما عبور کنند که اگر بتوانیم در این شبکه قرار بگیریم، تأثیر تحریم‌ها نیز کمتر می‌شود؛ لازم  است جهانی بیندیشید، منطقه‌ای گفتگو کنید و ملی عمل کنید!