۰ نفر

سهم بازار نفت چین، روسیه و عربستان را در مقابل یکدیگر قرار داد

۲۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۲۲
کد خبر: 700858
سهم بازار نفت چین، روسیه و عربستان را در مقابل یکدیگر قرار داد

تقاضای نفت چین با بازگشایی محدودیت‌های کووید پس از نزدیک به سه سال در حال افزایش است. روند اولیه تقاضا حاکی از بازگشایی شرایط است، اما تحلیلگران می گویند این چین خواهد بود که نیمی از رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری را به خود اختصاص می‌دهد و کل تقاضای جهانی نفت به رکورد می‌رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین به نقل از رویترز، در حالی که تقاضای نفت چین در حال افزایش است، رهبران گروه اوپک پلاس، عربستان سعودی و روسیه، برای تأمین تقاضای رو به رشد در بزرگترین واردکننده‌ی نفت خام جهان با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

عربستان سعودی نفت خام خود را با قراردادهای بلندمدت می‌فروشد، بنابراین سهم تضمینی از بازار چین را در اختیار دارد اما روسیه که پس از تحریم‌های غرب برای فروش نفت و سوخت به آسیا متمرکز شده، نفت خود را با تخفیف عرضه می‌کند و می‌تواند خریداران چینی بیشتری جذب کند که محدودیت‌های گروه 7 را رعایت نمی‌کنند.

سعودی‌ها با افزایش غیرمنتظره‌ی قیمت‌های خود برای آسیا، انتظار بازگشت قوی در تقاضای چین را نشان می‌دهند اما این قیمت‌ها نمی‌توانند با بشکه‌های کاهش‌یافته‌ی روسیه رقابت کنند و خریداران چینی ممکن است حداقل حجم مجاز را از عربستان سعودی تحت قراردادهای بلندمدت درخواست کنند.

این هفته عربستان سعودی با افزایش قیمت رسمی فروش (OSP) نفت خام خود که در ماه مارس به آسیا می‌رود، بازار نفت را شگفت زده کرد؛ آرامکو عربستان قیمت نفت پرچم‌دار عرب لایت خود را برای بارگیری در ماه مارس به آسیا 0.20 دلار در هر بشکه افزایش داد و به 2.00 دلار در هر بشکه بالاتر از میانگین دبی/عمان، معیاری که نفت خاورمیانه بر اساس آن در آسیا قیمت‌گذاری می‌شود، افزایش داد.

افزایش غیرمنتظره قیمت، اولین افزایش قیمت نفت عربستان سعودی برای آسیا از سپتامبر بود و احتمالاً منعکس کننده انتظارات عربستان سعودی مبنی بر افزایش تقاضا در آسیا از سه ماهه دوم به بعد بود.

این تنها عربستان سعودی نیست که به بهبود تقاضای نفت چین خوش بین است بلکه آژانس بین‌المللی انرژی هم می‌گوید بازگشایی فشار رو به رشدی بر تقاضای جهانی نفت وارد می‌کند و نیمی از رشد تقاضا در سال جاری از رشد مصرف چین ناشی می‌شود.

آژانس در گزارش بازار نفت خود در ماه ژانویه اعلام کرد که تقاضای جهانی نفت قرار است در سال 2023 به میزان 1.9 میلیون بشکه در روز افزایش یابد و به رکورد 101.7 میلیون بشکه در روز برسد که تقریباً نیمی از این افزایش از سوی چین پس از لغو این توافق حاصل شده است.

این آژانس خاطرنشان کرد: «چین حتی با وجود نامشخص بودن شکل و سرعت بازگشایی محدودیت های کووید، تقریباً نیمی از این رشد تقاضای جهانی را هدایت خواهد کرد.»

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ژانویه خود گفت: «ممنوعیت اتحادیه اروپا بر فرآورده‌های نفتی روسیه - که از 5 فوریه اعمال شد - می‌تواند به زودی به این معنی باشد که تراز نفت عرضه شده در آغاز سال 2023 می‌تواند به سرعت تشدید شود، اما با تأثیر تحریم‌های غرب بر صادرات روسیه.»

با این حال، صادرات روسیه به چین در ژانویه به 2.03 میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد. واردات چین از نفت خام عربستان در ماه گذشته به طور میانگین حدود 1.77 میلیون بشکه در روز بود.

بر اساس یادداشت Energy Aspects که این هفته توسط بلومبرگ منتشر شد، غول‌های دولتی چین، از جمله پتروچاینا و CNOOC، اخیراً نفت خام بیشتری از روسیه  خریداری کرده‌اند و می‌توانند واردات از روسیه را برای پاسخگویی به تقاضای نفت ارزان‌تر افزایش دهند. بلومبرگ خاطرنشان می کند که اگر چین برای تکمیل ذخایر خود اقدام کند، مصرف نفت روسیه می‌تواند به 2.5 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

علاوه بر این، روسیه پیش از این حتی قبل از اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا بر فرآورده‌های نفتی خود در 5 فوریه، بیشتر صادرات نفت کوره و گازوئیل خلاء (VGO) خود را به آسیا و خاورمیانه منحرف کرده بود و پالایشگاه‌های مستقل چینی اکنون خریداران بزرگی هستند. منابع تجاری گفتند که با توجه به ارزان بودن محصول روسیه و فقدان سهمیه واردات نفت خام برای بسیاری از پالایشگا‌های خصوصی، نفت کوره روسیه به بنزین و گازوئیل تبدیل می‌شود.

با بازگشایی چین، عربستان سعودی با رقابت شدیدتری از سوی شریک اوپک پلاس یعنی روسیه، برای سهم بازار در بزرگترین واردکننده نفت خام جهان مواجه خواهد شد.