۰ نفر

با نگرانی از کاهش عرضه؛

قیمت نفت بار دیگر افزایش یافت

۳۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷:۵۹
کد خبر: 629767
قیمت نفت بار دیگر افزایش یافت

قیمت نفت امروز چهارشنبه با کاهش ذخایر نفت آمریکا و نگرانی ها در مورد کاهش عرضه از روسیه و لیبی که باعث شکل گیری روند صعودی قیمت ها شد.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش رویترز، بهای نفت برنت در معاملات آتی تا قبل از ظهر امروز به وقت گرینویچ ۱.۴۶ دلار یا ۱.۴ درصد افزایش یافت و به ۱۰۸.۷۱ دلار در هر بشکه رسید. همچنین قرارداد آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در ماه ژانویه که امروز چهارشنبه منقضی می‌شود، ۱.۵۰ دلار یا ۱.۵ درصد افزایش یافت و به ۱۰۴.۰۶ دلار رسید در حالی که قراردادهای ماه فوریه با ۱.۵۲ دلار به قیمت ۱۰۳.۵۷ دلار رسید.

پس از آنکه صندوق بین‌المللی پول IMF پیش بینی رشد جهانی خود را تقریبا یک درصد کاهش داد، دو شاخص اصلی در معاملات پرنوسان روز سه شنبه ۵.۲ درصد کاهش یافته و با استناد به تاثیر اقتصادی جنگ روسیه در اوکراین و هشدارها نسبت به افزایش تورم، پیش‌بینی رشد جهانی را تقریبا یک درصد کاهش دادند. مساله‌ای که یک «خطر آشکار» برای بسیاری از کشورها محسوب می‌شود.

استفان گرینوک تحلیل‌گر P.M در این باره معتقد است: تضعیف رشد و افزایش فشار تورمی فقط می‌تواند یک معنی داشته باشد: شبح رکود تورمی بر اقتصاد جهانی سایه افکنده است.

پس از اعمال تحریم‌ها علیه روسیه که دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان و تامین کننده اصلی نفت اروپاست، به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین که مسکو آن را «عملیات ویژه نظامی» می‌نامد، قیمت‌های جهانی نفت به دلیل چشم‌انداز عرضه سخت‌تر افزایش یافته است.

با این حال، چشم‌انداز بهتر اقتصاد جهانی و ادامه قرنطینه‌های ناشی از کووید در چین به تقاضا در بزرگترین واردکننده نفت خام جهان آسیب رسانده و بر قیمت‌ها تاثیر گذاشته است.

در سمت عرضه، سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش که مجموعا اوپک پلاس نامیده می‌شوند، در ماه مارچ ۱.۴۵ میلیون بشکه در روز کمتر از هدف خود تولید کردند چرا که بر اساس گزارش اتحاد تولید کنندگان، تولید روسیه پس از تحریم‌های اعمال شده توسط غرب شروع به کاهش کرد.

قطعی‌های مختلف به نگرانی‌ها در مورد عرضه نفت افزود. شرکت ملی نفت این کشور امروز چهارشنبه اعلام کرد که لیبی به عنوان یکی از کشورهای عضو اوپک، به دلیل موجی از محاصره میادین نفتی و پایانه‌های صادراتی، مجبور به تعطیلی تولید ۵۵۰ هزار بشکه در روز شده است. 

بلوات آکچولاکوف وزیر انرژی قزاق عنوان کرد که پایانه دریای سیاه کنسرسیوم خط لوله خزر CP می‌تواند تا امروز چهارشنبه به ظرفیت کامل تولید خود بازگردد. خط لوله و پایانه CP که حدود ۸۰ درصد صادرات نفت خام قزاق را حمل می‌کند، پس از طوفانی که ماه گذشته به دو نقطه از سه نقطه پهلوگیری این بندر آسیب رساند، با نصف ظرفیت معمول کار خود را ادامه داده است.

به گفته منابع بازار با استناد به آمار موسسه امریکن پترولیوم در روز سه‌شنبه، در ایالات متحده، ذخایر نفت خام هفته گذشته ۴.۵ میلیون بشکه کاهش یافته است.