۰ نفر

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی:

اقتصاد دانش‌بنیان به معنای تولید داخل و بومی‌سازی نیست

۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۱۵
کد خبر: 701212
اقتصاد دانش‌بنیان به معنای تولید داخل و بومی‌سازی نیست

معاون رئیس جمهوری گفت: بزرگترین برندهای اقتصادی دنیا در آمریکا، چین و اروپا حداکثر ۱۰ درصد ارزش‌شان زیربناها، ساختمان و... است و ۹۰ درصد آن دانشی است که ارزش ایجاد می‌کند. در صنعت پتروشیمی ۹۰ درصد ارزش برای ۱۰ درصد زیرساخت‌هاست.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین؛ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری گفت: بسیار خوشحالم ادبیات ساخت داخل که سال‌ها برای آن زحمت کشیده شده مورد استقبال صاحبان کسب‌وکار در شرکت‌های پتروشیمی قرار گرفته است.اقتصاد دانش‌بنیان به هیچ‌وجه به معنای تولید داخل و بومی‌سازی نیست. بزرگترین برندهای اقتصادی دنیا در آمریکا، چین و اروپا حداکثر ۱۰ درصد ارزش‌شان زیربناها، ساختمان و... است و ۹۰ درصد آن دانشی است که ارزش ایجاد می‌کند. در صنعت پتروشیمی ۹۰ درصد ارزش برای ۱۰ درصد زیرساخت‌هاست.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: مواردی که با عنوان اقتصاد دانش‌بنیان از آن صحبت می‌شود عملی است که می‌تواند فکر، اختراع و طرح و… را به ثروت تبدیل کند. وقتی از اقتصاد نوآوری صحبت می‌شود منظورمان بخشی است که ارزش افزوده ایجاد کند.

او با تأکید بر اینکه اگر دنبال شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان هستیم قطعا یکی از مهمترین خاستگاه‌های آن مجموعه‌های بزرگی مثل هلدینگ خلیج فارس است، گفت: این هلدینگ در پیشانی اقتصاد قرار گرفته و به دنبال آن است که عقب نیافتد، تراز مالی آن هنوز مثبت است، به آینده امیدوار است و موتور محرکه آن هم کار می‌کند. اگر نوآوری شرکتی در مجموعه‌های مثل هلدینگ خلیج فارس اتفاق بیافتد می‌توان به اتفاقات نوآورانه از جنس اقتصاد دانش‌بنیان امیدوار بود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیری هلدینگ خلیج فارس به‌تازگی به همت مدیران این هلدینگ با سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی شکل گرفته است، اظهار داشت: از این مقدار ۶۰۰ میلیارد تومان حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و ۱۴۰۰ میلیارد تومان استفاده از اعتبار مالیاتی هلدینگ خلیج فارس است که می‌تواند عامل محرک برای سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.