۰ نفر

چین بازار نفت را شگفت زده می کند

۱۰ اسفند ۱۴۰۱، ۱۵:۵۰
کد خبر: 704079
چین بازار نفت را شگفت زده می کند

قیمت نفت خام امروز تحت تاثیر داده‌های جدید چین افزایش یافته که نشان می‌دهد فعالیت‌های تولیدی این کشور پس از رکود در بحبوحه قرنطینه‌های سال گذشته در حال افزایش است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اویل پرایس، نفت خام برنت در زمان نگارش این مقاله کمی بالاتر از 84 دلار در هر بشکه معامله می شد و وست تگزاس اینترمدیت با قیمت 77.60 دلار در هر بشکه تغییر می کرد که هر دو نسبت به بسته شدن دیروز حدود 0.7 درصد افزایش داشتند.

رویترز گزارش داد که فعالیت کارخانه چین در ماه گذشته برای اولین بار در هفت ماه گذشته افزایش یافت. داده‌های PMI همچنین نشان می‌دهد که فعالیت‌های تولیدی با سریع‌ترین نرخ در بیش از یک دهه گذشته در حال گسترش است و انتظارات از بازگشت اقتصادی قوی در بزرگترین واردکننده نفت جهان را تقویت می‌کند.

تقاضای نفت چین به عنوان عامل اصلی انتظارات برای افزایش قیمت نفت در اواخر سال تلقی می شود. نظرسنجی اخیر رویترز در میان اقتصاددانان نشان داد که بیشتر انتظار می‌رود نفت برنت در نیمه دوم سال به بالای 90 دلار در هر بشکه برسد. پاسخ دهندگان تقاضای چین و عرضه روسیه را به عنوان عوامل ذکر کردند.

انتظارات تقاضای چین در این هفته چنان برجسته بود که برآورد موسسه نفت آمریکا مبنی بر افزایش ذخایر نفت خام در ایالات متحده برای یک هفته دیگر را جبران کرد. براساس API، ساخت 6.2 میلیون بشکه بوده است.

داده‌های دولت در مورد موجودی‌های ایالات متحده از سوی اداره اطلاعات انرژی اواخر امروز منتشر می‌شود، اما EIA نیز در چند هفته گذشته از افزایش موجودی‌های قابل توجهی گزارش کرده است.

گزارش‌های موجودی انبار ایالات متحده اخیراً افزایش قیمت نفت را تا حدی محدود کرده است و داده‌های تولید اوپک ممکن است به این سقف اضافه کند. بر اساس نظرسنجی رویترز، مجموع تولید این گروه در فوریه 150 هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل افزایش یافت و به مجموع 28.97 میلیون بشکه در روز رسید.

این میزان هنوز 700 هزار بشکه در روز کمتر از تولید اوپک در سپتامبر سال گذشته است، اما اگر این افزایش تایید شود، نشان می‌دهد که اوپک در اجرای محدودیت تولید خود آنقدر که نشان داده است سختگیر نیست.