۰ نفر

جواد اوجی از مدیریت صحیح ناترازی گاز سخن می‌گوید؛

سخنان وزیر نفت تناسبی با واقعیت ندارد

۱۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۴۴
کد خبر: 698628
سخنان وزیر نفت تناسبی با واقعیت ندارد

دقیقاً مشخص نیست آقای وزیر با چه رویکردی سخن از مدیریت ناترازی گاز می‌کند. آیا تعطیلی کارخانه‌ها، ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها و شرکت‌ها به دلیل محدودیت گاز را می‌توان مدیریت صحیح نامید؟

اقتصادآنلاین - نوا ذاکری؛ جواد اوجی، وزیر نفت، امروز در صحن علنی مجلس گفت:« به لطف و عنایت الهی و با همکاری همه دستگاه‌ها باید بگویم قولی که از تریبون مجلس شورای اسلامی به نمایندگان دادم محقق شده و توانستیم سرمای سخت و کم سابقه را مدیریت کرده و اکنون در حال عبور از این موج هستیم.»

او همچنین اضافه کرد: « در سرمای کم سابقه، گاز مصارف خانگی در مناطق شهری و روستایی که بالغ بر ۲۶ میلیون مشترک را در بر می‌گیرد تأمین شد و خوشبختانه با تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها نیز در حوزه خانگی با خاموشی مواجه نشدیم.»

دقیقاً مشخص نیست آقای وزیر با چه رویکردی سخن از مدیریت ناترازی گاز می‌کند؛ آیا تعطیلی گسترده‌ی کارخانه‌ها، ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها و شرکت‌ها به دلیل محدودیت گاز را می‌توان مدیریت صحیح نامید؟ کلان‌شهرهای ایران و استان‌هایی مانند کردستان، سمنان، البرز و اغلب شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد نزدیک به یک هفته به دلیل کمبود گاز، نیمه تعطیل یا کاملاً تعطیل شدند. همچنین در استان‌های مازندران، اصفهان، قزوین، آذربایجان شرقی، گیلان، قم و خراسان جنوبی نیز شاهد تعطیلی ادارات، سازمان‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها بودیم؛ به تمام این‌ها باید تعطیلی جایگاه‌های سوخت در برخی شهرهای ایران را نیز اضافه کرد.

ایران تا ۲۰ سال دیگر درگیر بحران کمبود گاز است

وزیر نفت در حالی از مدیریت گاز در زمستان سخن می‌گوید که پیش از این، رییس دفتر انرژی سازمان برنامه و بودجه‌ی ایران گفته بود که کشور حداقل تا ۲۰ سال دیگر درگیر بحران کمبود گاز است.

با یک نگاه گذرا، پیداست که ما از این زمستان به راحتی عبور نکردیم و بهتر بود که وزیر نفت در سخنانش به این نکته هم اشاره می‌کرد که زمستان سخت اروپا گریبان خودمان را گرفت؛ موضوعی که رسانه‌های خارجی هم روی آن مانور دادند، در واقع این فرصتی بود که خودمان در اختیارشان گذاشتیم.

از سوی دیگر ما در ایران چندان زمستانی نداریم که سخت هم باشد؛ زمستان ایران بیش از دو ماه نیست اما زمستان در کشورهایی مانند آلمان و کانادا، قابل مقایسه با کشور ما نیستند. در همین زمستانی که آقای اوجی از مدیریت گاز در آن صحبت می‌کند، ما شاهد تعطیلی کارخانجات، ادارات و شرکت‌ها بودیم که به هیچ عنوان با واژه‌ی مدیریت، همخوانی ندارد.

دولت زمانی می‌تواند از مدیریت صحیح گاز سخن بگوید که در همین ایام سرد که اتفاقاً بسیار هم کوتاه است توانسته باشد گاز کلیه‌ی شرکت‌ها و منازل را تأمین کرده باشد. در همین مدت شاهد بودیم که مناطق شمال شرقی کشور با کمبود شدید گاز مواجه بودند.

عملکرد دولت در حوزه‌ی گاز در همین مدت اخیر، نشان می‌دهد که حرف‌های امروز وزیر نفت در صحن علنی مجلس، تناسبی با واقعیت ندارد. در این میان هم یکی از نمایندگان از وزیر نفت سوال نکرد که دقیقاً از کدام مدیریت صحبت می‌کند؟

سوء مدیریت در بحران گاز، مانعی برای توسعه‌ی کشور است

مدیریت گاز در مدت اخیر، مانعی برای توسعه‌ی کشور ایجاد کرد چرا که تعطیلی کارخانجات و شرکت‌ها آن‌ها را با مشکلاتی مانند پرداخت حقوق پرسنل و عدم توسعه مواجه کرد. این شرکت‌ها و کارخانجات وقتی از امکانات زیرساختی هم محروم می‌شوند چطور می‌توان از آن‌ها انتظار توسعه داشت؟

مردم چنان به حرف‌های مسئولان بی اعتمادند که از آن‌ها سوالی نمی‌کنند و مجلس هم که به نظر می‌رسد در پوسته‌ی انفعال خود گرفتار شده و توان خروج از آن را ندارد و در چنین شرایطی است که مسئولان همواره شعارهای پوچ و بی‌اساس می‌دهند.

وزیر نفت هنوز راهکار مناسبی برای برون رفت از این شرایط ارائه نکرده و توضیح نداده که ما در سال‌های بعد چه وضعیتی داریم و قرار است زمستان‌های آینده را چطور از سر بگذرانیم.

شاید بهتر است این وزارتخانه، به جای شعار دادن درباره‌ی مدیریت گاز، به سوء مدیریت خود واقف شود و برای توسعه‌ی میادین گازی، راهکار مناسبی پیدا کند.

در حال حاضر که ایران از توسعه‌ی میادین فرزادA  و فرزاد ‌‌‌B عملاً دست شسته، عربستان در حال برداشت از این میادین و رشد و توسعه‌ی کشور خود است. جالب است که هیچ کدام از نمایندگان مجلس در این خصوص سوالی از وزیر نفت نپرسیدند.

 آمار فروش نفت از سوی وزارت نفت با گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تناقض دارد

وزیر نفت همچنین از افزایش 40 درصدی درآمدهای نفتی در 10 ماه گذشته خبر داد و این را یک دستاورد برای دولت سیزدهم برشمرد؛ از آنجا که آمار درآمدهای نفتی نزدیک به دو سال است که در اقدامی عجیب، محرمانه شده، صحت و سقم آمارهای وزیر نفت را باید در بستر اقتصادی جستجو کرد؛ اما آنچه دیده می‌شود با حرف‌های وزیر تناقض دارد که اگر اینطور است چطور دولت نتوانسته به قول‌های خود از قبیل ساخت یک میلیون مسکن، یک میلیون شغل و... عمل کند؟

سخنان اوجی درخصوص درآمدهای نفتی نیز با گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در تناقض است چرا که این مرکز در بیستم آذر ماه سال جاری اعلام کرد که تنها سه چهارم بودجه‌ی نیمه‌ی اول سال محقق شده است. این گزارش نشان می‌دهد که ۲۵۰هزار میلیارد تومان سهم دولت در شش ماهه نخست سال جاری تنها ۱۴۱ هزار میلیارد تومان، یعنی معادل ۵۶ درصد محقق شده است. انتشار این گزارش، حرف‌های وزارت نفت درخصوص آمار و ارقام فروش نفت را کاملاً تکذیب کرده است.

ریشه‌ی مسائل و معضلاتی که اکنون کشور با آن درگیر است، سرپوش گذاشتن روی واقعیت، آمارسازی و شعارهای بی پایه و اساسی است که هیچ تناسبی با واقعیت ندارند. شاید در این شرایط بهتر باشد روی توسعه‌ی میادین گازی تمرکز کنیم چرا که در انفعال ما، همسایگان از میادین مشترک برداشت می‌کنند و این داغی است که بر دل ما خواهد ماند.