۰ نفر

تزریق ۳.۵ میلیارد دلار ارز به سامانه نیما از طریق متانول‌سازها

ورشکستگی در کمین متانول‌سازها

۲۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۴۷
کد خبر: 700890
ورشکستگی در کمین متانول‌سازها

متانول‌ سازهای ایران در آستانه ورشکستگی قرار دارند. براساس آمار 22 درصد ارز کشور از طریق آنها تامین می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین؛ زیان‌دهی متانول‌سازهای ایرانی یکی از پیامدهای جنگ روس‌ها بود. جنگی که با آغاز آن بازار متانول ایران در چین را تحت تاثر قرار گرفت و به‌دلیل عرضه‌ی متانول روسی ارزان‌تر، تقاضا برای متانول ایران و درنهایت قیمت آن بسیار کاهش یافت. این مسئله موجب شد پتروشیمی‌های متانول‌ساز این محصول را کمتر از قیمت تمام شده به بازار عرضه کنند.

رئیس کارگروه متانول ایران مدعی است که باوجود زیان‌ده بودن، متانول‌سازها برای ایران ارزآور هستند و ورشکستگی آنها ضربه بزرگی به بازار ارز کشور است. براساس آمار شرکت‌های متانولی امسال ۳ تا ۳.۵ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما تزریق کرده‌اند.

متین دیداری در ادامه با اشاره به اینکه صنعت متانول ایران ۲ درصد از گاز متان تولیدی کشور را مصرف می‌کند، می‌گوید: «ایران می‌تواند یک مرجع تعیین‌ قیمت متانول در بازارهای جهانی این محصول باشد.ظرفیت تولید متانول کشور هم‌اکنون ۱۳ میلیون تن در سال است که تا ۶ سال آینده به ۳۲ میلیون تن می‌رسد».

او می‌گوید: «بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها وزارت نفت مکلف است خوراک گازی و خوراک مایع پالایشی و پتروشیمی را قیمت گذاری کند اما به گونه‌ای که رقابت‌پذیری حفظ شود و به این منظور باید فرمول نرخ خوراک گاز نیاز به بازنگری دارد. سه دغدغه برای پتروشیمی‌های متانولی وجود دارد که شامل نرخ خوراک، نرخ یوتیلیتی و تفاوت نرخ قیمت ارز آزاد و نرخ نیما است.

دیداری در پایان گفت: «در رابطه با نرخ خوراک فرآیند فرمول نرخ خوراک بر مبنای نرخ گاز اروپا است و دغدغه ما این است که ایران به عنوان دومین منبع گازی دنیا می‌تواند هاب قیمت‌گذاری گاز باشد و منصفانه نیست که واحدهای پتروشیمی ایران نرخ خوراک را بر اساس نرخ گاز اروپا محاسبه کنند. در اروپا به‌عنوان مصرف‌کننده، هزینه بالایی برای انتقال گاز انجام می‌شود. اگر قیمت خوراک به ۷ هزار تومان برسد پتروشیمی‌های متانولی ۲۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته ایجاد خواهد شد و تولید متوقف می‌شود.»