۰ نفر

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس؛

باید اجازه دهیم قیمت انرژی را عرضه و تقاضا مشخص کند

۱۴ تیر ۱۴۰۱، ۷:۴۵
کد خبر: 650700
باید اجازه دهیم قیمت انرژی را عرضه و تقاضا مشخص کند

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس گفت که با خرید و فروش برق در بورس انرژی کمکی به توسعه نیروگاه‌های بیشتر در کشور می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، محسن علیزاده نبود زیرساخت‌های لازم برای توسعه را یکی از معضلات و مشکلات در عدم توسعه متوازن اقتصادی و صنعتی در کشور خواند و گفت: انرژی یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های لازم برای توسعه است. برق هم بخشی اعظمی از انرژی مورد نیاز صنایع و واحدهای تولیدی ما را به خود اختصاص می‌دهد.

وی یادآور شد: در سال‌های گذشته به دلیل عدم انجام تکالیف قانونی دولت در ماده ۵۸ برنامه ششم توسعه، نیروگاه‌های مورد نیاز کشور متناسب با ظرفیت‌ها ایجاد نشد و همین باعث خاموشی‌های مکرر در یکی دو سال گذشته شد. در کنار این موضوع، آلودگی‌های محیط زیستی به دلیل مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌های حرارتی رخ داد و مشکلات بیشتری را ایجاد کرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یکی از راه‌های برون‌رفت از این وضعیت را پرداخت مطالبات نیروگاه‌های بخش خصوصی دانست و گفت: بیش از ۵۱ درصد از نیروگاه‌های تولید برق کشور، نیروگاه‌های بخش خصوصی است منتهی حرف آنها این است که دولت برق خریداری کرده و با فرمول غلط و حتی با مبلغ بیشتر به صنایع فروخته بعد هم پول را از صنایع گرفته اما به نیروگاه‌ها باز نگردانده است.

وی در توضیح راهکار برون‌رفت از این وضعیت گفت: در وهله‌ی اول قیمت‌گذاری دستوری در تولید و خرید انرژی نباید وجود داشته باشد و سپس باید اجازه دهیم قیمت انرژی را عرضه و تقاضا مشخص کند. پیشنهاد ما در اصلاح قانون بازار اوراق بهادار این است که تمام تولید شرکت‌ها چه به صورت نفتی و چه انرژی در بورس انرژی عرضه شده و خرید و فروش صورت گیرد. این موضوع به شفافیت مالی در نیروگاه‌ها کمک کرده و همچنین از قیمت‌گذاری دستوری جلوگیری کرده و به توسعه نیروگاه‌ها کمک می‌کند.

علیزاده همچنین اظهار کرد: با عرضه برق در بورس انرژی و خرید و فروش آن تولید کننده برق را تولید می‌کند و از طریق بورس، انرژی به فروش می‌رسد. در نهایت هم واحدهای بزرگ صنعتی همچون سیمان و فولاد و معدن برق را از طریق بورس انرژی خریداری کرده و هزینه‌ها را پرداخت می‌کند با روش خرید و فروش برق در بورس انرژی به توسعه نیروگاه‌های بیشتر در کشور هم کمک می‌شود.