۰ نفر

رییس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی مطرح کرد؛

ایران بازنده بزرگ انرژی بعد از نبرد روسیه و اوکراین

۱۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۵۲
کد خبر: 704276
ایران بازنده بزرگ انرژی بعد از نبرد روسیه و اوکراین

محمد قاسمی گفت: واقعیت این است که ایران بازنده بزرگ انرژی بعد از نبرد روسیه و اوکراین بوده است. ایران تصورات اشتباهی درباره واکنش اروپا نسبت به روسیه داشت و همین تصورات اشتباه موجب از دست رفتن این فرصت شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمد قاسمی، رییس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران روز گذشته (چهارشنبه دهم اسفندماه) در هشتمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو، با اشاره به فرصت از دست رفته‌ی جنگ روسیه و اکراین برای انرژی ایران، بیان کرد کرونا و جنگ روسیه و اوکراین، بازار انرژی را دستخوش نوسان کرد. گزارش‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که این بحران تا چه اندازه وسیع و گسترده بوده است. ارزیابی سازمان ملل این است که آثار جنگ تداوم دارد، آیا ایران توانست در این بحران با یک تحلیل درست در جایگاه کناسب قرار بگیرد یا خیر.

او ادامه داد واقعیت این است که ایران بازنده بزرگ انرژی بعد از نبرد روسیه و اوکراین بوده است. ایران تصورات اشتباهی درباره واکنش اروپا نسبت به روسیه داشت و همین تصورات اشتباه موجب از دست رفتن این فرصت شد.

رییس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی، با اشاره به فرصت‌سوزی ایران در برهه‌های مختلف اظهار کرد عدم حل منازعه‌ی هسته‌ای باعث شد نااطمینانی‌ها تداوم پیدا کند. برخی از تحلیل‌گران سفر رییس‌جمهور چین به عربستان را با سفر روزولت به عربستان در سال ۱۹۴۵ مقایسه می‌کنند که مبنای یک پیمان هفتاد ساله شد.

قاسمی اضافه کرد: تصور بر این است که این سفر هم مبنای یک پیمان بلندمدت خواهد بود که ایران این فرصت را هم از دست داد و نتوانست واکنشی نشان دهد. قاسمی در خصوص فعالیت کشورهای همسایه در حوزه انرژی بیان کرد یکی از مشکلات جدی اروپا تامین ذغالسنگ بود که کشورهای عراق، عربستان، عمان و کویت توانستند این مشکل را حل کنند و در حال حاضر نیز ظرفیت‌های جدیدی برای تامین نیاز اروپا احداث می‌کنند.

رییس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران در خاتمه اظهار کرد با یک نگاه به فعالیت‌های منطقه در حوزه انرژی می‌بینیم که ایران در مجموع این تحولات بازنده است. مبادله پول چین با انرژی عربستان یک بحث ژیوپولیتیک است که می‌تواند یک زنجیره ارزش جدید ایجاد کند.