۰ نفر

ریزش ۵ درصدی قیمت ها طی هفته گذشته؛

استارت کاهش قیمت نفت خورد؟

۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۸:۱۵
کد خبر: 630223
استارت کاهش قیمت نفت خورد؟

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات دیروز با ۱ دلار و ۶۸ سنت معادل ۱.۶ درصد کاهش به ۱۰۶ دلار و ۶۵ سنت در هر بشکه رسید.

به‌گزارش  رویترز، قیمت نفت در روز جمعه کاهش یافت و یک افت هفتگی حدود 5 درصدی را تجربه کرد. این اتفاق در شرایطی افتاد که دورنمای رشد اقتصاد دنیا ضعیف‌تر شده، نرخ بهره بالا رفته، قرنطینه‌های کرونایی در چین به تقاضا آسیب رسانده‌ و اتحادیه اروپا قصد تحریم واردات نفت از روسیه را دارد. اقدامی که عرضه نفت در دنیا را کاهش می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات دیروز با 1 دلار و 68 سنت معادل 1.6 درصد کاهش به 106 دلار و 65 سنت در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم در پایان معاملات روز جمعه با 1 دلار و 72 سنت معادل 1.7 درصد کاهش به 102 دلار و 7 سنت رسید.

شاخص جهانی نفت خام برنت در ماه گذشته میلادی به 139 دلار رسیده بود که با بالاترین رقم از 2008 را نشان می‌داد. اما هر دو شاخص نفتی در این هفته به‌خاطر نگرانی‌های موجود درمورد تقاضا 5 درصد کاهش قیمت را تجربه کردند.

صندوق بین‌المللی پول که در این هفته پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد دنیا در سال جاری میلادی را پایین آورده‌بود، اعلام کرد اگر کشورهای غربی تحریم‌های خود علیه روسیه را به‌خاطر جنگ اوکراین افزایش دهند و قیمت انرژی بالاتر رود، دورنمای رشد اقتصاد جهان تیره‌تر خواهد شد.

دولت آلمان پیش‌بینی رشد اقتصاد خود در سال جاری میلادی را از 3.6 درصد تا 2.2 درصد پایین آورده‌است و تقاضا برای بنزین، دیزل و سوخت هواپیما در چین در ماه آوریل احتمالاً 20 درصد نسبت‌به سال قبل کاهش خواهد داشت. چون بسیاری از شهرهای بزرگ چین از جمله شانگهای در قرنطینه کرونایی به سر می‌برند.

جروم پاول، رییس فدرال‌رزرو آمریکا در روز پنجشنبه اعلام کرد افزایش نیم‌درصدی نرخ بهره در اجلاس آینده این بانک مورد بررسی قرار خواهد گرفت که ارزش دلار را به بالاترین رقم طی 2 سال گذشته می‌رساند. دلار گران‌تر قیمت نفت و سایر کالاها را برای دارندگان سایر ارزها بالاتر می‌برد.

عرضه نفت در دنیا به‌خاطر کاهش 550 هزار بشکه‌ای تولید لیبی تحت فشار قرار گرفته و اگر اتحادیه اروپا نفت روسیه را تحریم کند، عرضه جهانی نفت بیش‌از پیش کاهش خواهد یافت.

هلند اعلام کرده استفاده از سوخت‌های فسیلی را تا پایان سال جاری میلادی به صفر می‌رساند.

بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی پیش‌بینی خود از قیمت نفت خام برنت در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی را 10 درصد بالا برده و 130 دلار اعلام کرده‌است و آن را نتیجه کمبود عرضه نفت به‌خاطر تولید کمتر روسیه و ایران می‌داند.