۰ نفر

روسیه چگونه از گزند تحریم‌های نفتی در امان است؟

۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ۱۶:۵۹
کد خبر: 701319
روسیه چگونه از گزند تحریم‌های نفتی در امان است؟

اگرچه روسیه از سوی کشورهای غربی هدف تحریم های نفتی قرار گرفته اما به نظر نمی رسد تأثیر منفی چندانی روی صنعت نفت این کشور داشته باشد چرا که نه تنها خود روسیه بلکه کشورهای دیگری هم هستند که در بی اثر کردن تحریم ها سهیم هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، با ورود روسیه به جنگ با اوکراین، این کشور از سوی اروپا و آمریکا مورد تحریم‌ قرار گرفت؛ آنچه در این تحریم‌ها به طور مشخص هدف گرفته شد، صنعت نفت این کشور بود اما این در حالی است که به نظر نمی‌رسد این تحریم‌ها تأثیر منفی چندانی بر روسیه گذاشته باشد چرا که این کشور با راه و روش‌های مختلف تحریم‌ها را دور می‌زند. از سوی دیگر بازار جهانی به عرضه‌ی نفت و گاز روسیه نیازمند است و نه تنها خود روسیه بلکه کشورهای دیگری هم هستند که او را در دور زدن تحریم‌ها و در واقع بی‌اثر کردن‌ آن‌ها یاری می‌کنند.

اروپا موفق شد زمستان را بدون مشکل درخصوص تأمین انرژی پشت سر بگذارد و ذخایر خود را پر کند که البته یکی از دلایل مهم آن، آب و هوای نه چندان زمستانی این قاره بود اما باید دید در زمستان‌های آینده و در تحریم روسیه، چه جایگزینی برای این کشور در نظر خواهد گرفت.

بازار نفت روسیه در حال حاضر اگرچه از تحریم‌ها متضرر است اما تأثیری که جامعه‌ی جهانی انتظار داشت در روسیه اتفاق نیفتاد و در حال حاضر حتی اگر روسیه بازارهای اروپایی را به تمامی از دست دهد –که بعید به نظر می‌رسد- بازار کشورهای آسیایی را می‌تواند در اختیار داشته باشد. همانطور که اکنون بازار هند و چین را تقریباً در دست گرفته است.  

طبق آخرین گزارش گلدمن ساکس، نفت روسیه به به میزان قابل توجهی بیشتر از قیمت‌های اعلام شده فروخته می‌شود.

گلدمن ساکس در یادداشتی اعلام کرد که شرکای تجاری مسکو به طور فزاینده‌ای برای نفت خام روسیه بیشتر از آنچه که قیمت‌ها نشان می‌دهند پرداخت کرده‌اند و روسیه را از تأثیر تحریم‌های غرب دور نگه داشته‌اند.

این بانک در یادداشتی تخمین زد که شکاف بین میانگین قیمت مؤثر پرداختی و قیمت اعلام شده از مارس گذشته افزایش یافته است و در دسامبر به حدود 25 دلار در هر بشکه رسیده است.

گلدمن ساکس گفت: «ما استدلال می‌کنیم که انعطاف‌پذیری در تولید ممکن است تا حدی منعکس‌کننده این باشد که قیمت مؤثر پرداخت شده برای نفت روسیه به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از ارزیابی‌های قیمتی است.»

در واکنش به آخرین تحریم‌های غرب، از جمله محدودیت‌های قیمتی که برای محدود کردن درآمدهای مسکو طراحی شده‌اند، روسیه روز جمعه اعلام کرد که تولید نفت خود را در ماه مارس سال جاری، 500 هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد.

پس از حمله روسیه به اوکراین که تقریباً یک سال پیش اتفاق افتاد، قیمت نفت برنت بین‌المللی به سطوحی نزدیک به بالاترین حد خود رسید، اما بعدتر کاهش یافت و در حالی که خریداران اروپایی از آن اجتناب می‌کردند، قیمت نفت خام برنت روسیه با تخفیف‌های عمیق معامله شد.

به گزارش وب سایت مجلس نمایندگان، دومای دولتی روسیه اواخر روز شنبه لایحه‌ای را ارائه کرد که در آن تخفیف‌هایی برای صادرات نفت روسیه تعیین می‌کند که معمولاً با تخفیف نسبت به برنت معامله می‌شود.

گلدمن ساکس هفته گذشته پیش بینی قیمت نفت خود را برای سال جاری و سال آینده کاهش داد، اما گفت که همچنان انتظار دارد قیمت‌ها تا دسامبر به تدریج به 100 دلار در هر بشکه افزایش یابد.

گلدمن ساکس در گزارش خود گفت: «ما انتظار داریم تولید روسیه در دوره مارس تا ژوئن 570 هزار بشکه در روز کاهش یابد، در حالی که خطرات اکنون به سمت کاهش شدیدتر در ماه مارس (بدون تأثیر قابل توجه بر عرضه سالانه و بنابراین برنت) منحرف شده است.»