۰ نفر

بالا رفتن تقاضای چین قیمت نفت را افزایش داد

۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۳۴
کد خبر: 702220
بالا رفتن تقاضای چین قیمت نفت را افزایش داد

باتوجه به اینکه جهان چشم انتظار بالا رفتن تقاضای چین است، قیمت نفت افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، قیمت نفت روز دوشنبه در بحبوحه‌ی خوش‌بینی نسبت به بهبود تقاضای چین، نگرانی‌ها مبنی بر اینکه سرمایه‌گذاری ناکافی باعث کاهش عرضه نفت در آینده می‌شود و تولیدکنندگان اصلی محدودیت‌های تولید را حفظ می‌کنند، افزایش پیدا کرد.

قیمت نفت خام برنت با 47 سنت یا 0.6 درصد افزایش به 83.47 دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) در ماه مارس که روز سه شنبه منقضی می‌شود، به 76.78 دلار در هر بشکه رسید که 44 سنت یا 0.6 درصد افزایش داشت. قرارداد فعال‌تر آوریل با 0.5 درصد افزایش به 76.90 دلار رسید.

شاخص‌ها در روز جمعه 2 دلار در هر بشکه کاهش یافت و هفته گذشته پس از گزارش ایالات متحده برای افزایش ذخایر نفت خام و بنزین، حدود 4 درصد کاهش یافت.

بادن مور، رئیس بخش تحقیقات کالا در بانک ملی استرالیا، گفت: «قیمت‌های برنت و وست‌تی‌آی امروز صبح پس از فروختن بر اساس اظهارات اخیر فدرال رزرو، به دنبال اطلاعات قوی‌تر از انتظارات CPI و PPI منتشر شده در ایالات متحده، اندکی افزایش یافتند.»

در حالی که اعلام هفته گذشته مبنی بر فروش 26 میلیون بشکه نفت خام ایالات متحده از ذخایر استراتژیک نفت خود فشار نزولی به بازار وارد می‌کند، به نظر می‌رسد عرضه جهانی در مقایسه با دوره‌ی مشابه قبلی پس از فاکتور کاهش تولید توسط روسیه، به سمت پایین باشد.

 پس از آنکه غرب سقف قیمتی بر نفت و فرآورده های نفتی روسیه اعمال کرد روسیه قصد دارد در ماه مارس تولید نفت خود را به میزان 500 هزار بشکه در روز یا حدود 5 درصد از تولید خود کاهش دهد.

مور گفت: «در این زمینه، ما همچنان شاهد بازگشایی چین و افزایش تقاضای جت در چین و افزایش ریسک برای افزایش قیمت‌ها هستیم.»

در حالی که چین بزرگترین واردکننده نفت خام در جهان است، تحلیلگران انتظار دارند که واردات نفت چین در سال 2023 به بالاترین حد خود برسد که دلیل آن افزایش تقاضا برای سوخت حمل و نقل و راه اندازی پالایشگاه های جدید است.

چین به همراه هند پس از تحریم اتحادیه اروپا به خریداران اصلی نفت خام روسیه تبدیل شده‌اند.

در عین حال، کمبود عرضه‌ی نفت در آینده احتمالاً قیمت‌ها را تا پایان سال به 100 دلار در هر بشکه سوق خواهد داد.