۰ نفر

در آستانه جلسه فردای مهم اوپک پلاس برگزار خواهد شد؛

افزایش قیمت نفت در آستانه نشست مهم اوپک پلاس

۱۳ مهر ۱۴۰۱، ۱۱:۳۲
کد خبر: 672152
افزایش قیمت نفت در آستانه نشست مهم اوپک پلاس

قیمت نفت دیروز تقریبا ۴ دلار جهش کرد زیرا اوپک پلاس در نظر دارد تولید خود را بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد تا از کاهش بیشتر قیمت ها جلوگیری کند.

اقتصاد آنلاین – مهرداد فرامهر؛ قیمت نفت دیروز تقریبا 4 دلار جهش کرد زیرا اوپک پلاس در نظر دارد تولید خود را بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد تا از کاهش بیشتر قیمت ها جلوگیری کند. در ماه های گذشته قیمت نفت با بزرگترین کاهش خود پس از آخرین سقوط آزاد قیمت آن پس از کرونا به زیر صد دلار سقوط کرد. حالا بهای معاملات آتی نفت برنت با 3.46 دلار یا 4.1 درصد افزایش به 88.60 دلار در هر بشکه رسیده است.

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا 4.3 درصد یا 3.39 دلار افزایش یافت و به 82.88 دلار رسید. قیمت نفت از ماه ژوئن به مدت چهار ماه متوالی سقوط کرده، زیرا قرنطینه‌های متعدد ناشی از کووید-19 و سیاست کووید صفر بر میزان تقاضای، مصرف‌کننده اصلی انرژی، یعنی چین اثر منفی گذاشته و باعث کاهش تقاضا برای نفت و کاهش قیمت آن شد. این اتفاق در حالی بود که افزایش نرخ‌های بهره در کشورهای مختلف و افزایش قدرت دلار آمریکا به دلیل بالا رفتن نرخ بهره نیز، بر بازارهای مالی جهانی تأثیر گذاشته است.

منابع اوپک پلاس به رویترز گفتند برای حمایت از قیمت‌ها، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش که مجموعاً اوپک پلاس نامیده می‌شوند، کاهش تولید بیش از یک میلیون بشکه در روز را پیش از نشست فردا در نظر دارند. در صورت موافقت، این دومین کاهش ماهانه متوالی گروه پس از کاهش تولید 100 هزار بشکه ای در روز، در ماه گذشته خواهد بود. پیتر مک‌نالی، یک تحلیلگر برجسته انرژی در شرکت تحقیقاتی سرمایه‌گذاری Third Bridge، گفت: «پیش‌زمینه نشست این هفته نامطمئن است، اما مبانی تولید نفت نسبتا سالم هستند.» دو منبع از این سازمان می‌گویند: « دو علامت سوال بزرگ چشم‌انداز تقاضا (به‌ویژه در چین) و آنچه برای عرضه روسیه پس از اجرایی شدن ممنوعیت اتحادیه اروپا در 5 دسامبر رخ می‌دهد، است. این گروه تولیدکننده گفت، از آنجایی که تحریم برخی از اعضا و سرمایه گذاری اندک توسط برخی دیگر، توانایی آنها در افزایش تولید را مختل کرده است، یک نا‌اطمینانی در مورد چشم انداز شرایط بازار نفت وجود دارد.

به گفته شرکت مشاوره ای FGE، در حالی که قیمت های نفت برنت می تواند در کوتاه مدت به صورت فوری تقویت شود، نگرانی ها در مورد رکود جهانی احتمالاً روند صعودی قیمت نفت را محدود می کند. در یادداشت منتشر شده گروه FGE در روز جمعه آمده است: «اگر اوپک پلاس تصمیم به کاهش تولید در کوتاه مدت بگیرد، افزایش ظرفیت اضافی اوپک پلاس احتمالاً فشار نزولی بیشتری بر قیمت‌ها در طولانی‌مدت وارد می‌کند».

 این مسئله بدین معنی است که کاهش تولید نفت در کوتاه مدت می تواند منجر به افزایش قیمت برای کشورهای تولید کننده شود اما به دلیل تلاش جدی اقتصادهای بزرگ برای کاهش تورم (افزایش نرخ بهره) و افزایش ذخایر نفت در کشورهای تولید کننده در نهایت در بلند مدت ممکن است قیمت نفت نتواند یک رالی صعودی دیگر را به سمت قیمت های بالا تجربه کند. با این حال شاخص قدرت دلار پس از رسیدن به بالاترین میزان خود در دو دهه اخیر، روز دوشنبه برای چهارمین روز متوالی کاهش یافت. دلار ارزان تر می تواند تقاضای نفت را تقویت کند و موجب حمایت از قیمت نفت شود.

حالا باید منتظر بود و دید در روزهای آینده این تصمیم احتمالی اوپک پلاس چه تاثیری بر قیمت نفت و اقتصاد های جهان خواهد گذاشت.