۰ نفر

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد؛

آغازِ پایان رشد سریع تقاضای گاز

۱۶ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۰۴
کد خبر: 679410
 آغازِ پایان رشد سریع تقاضای گاز

بحران انرژی اروپا دولت ها را به اتخاذ سیاست های انرژی پاک سوق می دهد. برای اولین بار، یک سناریوی چشم‌انداز انرژی جهان از سوی آژانس بین‌المللی انرژی بر اساس سیاست‌ها و تنظیمات کنونی دولتها، نشان می دهد که تقاضای جهانی برای تمام سوخت های فسیلیدر این دهه به اوج خود می رسد و پس از آن روند آن شروع به کاهش می کند. فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی گفت: یکی از تأثیرات بحران کنونی این است که دوران رشد سریع تقاضای جهانی گاز رو به پایان است.

اقتصاد آنلاین- مهرداد فرامهر؛ کشورهای جهان هر ساله صدها میلیارد دلار در انرژی های تجدید پذیر و دیگر راه حل های انرژی پاک سرمایه گذاری می کنند، اما اگر این کشورها می خواهند هنوز شانس رسیدن به اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2050 را داشته باشند، سالانه به بیش از یک تریلیون دلار سرمایه گذاری نیاز دارند. اینها برخی از یافته های کلیدی در چشم انداز انرژی جهانی 2022 است که توسط آژانس بین المللی انرژی (IEA) در این هفته منتشر شد.

به گفته این آژانس استقرار منابع انرژی تجدیدپذیر در تولید برق قرار است تا پایان این دهه احتمالا تقاضا برای زغال‌سنگ و گاز طبیعی را پایان دهد، زیرا بحران مداوم انرژی دولت‌ها را مجبور به اتخاذ سیاست‌های قوی‌تر برای حمایت از انرژی پاک و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی می‌کند، خصوصا بعد از حمله روسیه به اکراین، حالا یک دلیل قوی سیاسی، امنیتی و ژئوپولیتیکی نیز به دلایل علمی برای کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی اضافه شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی گفت: برای اولین بار، یک سناریوی چشم‌انداز انرژی جهان از سوی آژانس بین‌المللی انرژی بر اساس سیاست‌ها و تنظیمات کنونی دولتها، نشان می دهد که تقاضای جهانی برای تمام سوخت های فسیلی در این دهه به اوج خود می رسد و پس از آن روند آن شروع به کاهش می کند. بر اساس آخرین برآوردهای آژانس بین المللی انرژی، حتی گاز طبیعی که قبلا انتظار می رفت تقاضای آن همچنان در حال افزایش باشد، اکنون می تواند به زغال سنگ و نفت در اوج خود در سال 2030 بپیوندد.

در سناریوی سیاست‌های بیان‌شده توسط آژانس بین المللی انرژی که به اختصار  STEPS، مصرف زغال سنگ در چند سال آینده کاهش می‌یابد و انتظار می‌رود تقاضای گاز طبیعی تا پایان دهه به سطح بالایی برسد و افزایش فروش خودروهای الکتریکی به این معنی است که تقاضای نفت در اواسط دهه 2030 به یک ثبات خواهد رسید و در نیمه قرن حاضر و در سال 2050 اندکی فروکش خواهد کرد.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی  گفت: یکی از اثرات بحران کنونی این است که دوران رشد سریع تقاضای گاز جهانی به پایان می‌رسد .

در اروپا، سیاست‌های اقلیمی دور شدن از گاز طبیعی را تسریع می‌کند. بیرول افزود: عرضه جدید قیمت ها را تا اواسط دهه 2020 کاهش می دهد و LNG برای امنیت گاز اهمیت بیشتری پیدا می کند.

آخرین تحلیل آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد که افزایش اخیر زغال سنگ اندک و موقتی است. در همان زمان، انتظار می‌رود که انرژی‌های تجدیدپذیر به رشد خود ادامه دهند و سهم زغال‌سنگ و گاز را در ترکیب انرژی مصرف کنند.

بحران انرژی کنونی می‌تواند نقطه عطفی برای پذیرش بیشتر انرژی‌های تجدیدپذیر باشد، زیرا انرژی‌های پاک تولید داخلی وابستگی به سوخت‌های فسیلی وارداتی را کاهش می‌دهد. 

بیرول  گفت: واکنش‌های دولت ها در سراسر جهان نوید می‌دهد که این یک نقطه عطف تاریخی و قطعی به سمت یک سیستم انرژی پاک‌تر، مقرون‌به‌صرفه‌تر و ایمن‌تر باشد. بیرول تشریح کرد که دلایل زیست محیطی برای توسعه انرژی پاک نیازی به تقویت ندارند، اما استدلال های اقتصادی و همین طور استدلال های امنیت انرژی به نفع فناوری های پاک مقرون به صرفه و رقابتی در حال حاضر قوی تر شده اند. او گفت که همسویی امروز اولویت‌های اقتصادی، اقلیمی و امنیتی از هم‌اکنون شروع به حرکت به سمت یک نتیجه بهتر برای مردم جهان و برای کره زمین کرده اند.

در چشم انداز جهانی انرژی 2022، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر باید شاهد یکی از بزرگترین افزایش سرمایه گذاری در سناریوی کربن صفر باشد که از 390 میلیارد دلار در سال های اخیر به 1.3 تریلیون دلار تا سال 2030 افزایش خواهدیافت. 

این سطح از هزینه های سالانه در سال 2030 بسیار زیاد است، اما در صنعت انرژی قبلا مسئله غافلگیرکننده ای نیست.

به گفته آژانس بین المللی انرژی، این میزان سرمایه گذاری با بالاترین میزانی که تاکنون برای تامین سوخت های فسیلی هزینه شده است، برابر است. لازم به ذکر است که در سال 2014 حدود 1.3 تریلیون دلار برای سوخت های فسیلی هزینه شده بود.

سرمایه‌گذاری در انرژی های پاک امروزه بسیار زیاد است، اما اگر کشورهای جهان می خواهند تا سال 2050 به هدف صفر در تولید گازهای گلخانه ای برسند باید به میزان بسیار زیادی سرمایه گذاری خود را افزایش دهند.

آژانس بین‌المللی انرژی گفت: «افزایش عظیم سرمایه‌گذاری در انرژی برای کاهش خطرات جهش قیمت‌ها و نوسانات در آینده و رسیدن به مسیری برای هدف انتشار صفر گاز های گلخانه تا سال 2050 ضروری است.»

انتقال آرام و ایمن انرژی مستلزم افزایش عمده در جریان سرمایه گذاری در انرژی های پاک است. رسیدن به سناریوی NZE مستلزم افزایش سه برابری هزینه‌های انرژی پاک و زیرساخت‌ها تا سال 2030 است و این مسئله همراه با تغییر به سمت سرمایه‌گذاری بسیار بالاتر در بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه است.