۰ نفر

حفاری‌ های فراساحل در جهان رو به افزایش است/ظرفیت های جدید نفت عربستان حاصل تحولات فراساحلی است

۴ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۳۲
کد خبر: 697098
حفاری‌ های فراساحل در جهان رو به افزایش است/ظرفیت های جدید نفت عربستان حاصل تحولات فراساحلی است

از سواحل برزیل تا دریای شمال و خلیج فارس، پیمانکاران حفاری در حال نصب دکل‌هایی هستند تا نفت و گاز بیشتری را از زیر بستر دریا پمپاژ کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین به نقل از اویل پرایس، در گردهمایی هفته گذشته مجمع جهانی اقتصاد در داووس، چندین سخنران از جمله آنتونیو گوترش، رئیس سازمان ملل متحد و فاتح بیرول، رئیس آژانس بین المللی انرژی، سخنان تندی برای صنعت نفت و گاز بیان کردند. پیام آنها روشن بود: «برای حل مشکل آب و هوا باید تولید نفت و گاز را متوقف کنیم.».

در عین حال اما جهان همچنان به انرژی نیاز دارد و نفت و گاز همچنان شکل بهینه‌ی انرژی برای بسیاری از چیزهایی است که ما در زندگی به آن‌ها نیاز داریم، بنابراین، با پیش‌بینی تقاضا - از جمله توسط آژانس بین‌المللی انرژی - برای افزایش بیش از نرخ رشد عرضه در سال جاری، حفاری‌های جدید در حال رونق است مخصوصاً حفاری‌های فراساحل.

ذخایر پیمانکاران حفاری دریایی مانند Transocean، Val aris  و Noble Corp در بحبوحه‌ی تقاضای قوی برای خدمات آنها، با افزایش نرخ روز برای دکل‌های حفاری، به شدت افزایش یافته است.

در حال حاضر، وال استریت ژورنال گزارش می دهد که نرخ‌ها می تواند به 500,000 دلار در روز برسد، از حدود 400,000 دلار در حال حاضر، با حفاری دریایی در همه جا افزایش یافته است زیرا تقاضا نشان نمی دهد که در شرف شروع کاهش است، مهم نیست سخنرانان آب و هوا چه دیدگاه های آخرالزمانی را امتحان می کنند. رنگ زدن.

طی یک سال و نیم گذشته، همه دوباره شروع به حفاری در فراساحل کردند و می‌خواهند از کارآمدترین دکل‌ها استفاده کنند و در این میان، رابرت ایفلر، مدیر اجرایی شرکت نوبل، به وال استریت ژورنال گفت: « پس از هشت سال، ما اساساً از ناوگان حفاری پیشرفته استفاده‌ی کامل خواهیم کرد.»

هم‌اکنون، وال استریت ژورنال گزارش می‌دهد که  نرخ‌ها ممکن است تا سقف روزانه ۵۰۰هزار دلار هم بالا بروند، یعنی بالاتر از  این ۴۰۰ هزار دلاری که در حال حاضر هست، زیرا حفاری بیرون از دریا همه‌جا رو به افزایش است و هیچ نشانه‌ای از تمایل به کاهش سطح آن دیده نمی‌شود و این علیرغم همه‌ی آن تصاویر آخرالزمانی‌ سیاهی است که سخنگویان اقلیمی سعیمی‌کنند از وضعیت ترسیم کنند.

گردآوری از بزرگترین معاملات امضا شده در صنعت حفاری دریایی در سال گذشته، درک احیای قوی را تقویت می‌کند. بزرگترین معامله، قرارداد قطر انرژی با مک درموت برای توسعه‌ی ظرفیت تولید در میدان شمالی بود.

قطر همچنین در دومین قرارداد بزرگ دریایی برای سال 2022، با سایپم ایتالیا، باز هم برای میدان شمالی مشارکت داشت، که قابل درک است زیرا دولت قطر قصد دارد ظرفیت تولید LNG کشور را از 77 میلیون تن در سال به 110 میلیون تن افزایش دهد. این بدان معناست که کار زیادی برای پیمانکاران حفاری دریایی وجود خواهد داشت.

Adnoc  با کمک Schlumberger و Halliburton که سال گذشته دو قرارداد با این شرکت بزرگ اماراتی به ارزش حدود 4 میلیارد دلار امضا کردند، ظرفیت تولید خود را افزایش می‌دهد. این موضوع در مورد آرامکو نیز صادق است که اعلام کرده است قصد دارد ظرفیت تولید نفت خود را روزانه یک میلیون بشکه افزایش دهد و در مجموع به 13 میلیون بشکه برساند. به گفته Evercore، بیشتر ظرفیت‌های جدید عربستان سعودی و امارات متحده عربی از تحولات فراساحلی حاصل می‌شود.

 علیرغم وعده‌های دولت قبلی برای کاهش تدریجی تولید نفت و گاز و تغییر به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر، نروژ همچنان به توسعه‌ی شدید حفاری نفت و گاز خود چشم دوخته است که همه‌ی آنها در فراساحل انجام می‌شود. در اوایل این ماه، وزارت نفت نروژ 47 مجوز اکتشاف جدید را به 25 شرکت اعطا کرد.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، حفاری دریایی در برزیل، گویان و سورینام نیز در حال رونق است. شرکت پتروبراس برزیل گفت که بین سال‌های 2023 تا 2027 هزینه‌ها را افزایش خواهد داد و بیشتر پول صرف اکتشاف و تولید خواهد شد. گویان از نتایج یک رشته اکتشافات فراساحلی برخوردار است که صادرات نفت این کشور کوچک را در سال 2022 تا 164 درصد افزایش داده است و درآمد آن به 1.1 میلیارد دلار رسیده است.

به نظر می‌رسد انتظارات تحلیلگران در مورد بازار حفاری فراساحلی خوشبینانه است. قیمت نفت بالاتر از سال 2019 است و تقاضای نفت آن بالا است و پیمانکاران حفاری دریایی سود خوبی از آب‌های عمیق به دست می‌آورند چرا که بیشتر منابع نفتی دست‌نخورده‌ی جهان در آن قرار دارد.  

از سواحل برزیل تا دریای شمال و خلیج فارس، پیمانکاران حفاری در حال نصب دکل‌هایی هستند تا نفت و گاز بیشتری را از زیر بستر دریا پمپاژ کنند.