۰ نفر

وزیر خزانه‌داری آمریکا:

سقف قیمت برای نفت روسیه به نفع چین خواهد بود

۲۳ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۲۴
کد خبر: 681132
سقف قیمت برای نفت روسیه به نفع چین خواهد بود

وزیر خزانه‌داری آمریکا با بیان این که خرید نفت روسیه توسط چین، با برنامه کشورهای غربی برای حفظ نفت روسیه در بازار جهانی کاملا همخوانی دارد، اعلام کرد اگر مکانیزم سقف قیمت از دسامبر اجرا شود، به نفع پکن خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، جانت یلن در حاشیه نشست کشورهای گروه ۲۰ در بالی اندونزی، به خبرنگاران گفت: چین و خریداران دیگر نفت روسیه، اهرم بیشتری برای چانه‌زنی قیمت پایین‌تر خواهند داشت. می‌بینیم که سقف قیمت، موضوعی است که به نفع چین، هند و به نفع همه خریداران نفت روسیه خواهد بود.

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز جمعه به دنبال دیدار با نیرمالا سیتارامان، وزیر دارایی هند به خبرگزاری رویترز گفته بود نفت خام روسیه به قیمت‌های مقرون به صرفه فروخته خواهد شد و ما خوشحالیم که هند یا آفریقا یا چین این قیمت را دریافت کند.

بنا بر استدلال یلن، زمانی که اتحادیه اروپا تمام واردات نفت روسیه از طریق دریا را در ماه آینده متوقف کند، مسکو مجبور خواهد شد که سقف قیمت یا تخفیف‌های قابل توجه از نرخ‌های بازار را بپذیرد.

کشورهای گروه هفت قصد دارند سقف قیمت برای صادرات نفت دریابرد روسیه را از پنجم دسامبر و سقف قیمت برای فرآورده‌های نفتی روسیه را از پنجم فوریه اجرایی کنند. هدف از این مکانیزم، در ابتدا حفظ جریان نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه در بازار جهانی است اما در قیمت بسیار پایین‌تری که نوعی تنبیه برای مسکو بر سر حمله نظامی به اوکراین است. مقامات روسیه گفته‌اند مسکو ممکن است تولید نفت را به منظور جبران تاثیر منفی مربوط به معرفی سقف قیمت برای صادرات این کشور از سوی غرب، کاهش دهد.