۰ نفر

با قطع صادرات لیبی و کاهش عرضه روسیه؛

قیمت نفت افزایش یافت

۲۹ فروردین ۱۴۰۱، ۱۸:۰۰
کد خبر: 629100
قیمت نفت افزایش یافت

قیمت نفت امروز دوشنبه و در نخستین روز معاملاتی هفته طی خرید و فروش های پر فراز و نشیب، افزایش یافت و هر بشکه نفت خام برنت به بالای ۱۱۲ دلار رسید که تحلیل گران قطعی صادرات نفت در لیبی و نگرانی نسبت به عرضه جهانی محدود در کنار بحران اوکراین و نگرانی از کاهش تقاضای چین را دلیل آن اعلام کردند.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش رویترز، شرکت ملی نفت لیبی امروز دوشنبه ۲۹ فروردین ماه با افزایش فشارهای عرضه ناشی از تحریم‌ها علیه روسیه هشدار داد که «موج دردناکی از تعطیلی» به تاسیسات این شرکت ضربه زده و بر همین اساس وضعیت فورس ماژور در میدان نفتی الشراره و سایر سایت‌ها اعلام کرده است.

جفری هالی تحلیل‌گر کارگزاری OANDA گفت: با توجه به اینکه عرضه جهانی در حال حاضر بسیار کم است، حتی جزیی‌ترین اختلال احتمالا تاثیر زیادی بر قیمت‌ها بر جای خواهد گذاشت.

نفت خام برنت ۷۲ سانت یا ۰.۶ درصد افزایش یافت و به قیمت ۱۱۲.۴۲ دلار در هر بشکه معامله شد اما از بالاترین رقم خود نسبت به ۳۰ مارچ (۱۱۳.۸۰) کمتر بود. همچنین نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۱۴ سنت یا ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۰۷.۰۹ دلار در هر بشکه رسید.

تحولات لیبی نگرانی‌های موجود در رابطه با کاهش تقاضای چین را خنثی کرد، جایی که سرعت رشد اقتصادی در ماه مارچ کاهش یافت و درخشش اعداد رشد سه ماهه نخست سال را گرفت و چشم‌اندازی را که پیشتر توسط محدودیت‌های کووید – ۱۹ ضعیف شده بود، مخدوش کرد.

ساتورو یوشیدا تحلیل‌گر کالایی شرکت راکوتن سکیوریتی در این رابطه عنوان کرد: برخی سرمایه‌گذاران آسیایی به دلیل نگرانی از کاهش تقاضای چین، موفق به ثبت سود شدند.

داده‌های روز دوشنبه نشان داد که چین در ماه مارچ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد نفت کمتر پالایش کرده و تولید نفت به کمترین میزان از اکتبر سال گذشته رسیده است چرا که افزایش قیمت‌های نفت خام حاشیه‌ها را کاهش داده و محدودیت‌های شدید به تقاضا آسیب می‌زند.

قیمت نفت در ماه مارچ به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ رسید و قیمت نفت برنت برای مدت کوتاهی از مرز ۱۳۴ دلار عبور کرد. نگرانی‌هایی در مورد تلفات عمیق عرضه وجود دارد. اینترفکس روز جمعه گزارش داد که تولید روسیه در نیمه نخست آوریل نسبت به ماه مارچ ۷.۵ درصد کاهش یافته است و دولت‌های اتحادیه اروپا هفته گذشته اعلام کردند که مدیران اجرایی اتحادیه در حال تهیه پیش نویس پیشنهادهایی برای ممنوعیت نفت خام روسیه هستند.

این اظهارات پیش از تشدید جنگ در اوکراین بیان شد. مقامات اوکراینی اعلام کردند که روسیه بامداد امروز دوشنبه تعدادی موشک به لویو پرتاب کرده و در حالی که این بمباران ادامه داشت  و پس از ادعای تسلط کامل روسیه بر بندر ماریوپل، دیگر شهرهای اوکراین هم مورد اصابت موشک‌های روسی قرار گرفتند.