۰ نفر

اروپا واردات سوخت از آسیا را افزایش می‌ دهد

۱۵ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۲۱
کد خبر: 699586
اروپا واردات سوخت از آسیا را افزایش می‌ دهد

اتحادیه اروپا به دیزل بیشتری نیاز دارد، اما خاورمیانه نمی تواند همه آن را تأمین کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، به نقل از اویل پرایس اروپا واردات سوخت خود از خاورمیانه و ایالات متحده را در آمادگی برای ممنوعیت اتحادیه اروپا بر واردات فرآورده‌های نفتی پالایش شده روسیه از طریق دریا افزایش داده است.

درست قبل از این ممنوعیت، اروپا همچنان بزرگترین خریدار گازوئیل روسیه بود و پس از شروع تحریم در روز یکشنبه، باید واردات از تأمین کنندگان غیر روسی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

با این حال، خاورمیانه – علیرغم افزایش ظرفیت پالایشگاهی برنامه ریزی شده در سال‌های اخیر – ممکن است به دلیل تاخیر در راه اندازی برخی از پالایشگاه‌های جدید، نتواند تقاضای اروپا را برآورده کند.

اتحادیه اروپا واردات محصولات نفتی پالایش شده روسیه را از طریق دریا ممنوع کرده است و باید حدود 1 میلیون بشکه در روز از واردات سوخت روسیه از جمله 600000 بشکه در روز تا 650000 بشکه گازوئیل را جایگزین کند.

اروپا پیش از تحریم، منابع روسیه را ذخیره کرده است.

به عنوان مثال، بر اساس برآوردهای موجود در آخرین گزارش بازار نفت آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، در ماه دسامبر، صادرات گازوئیل روسیه به بالاترین میزان در چند سال اخیر، یعنی 1.2 میلیون بشکه در روز رسید که 720000 بشکه در روز آن به مقصد اتحادیه اروپا بود.

تحلیلگران می‌گویند که پس از 5 فوریه، بازارهای دیزل و جریان محصولات در سطح جهان تغییر خواهد کرد، به طوری که روسیه به دنبال عرضه محصولات پالایش شده خود در نقاط دیگر است و اروپا نیز عرضه بیشتری را از ایالات متحده، خاورمیانه و آسیا حمل می‌کند.

با تأخیر در برخی از پالایشگاه‌های جدید خاورمیانه، اروپا باید عرضه را از آمریکا و آسیا نیز افزایش دهد.