۰ نفر

بر اساس جدیدترین گزارش اوپک؛

نفت ایران به ۱۱۲ دلار در هر بشکه رسید

۲۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۳:۵۳
کد خبر: 627743
نفت ایران به ۱۱۲ دلار در هر بشکه رسید

بر اساس جدیدترین گزارش اوپک، میزان تولید نفت ایران در ماه مارس، سومین ماه سال جاری میلادی به 2 میلیون و 546 هزار بشکه در روز و قیمت نفت ایران با 19.36 دلار افزایش به 112.40 دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک در جدیدترین گزارش خود به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد: تولید نفت ایران در ماه مارس ۲۰۲۲ برابر با اسفند ماه ۱۴۰۰ به ۲ میلیون و ۵۴۶ هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به ماه پیش از آن ۷ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

ایران در ماه فوریه (بهمن ماه) ۲ میلیون و ۵۳۹ هزار بشکه نفت در روز تولید کرده بود.

جدول1

بر اساس گزارش‌های اوپک، ایران در ماه ژانویه ۲۰۲۱ (نخستین ماه سال میلادی) برابر با دی ۱۴۰۰ روزانه ۲ میلیون و 499 هزار بشکه نفت تولید کرده بود.

*  ایران همچنان در جایگاه پنجم اوپک به لحاظ تولید

ایران در ماه آوریل یا فروردین ماه ۱۴۰۰ جایگاه چهارمین تولیدکننده نفت اوپک را از کویت گرفته بود و از آن زمان تا مهر ماه ۱۴۰۰ (اکتبر ۲۰۲۱) این جایگاه را حفظ کرده بود اما در ماه نوامبر یعنی آبان ماه، بار دیگر تولید نفت کویت از ایران پیشی گرفت و در جایگاه چهارم نشست و ایران به رتبه ۵ بازگشت.

در حال حاضر، کشورهای عربستان با تولید ۱۰ میلیون و ۲۶۲ هزار بشکه در روز، عراق با تولید ۴ میلیون و ۳۰۹ هزار بشکه در روز و امارات با ۲ میلیون و ۹۸۳ هزار بشکه در روز، سه کشور بزرگ تولیدکننده نفت اوپک به شمار می‌روند.

کویت با تولید ۲ میلیون و ۶۳۹ هزار بشکه در روز چهارمین تولیدکننده اوپک است.

ایران، پیش از تحریم‌های آمریکا از سال ۲۰۱۸، سومین تولیدکننده‌ بزرگ نفت اوپک پس از عربستان و عراق بود.

*  متوسط تولید نفت ایران در سال‌های قبل

ایران به طور متوسط در سال ۲۰۲۱ روزانه ۲ میلیون و ۳۹۲ هزار بشکه نفت و در سال ۲۰۲۰ روزانه یک میلیون و ۹۹۱ هزار بشکه نفت تولید کرده است.

به این ترتیب ایران در سال ۲۰۲۱ به طور متوسط نسبت به سال پیش از آن ۴۰۱ هزار بشکه نفت در روز بیشتر تولید داشته است.

ایران در سال ۲۰۱۹ روزانه ۲ میلیون و ۳۵۶ هزار بشکه، در سال ۲۰۱۸ روزانه ۳ میلیون و ۵۵۳ هزار بشکه و در سال ۲۰۱۷ روزانه ۳ میلیون و ۸۱۳ هزار بشکه نفت تولید کرده است.

ایران در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ روزانه ۲ میلیون و ۴۷۲ هزار بشکه نفت تولید کرده است؛ این رقم در سه ماهه سوم روزانه ۲ میلیون و ۴۷۲ هزار بشکه و در سه ماه دوم روزانه ۲ میلیون و ۴۴۰ هزار بشکه و در سه ماه نخست روزانه ۲ میلیون و ۲۱۸ هزار بشکه نفت بوده است.

* افزایش ۵۷ هزار بشکه ای تولید نفت اوپک

بر اساس این گزارش، تولید نفت ۱۳ کشور عضو این سازمان در ماه مارس ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) ۲۸ میلیون و ۵۵۷ هزار بشکه در روز عنوان شده است که افزایش روزانه ۵۷ هزار بشکه‌‌ای نسبت به ماه فوریه را نشان می‌دهد. اوپک در ماه فوریه روزانه ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت تولید کرده بود.

* افزایش ۵۴ هزار بشکه‌ای تولید نفت عربستان

عربستان در ماه مارس ۵۴ هزار بشکه نفت در روز بیشتر تولید داشته است و میزان تولیدش به ۱۰ میلیون و ۲۶۲ هزار بشکه رسیده است. میزان تولید این کشور در ماه فوریه ۱۰ میلیون و ۲۰۸ هزار بشکه در روز بود.

* بیشترین افزایش تولید برای عربستان

بیشترین افزایش تولید این ماه با ۵۴ هزار بشکه در روز به عربستان تعلق دارد و نیجریه با ۲۴ هزار بشکه در روز کاهش تولید، بیشترین کاهش را به خود اختصاص داده است.

ایران، لیبی و نیجریه از توافق کاهش تولید معاف هستند.

* افزایش ۱۹.۳۶ دلاری قیمت نفت ایران

متوسط قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه مارس ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) با ۱۹ دلار و ۳۶ سنت یا ۲۰.۸ درصد افزایش نسبت به ماه پیش از آن به ۱۱۲.۴۰ دلار رسید.

جدول2

نفت ایران در ماه فوریه (بهمن ۱۴۰۰) ۹۳.۰۴دلار در هر بشکه فروخته شده بود.

متوسط قیمت نفت ایران در ۳ ماه نخست سال ۲۰۲۲ به ازای هر بشکه ۹۷.۵۵ دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ افزایش ۳۷.۵۵ دلاری را نشان می‌دهد. متوسط قیمت نفت ایران در ۳ ماه نخست سال ۲۰۲۱ به ازای هر بشکه ۶۰ دلار بوده است.

* رشد ۲۹ دلاری متوسط قیمت نفت ایران در سال ۲۰۲۱

نفت ایران در سال ۲۰۲۱ به طور متوسط ۶۹.۸۰ دلار فروخته شده است. این درحالی است که متوسط نفت ایران در سال ۲۰۲۰ به ازای هر بشکه ۴۰.۷۷ دلار فروخته شده بود و این بدان معناست که متوسط قیمت نفت ایران در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۹ دلار و ۳ سنت افزایش یافته است.

متوسط قیمت نفت ایران در سال ۲۰۱۹ برابر با ۶۱.۸۵ دلار در هر بشکه برآورد شده است.

بر اساس این گزارش، این رقم طی سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ به ترتیب ۶۷.۹۷ دلار و ۴۹.۶۰ دلار به ازای هر بشکه عنوان شده است.

قیمت نفت ایران در ماه فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۹۸) نزدیک به ۱۰ دلار کاهش یافته بود. همان زمان که بیشتر جهان پس از چین، درگیر شیوع ویروس کووید ۱۹ شده بود.

* افزایش قیمت تمامی انواع نفت اوپک

بر اساس گزارش ماهانه اوپک، تمامی انواع نفت کشورهای اوپک در ماه مارس افزایش قیمت داشتند که بیشترین افزایش به نفت بونی لایت نیجریه با ۲۱ دلار و ۹۲ سنت تعلق گرفته است.

متوسط قیمت سبد نفتی اوپک در ماه مارس با ۱۹ دلار و ۵۳ سنت افزایش نسبت به ماه قبل از آن به ۱۱۳.۴۸ دلار در هر بشکه رسیده است. این رقم برای سبد نفتی اوپک در ماه فوریه ۹۳.۹۵ دلار در هر بشکه بوده است.

نفت اوپک نیز در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال پیش از آن ۲۸.۴۲ دلار افزایش یافته بود.

نفت عربستان نیز با ۱۹ دلار و ۱۷ سنت افزایش ۱۱۲.۹۹ دلار در هر بشکه فروخته شد.

متوسط قیمت نفت عربستان در سال ۲۰۲۱ نیز نسبت به سال پیش از آن ۲۸.۷۴ دلار در هر بشکه افزایش یافته بود.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز در این ماه به طور متوسط ۱۱۸.۷۵ دلار به فروش رفته است که ۲۰ دلار و ۷۴ سنت نسبت به ماه پیش از آن افزایش یافته است.

هر بشکه نفت خام آمریکا نیز ۱۶ دلار و ۸۲ سنت نسبت به ماه پیش افزایش را ثبت کرده و ۱۰۸.۵۲ دلار معامله شده است.