۰ نفر

یک کارشناس انرژی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

مصرف گاز خانگی در فصل سرد، معادل چهارونیم میلیون بشکه نفت است

۱۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۱:۰۰
کد خبر: 678446
مصرف گاز خانگی در فصل سرد، معادل چهارونیم میلیون بشکه نفت است

مسئله‌ ی سوخت نیروگاهی و صادرات گاز، در پی اولویتِ تأمین گاز خانگی و با توجه به ناترازیِ گاز اعلام شده، در فصل زمستان دچار کم و کاستی‌ می‌ شود و حتی در مناطقی، شاهد افت فشار گاز هستیم.

به گزارش خبرنگاراقتصاد آنلاین؛ جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، در گفتگو با ایسنا بیان کرده: امسال با وجود کنترل‌های لازم، به‌دلیل نبود موازنه تولید و مصرف، احتمال افت فشار گاز طبیعی است، اکنون حدود ۹۰ درصد گاز مصرفی از مناطق جنوبی کشور تأمین و از طریق خطوط انتقال قوی در اقصی‌نقاط کشور توزیع می‌شود، بنابراین نداشتن اعتدال در مصرف، شهرهای شمالی کشور را با بحران روبه‌رو خواهد کرد.

فصل سرما همواره تغییراتی را در میزان مصرف و صادرات ایجاد می‌کند و با توجه به مصرف شدید گاز خانگی، در مواقعی واردات گاز هم در برنامه‌ی دولت‌ها قرار می‌گیرد.اگرچه تأمین گاز خانگی در اولویت قرار دارد، اما در فصل زمستان باید سوخت نیروگاهی را نیز مدنظر قرار داد.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران درباره اولویت تأمین گاز در بخش نیروگاهی نیز بیان کرده: اگر نیروگاه‌ها را در مصرف محدود کنیم، باید فرآورده را برای خوراک جایگزین کرد بنابراین نمی‌توان مصرف گاز نیروگاه‌ها را به صفر رساند از این رو اگر مصرف از پیش‌بینی فراتر رود، ممکن است در نقاط انتهایی شبکه دچار افت فشار و قطعی گاز شویم.

بخاریهای غیر استاندارد، بلای جان گاز خانگی

حسن مرادی، کارشناس انرژی، در گفتگو با اقتصادآنلاین با اشاره به اینکه دولت باید گاز را به شکلی مدیریت کند که علاوه بر نبود اشکال در گاز خانگی، نیروگاه‌ها هم دچار مشکل نشوند بیان می‌کند: اگر دولت بتواند گاز نیروگاه‌ها را تأمین کند آن‌ها بدون مشکل به کار خود ادامه می‌دهند در غیر این صورت به سراغ سوخت مازوت و گازوییل خواهند رفت.

این کارشناس با اشاره به تدابیر صورت گرفته اضافه می‌کند: با توجه به مازاد گاز روسیه، ما می‌توانیم بدون هیچ خطر و ضرری آن را سوآپ کنیم و می‌توانیم به اندازه‌ی نیاز وارد کنیم و این کمک می‌کند که بالانس صورت بگیرد و مشکل کمبود گاز در فصل زمستان رفع شود. با این اتفاق هم مشکل نیروگاه‌ها و هم مشکل بخش خانگی رفع خواهد شد.

مرادی درخصوص مصرف غیر استاندارد گاز خانگی نیز می‌گوید: ما به جای گرم کردن یک لیوان چای، چهل لیوان چای گرم می‌کنیم و این بیشتر از نیاز ماست و باقی آن، جز هدر رفت سوخت چیزی نیست؛ این نمونه‌ی کوچک مصرف غیراستاندارد ما از آغاز صبح است.

او ادامه می‌دهد: اتاق گاز‌های ما اکثراً غیراستاندارد هستند. ما در حال حاضر بیست‌وپنج میلیون بخاری گازی غیر استاندارد داریم که بلایی شده برای مصرف گاز خانگی.

این کارشناس حوزه‌ی انرژی معتقد است ما در بخش خانگی معادل چهارونیم میلیون بشکه نفت سوخت مصرف می‌کنیم!

مرادی یکی از راه‌های کاهش مصرف را برنامه‌ریزی در حوزه‌ی ال‌ان‌جی می‌داند و معتقد است باید بتوانیم ال‌ان‌جی تولید کنیم و در این حوزه صادرات داشته باشیم.

به جای گاز، روی برق سرمایهگذاری کنیم

یکی از راهکارهای کاهش مصرف گاز که ما از آن غافل هستیم، سرمایه‌گذاری روی برق است که هم کم‌هزینه‌تر و هم کم‌خطرتر است.

ایران با توجه به ذخایر انبوه گازی خود، تاکنون به طور جدی به فکر جایگزینی انرژی برق با گاز نیفتاده در حالی که این راهکاری است که کشورهای اروپایی از آن استفاده کرده و موفق هم ظاهر شده‌اند.

مرادی در این خصوص می‌گوید: در اروپا انرژی برق و گاز توأم است و آن‌ها را بالانس می‌کنند.

او با اشاره به اینکه ما باید بتوانیم به جای گاز، به برق روی بیاوریم بیان می‌کند: این مسأله به نفع صادرات ما هم هست. انتقال برق کار ساده‌تری است و باید تدبیری بیندیشیم که بخش اعظمی از گاز خودمان را با توجه به توان بالایی که شرکت‌های دانش‌بنیان ما ایجاد کردند، تبدیل به برق کنیم و به جای فروش گاز، برق را بفروشیم.

این کارشناس در پایان سخنان خود با اشاره به تدابیر اروپا در خصوص جایگزینی برق می‌گوید: آنچه در اروپا اتفاق می‌افتد هنوز در کشور ما مرسوم نشده است. به طور مثال در اروپا ساختمان‌های بلند، به جای گاز از برق استفاده می‌کنند و ما هم باید در پی راهکاری باشیم که ساختمان‌های بلند گاز‌کشی نشود و به جای استفاده از گاز، از برق استفاده کنند.

گاز عامل خطرناکی است و میزان مرگ و میر بالایی نسبت به استفاده از برق دارد از سوی دیگر برق انرژی ارزان‌تری است و ما با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری روی این انرژی می‌توانیم علاوه بر کاهش مصرف در بخش خانگی، میزان صادرات گاز را بالا ببریم.