۰ نفر

کاهش 150 میلیارد دلاری درآمد شرکت های بزرگ نفتی

۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۱۳
کد خبر: 698069
کاهش 150 میلیارد دلاری درآمد شرکت های بزرگ نفتی

انتظار می‌رود پنج شرکت های بزرگ نفتی جهان در روزهای آینده سودهای بی‌سابقه‌ای را برای سال 2022 گزارش کنند که به لطف جهش قیمت نفت و گاز در سال گذشته، حدود 200 میلیارد دلار درآمد سالانه دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین به نقل از اویل پرایس، به گفته‌ی تحلیلگران، امسال درآمد شرکت‌های ExxonMobil، Chevron، BP، Shell  و TotalEnergies حدود یک چهارم کمتر از مجموع سود سال 2022 خواهد بود، اما این درآمد همچنان 150 میلیارد دلار برای سال 2023 خواهد بود.

رکورد درآمدهای سه ماهه‌ای که شرکت‌های بزرگ برای سه ماهه‌ی دوم و سوم سال 2022 گزارش کردند، قبلاً انتقاد شدید کاخ سفید را برانگیخته، که تلاش کرده قیمت بنزین را نسبت به سطوح بی سابقه در ژوئن کاهش دهد. دولت بایدن، بیگ اویل را به «سودجویی در جنگ» متهم کرده و از شرکت‌ها خواسته یا در عرضه بیشتر سرمایه‌گذاری کنند یا با مالیات‌های بالاتر مواجه شوند. در اروپا، درآمدهای بی سابقه‌ای در حال حاضر مشمول مالیا‌های بادآورده است که اکسون موبیل را در دادگاه به چالش کشیده است.

بر اساس برآوردهای اولیه‌ی جمع‌آوری‌شده توسط S&P Capital IQ و به نقل از فایننشال تایمز، انتظار می‌رود این پنج شرکت بزرگ نفت و گاز در پایان ژانویه و اوایل فوریه مجموع درآمد سال 2022 را 200 میلیارد دلار گزارش کنند. سود سه ماهه چهارم همچنان بسیار بالاتر از سطح سال قبل خواهد بود، اگرچه کمتر از رکورد سود سه ماهه دوم و سه ماهه سوم است.

درآمد شرکت‌های بزرگ برای سال 2023 از رکورد سال 2022 به حدود 150 میلیارد دلار کاهش می‌یابد، که - علیرغم کاهش - بر اساس پیش‌بینی S&P Capital IQ، دومین سود بالاتر برای Big Oil خواهد بود.

تحلیلگران می‌گویند که برای سال 2022، شرکت‌های بزرگ ایالات متحده به تنهایی قرار است سود سالانه‌ای نزدیک به 100 میلیارد دلار داشته باشند.

اکسون قرار است رکورد 56 میلیارد دلاری سود را برای سال 2022 گزارش کند در حالی که پیش بینی می‌شود درآمد شورون از 37 میلیارد دلار فراتر رود که این یک رکورد است.

اگرچه قیمت نفت در هفته‌های پایانی سال 2022 زیر 90 دلار در هر بشکه معامله شد و قیمت‌ها در سال گذشته تنها حدود 10 درصد در مقایسه با سال 2021 به صورت سالانه افزایش یافت اما نوسانات شدید و افزایش مکرر بالای 100 دلار در هر بشکه به همه شرکت‌های نفتی بزرگ کمک کرد. شرکت‌های ادغام شده‌ی آمریکایی، سودهای سه ماهه و جریان‌های نقدی بی سابقه یا نزدیک به رکورد را تولید می‌کنند.

این صنعت که در سال گذشته بیشترین عملکرد را در شاخص S&P 500 داشته به لطف جریان‌های نقدی عظیم، سود سهام و بازخرید سهام را در سه ماهه اخیر افزایش داده است و درآمد آن قرار است منجر به رشد درآمد سال 2022 شود.

کاهش قیمت نفت و گاز در سه ماهه‌ی چهارم، بر درآمد سه ماهه چهارم در شرکت‌های بزرگ تأثیر خواهد گذاشت، اما پالایش متوقف شده است و انتظار می‌رود تجارت LNG در شرکت‌های بزرگ اروپایی نیز به بیگ اویل در سه‌ماهه اکتبر تا دسامبر کمک کند.

در اوایل ما ه جاری، اکسون در تشکیل پرونده SEC گفت که کاهش قیمت نفت می‌تواند تا 1.7 میلیارد دلار تأثیر منفی بر درآمد سه ماهه چهارم داشته باشد، در حالی که کاهش قیمت گاز طبیعی می‌تواند تا 2.4 میلیارد دلار تأثیر منفی داشته باشد. این اثرات منفی تا حدودی با سهم مثبت سود مشتقات بازار به بازار تا 1.5 میلیارد دلار جبران خواهد شد.

در اروپا، شل گفت که انتظار می‌رود تجارت و بهینه‌سازی در بخش یکپارچه گاز و LNG در سه ماهه چهارم سال 2022 به‌رغم کاهش حجم تولید، به‌طور قابل‌توجهی نسبت به سه ماهه سوم افزایش یافته باشد.

شرکت بزرگ آمریکایی شورون این هفته برنامه بازخرید 75 میلیارد دلاری سهام بدون تاریخ انقضای مشخص را اعلام کرد که بلافاصله با انتقاد کاخ سفید مواجه شد.