۰ نفر

گروه ۷ با تعیین سقف قیمت بر نفت روسیه به صورت کلی موافقت کرد

۷ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۵۶
کد خبر: 648731
گروه ۷ با تعیین سقف قیمت بر نفت روسیه به صورت کلی موافقت کرد

تارنمای نشریه پولیتیکو دقایقی پیش به نقل از دو مقام آگاه نوشت که سران ۷ غول صنعتی امروز به صورت کلی توافق کردند تا به دنبال راهی برای اعمال سقف قیمت بر نفت روسیه باشند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، پولیتیکو نوشت که پیشنهاد فرانسه برای اعمال سقف قیمت بر نفت صادراتی سایر کشورهای تولیدکننده با مخالفت دیگر اعضای گروه ۷ مواجه شد. اکنون کشورهای عضو باید به دنبال گزینه های فنی برای نحوه اجرای این تصمیم باشند.

آمریکا در روزهای اخیر پیشنهاد کرده بود تا برای افزایش تاثیر تحریم های ضد روسیه، تحریم علیه بیمه حمل و نقل محموله های نفتی روسیه برداشته شود به شرط آنکه مشتریان نفت روسیه سقف قیمت تعیین شده از سوی گروه ۷ را رعایت کنند.

پیشتر آلمان و آمریکا با پیشنهاد دیروز (۶ تیر) فرانسه برای تعمیم این سقف قیمت به تمامی تولیدکنندگان نفت مخالفت کرده بودند. به گفته دو منبع آگاه، با عقب نشینی فرانسه، دستیابی به توافق امروز میسر شد.

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز دیروز با اشاره به تصمیم سران گروه ۷ برای رسیدن به توافقی برای تعیین سقف قیمت برای صادرات نفت روسیه نوشته بود: این گروه به دنبال آسیب و فشار بر روسیه با هدف مهار کردن توانایی این کشور برای تامین مالی هزینه جنگ است.

فایننشال تایمز نوشت: گروه ۷ قصد دارد با این تصمیم طیف وسیعی از کشورها فراتر از اعضای این گروه، سقفی بر قیمت پرداخت شده برای نفت روسیه اعمال کنند تا سود افزایش قیمت نفت خام را برای ماشین جنگی کرملین محدود کرده و تاثیر افزایش قیمت انرژی بر اقتصادهای غربی کاهش یابد.

چنین توافقی به حمایت همه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا نیاز دارد و سران کشورها باید مسائل دشواری را در مورد نحوه عملکرد و تناسب آن با تحریم های آمریکا، انگلیس، اروپا و ژاپن حل کنند.

اتحادیه اروپا در ماه مه با ممنوعیت تدریجی محموله‌های نفت روسیه از طریق دریا موافقت کرد، در حالی که اجازه برداشت موقت نفت خام از طریق خط لوله را داد. انتظار می‌رود این اقدام ها تا پایان سال جاری صادرات نفت روسیه به اتحادیه اروپا را ۹۰ درصد کاهش دهد.