۰ نفر

ظرفیت تولید سه میدان گازی افزایش یافت؛

طرح توسعه‌ میادین گازی، راهکاری طلایی برای گریز از بحران ناترازی گاز

۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۴۴
کد خبر: 701263
طرح توسعه‌ میادین گازی، راهکاری طلایی برای گریز از بحران ناترازی گاز

همزمان با ورود موج تازه‌ی سرما به کشور، میادین گازی «دی»، «دالان» و «آغار»، ظرفیت تولید خود را افزایش دادند.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، یکی از مهمترین و اساسی‌ترین راه‌های مبارزه با ناترازی گاز، تأمین گاز داخل و افزایش صادرات، توسعه‌ی میادین گازی کشور است. اگرچه کشور در شرایط تحریم به سر می‌برد و در چنین وضعیتی، توسعه‌ی میادین به دلیل عدم ارتباط با تکنولوژی‌ روز دنیا و محدودیت سرمایه، کاری نیست که به سهولت انجام پذیرد اما کارهای زیادی در دست انجام است؛ طرح توسعه‌ی میدان‌های گازی «دی»، «دالان» و «آغار»، از نمونه فعالیت‌هایی است که در این خصوص انجام گرفته است.

میدان گازی «دی» که در در 60 کیلومتری جنوب فیروزآباد و 140 کیلومتری جنوب شیراز واقع شده دارای امکان تولید  1/ 5متر مکعب گاز است که پس از جمع‌آوری، به کمک خط لوله 14 اینچ و به صورت دو فازی به پالایشگاه فراشبند ارسال و سپس به خط لوله‌ی سراسری می‌رسد.

میدان گازی آغار نیز در 110 کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است. گاز این میدان پس از تجمیع در چهار مرکز جمع آوری وارد یک مرکز تفکیک شده و سپس گاز و مایعات گازی جهت فرآورش توسط خطوط لوله مستقل به پالایشگاه گاز فراشبند ارسال می‌شود.

میدان گازی «دالان» که در 120 کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد، دارای تسهیلات سرچاهی، خطوط لوله جریانی، سه مرکز جمع آوری گاز و همچنین پالایشگاه گاز فراشبند است. گاز این پالایشگاه بنا به نیاز می تواند جهت تزریق در میادین نفتی به مناطق نفتخیزجنوب و یا به خط لوله سراسری شرکت ملی گاز ایران ارسال شود. همچنین امکان ارسال مایعات گازی تولیدی به پالایشگاه فجر جم و یا پالایشگاه شیراز توسط خط لوله وجود دارد.

این میادین، که از جمله میدان‌های مهم گازی کشور محسوب می‌شوند به تازگی ظرفیت تولید خود را افزایش داده‌اند. در واقع بهره‌برداری از طرح توسعه‌ی این میادین، ظرفیت تولید را از 45میلیون متر مکعب به 70میلیون متر مکعب در روز افزایش می‌دهد.

در این طرح ظرفیت تولید ۱۶ میلیون متر مکعب گاز به آغار، ۵۶ میلیون متر مکعب گاز به دالان و  نزدیک به ۵ میلیون متر مکعب گاز به دی افزوده می‌شود.

باتوجه به اینکه طرح توسعه‌ی میادین نیازمند سرمایه‌گذاری‌های جدی است، خجسته مهر از تأمین این سرمایه‌ها خبر داده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در بازدید از طرح توسعه‌ی این میادین بیان کرد: « با اجرای این طرح، تا سال ۱۴۰۸ ظرفیت تولید گاز کشور از یک به یک و نیم میلیارد متر مکعب افزایش می‌یابد که تحقق آن به ۷۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.»

محسن خجسته مهر از سرمایه‌گذاری در این میادین گفت و اظهار کرد: برای افزایش سرعت تولید گاز، سرمایه مورد نیاز از منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران تامین شده است که با این سرمایه گذاری، ۱۰ میلیون متر مکعب گاز در ۱۴۰۲ و ۱۰ میلیون متر مکعب گاز در سال ۱۴۰۳ در مناطق نفت و گاز مرکزی افزایش خواهد یافت.

 به گفته‌ی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، میادین «دی»، «آغاجار» و «دالان» در سال آینده به طور روزانه 10 میلیون متر مکعب ظرفیت تولید گاز کشور را افزایش می‌دهند.

امید است طرح توسعه‌ی سایر میادین گازی به خصوص میادین مشترک، هرچه سریع‌تر در دستور کار وزارت نفت قرار بگیرد تا نه تنها بتوانیم زمستان‌های سخت آینده را به راحتی پشت سر بگذاریم بلکه بتوانیم در حوزه‌ی صادرات گاز نیز، دست کم در منطقه، نقش مهم‌تری ایفا کنیم و با توجه به اینکه دومین دارنده‌ی ذخایر گازی جهان هستیم، بتوانیم وارد بازارهای جهانی شویم و از همسایگان خود در این بازی عقب ناایستیم.