۰ نفر

مدیر اسبق امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران:

خرید نفت ایران رسانه ای نمی شود /کاهش خام‌فروشی، راه بی اثر کردن تحریم‌هاست

۲۱ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۱۷
کد خبر: 680638
 خرید نفت ایران رسانه ای نمی شود /کاهش خام‌فروشی، راه بی اثر کردن تحریم‌هاست

محمدعلی خطیبی گفت: مشتر‌ی‌های نفت ایران تلاش می‌کنند برای مصون ماندن از ریسک‌های ناشی از تحریم، چراغ خاموش باشند و خریدهای خود را رسانه‌ای نکنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، یکی از راه‌کارهای مفید و کاربردی در فروش نفت و به خصوص در شرایط تحریمی که ایران در آن به سر می‌برد، بازارسازی است؛ این مسأله می‌تواند در افزایش صادرات نفت و همچنین در بی اثر کردن تحریم‌های نفتی، نقش بسزایی داشته باشد. اما آیا ایران، در این زمینه عملکرد موفقیت آمیزی داشته؟

وزیر نفت در اظهاراتی تازه به راه‌کارهای جدید در این خصوص اشاره و بیان کرده: با راهکارهای جدیدی که همکاران بنده در امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران ارائه کرده‌اند، توانسته‌ایم بازارهای خوب و جذابی را برای نفت خام، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی ایران به‌دست بیاوریم.

وزیر نفت، اشاره‌ای به این چیستی و چگونگی این راه‌کارها اما آنچه به روشنی دیده می‌شود، حضور رقیبان در بازارهای نفتی ایران است که یکی از بزرگترین‌ آن‌ها، روسیه است که با ورودش به جنگ و تحریم‌هایی که بر علیه‌اش صادر شده، در پی راه‌های جدید برای فروش نفت است و یکی از آن‌ها، تصاحب‌ بازارهای ایران است.

مشتری‌های نفت ایران تلاش می‌کنند چراغ خاموش باشند

محمدعلی خطیبی مدیر اسبق امور بین الملل شرکت ملی نفت در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین با اشاره به اینکه ایران در شرایط تحریم است و این طبیعی است که مشتری‌های ما نگرانی‌هایی از این بابت داشته باشند گفت: در چنین شرایطی مشتری‌های ما واردات را متوقف یا کاهش می‌دهد و این طبیعی است که بعضی مشتری‌ها تمایل ندارند که با خرید نفت ایران مشمول جریمه‌ شوند.

او با بیان اینکه تحریم‌ها ریسک خرید نفت ما را بالا می‌برد اضافه کرد: در چنین شرایطی تنها مشتری‌هایی که توان ریسک کردن در قبال خرید نفت ما را دارند باقی می‌مانند از سوی دیگر مشتر‌ی‌های نفت ایران تلاش می‌کنند برای مصون ماندن از ریسک‌های ناشی از تحریم، چراغ خاموش باشند و خریدهای خود را رسانه‌ای نکنند.

خطیبی اضافه کرد: به همین دلیل است که ما از مقامات رسمی در این مورد مطلبی نمی‌شنویم اگرچه ممکن است منابع غیر رسمی، اطلاعاتی در خصوص بازارهای نفتی ایران ارائه کنند اما آن‌ها چندان مورد اعتماد نیستند.

تحریم‌های نفتی ایران هنوز بر نفت روسیه اعمال نشده است

مدیر اسبق امور بین الملل شرکت ملی نفت در پاسخ به این سوال که چرا حساسیت‌ها روی نفت ایران بیش از نفت روسیه است با اینکه هردو کشور در شرایط تحریم قرار دارند، به تفاوت نوع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: نوع تحریم ها متفاوت است. به طور مثال، آمریکا نفت روسیه را تحریم کرده اما یک سری تراکنش‌های مالی شرکت‌های نفت و گاز روسیه را کماکان انجام می دهد. تحریم‌هایی که بر علیه صنعت نفت ایران اعمال شده هنوز در مورد روسیه اعمال نشده و به همین دلیل دارای حساسیت‌های بالاتری است.

این کارشناس حوزه‌ی انرژی درخصوص رقبای موجود در بازارهای ایرانی بیان کرد: این یک اتفاق طبیعی است که در شرایط موجود و کاهاش صادرات، رقبای دیگر، در بازارهای نفتی ایران ظهور کنند. زمانی که کاهش وجود دارد، کسانی هستند که این کاهش را جبران کنند و این فقط مختص روسیه نیست.

او با طرح این سوال که زمانی که کشورهای دیگر تحریم بودند مگر ما بازارهای آنان را نگرفتیم اضافه کرد: شرایط ایجاب می کند زمانی که کشوری تحریم می‌شود، درخواست‌ها سمت سایر عرضه کنندگان برود.

تولید فرآورده‌های نفتی، از تأثیر تحریم‌ها کم می‌کند

مدیر اسبق امور بین الملل شرکت ملی نفت اظهار کرد: باید قبول کنیم که در شرایط تحریم و به دلیل اینکه فروش، جابجایی، مسائل پولی و بانکی و حتی بیمه تحت تاثیر قرار می‌گیرد، فروش نفت به کار سختی تبدیل می‌شود.

او اضافه کرد: دولت‌ها تلاش می‌کنند با روش‌های جدیدی که خاص شرایط تحریم است بتوانند نفت را بفروشند ولی باید قبول کنیم که کار دشوار است و به سادگی زمانی که شرایط عادی بود نمی‌توان نفت را فروخت.

خطیبی در پایان اظهارات خود، با اشاره به اینکه کاهش خام‌فروشی نفت، یکی از راه‌‌های بی‌تأثیر کردن تحریم‌هاست گفت: از مدت‌ها پیش تاکید شده که خام فروشی را کاهش دهیم و به جای آن فرآورده‌های نفتی، با ارزش افزوده‌ی بالا تولید کنیم که سودآور بوده و تحریم‌پذیری آن‌ها کمتر است؛ هرچقدر به سمت محصولات و فرآورده‌های نفتی برویم طبیعتاً از ارزش افزوده‌ی بالاتری برخوردار می‌شویم و هرچقدر کوتاهی کرده باشیم گرفتاری‌هایمان بیشتر می‌شود.