۰ نفر

با آزاد سازی ذخایر استراتژیک و قرنطینه چین؛

قیمت نفت به کمتر از ۱۰۰ دلار رسید

۲۲ فروردین ۱۴۰۱، ۱۹:۲۸
کد خبر: 627262
قیمت نفت به کمتر از ۱۰۰ دلار رسید

قیمت نفت امروز دوشنبه حدود ۴ دلار در هر بشکه کاهش یافت و در نتیجه آن نفت برنت به دلیل برنامه آزادسازی حجم بی سابقه ذخایر استراتژیک نفت خام و ادامه قرنطینه کرونا در شانگهای چین به کمتر از ۱۰۰ دلار رسید.

اقتصاد آنلاین - اکرم شعبانی؛ به گزارش رویترز، معاملات آتی ژوئن نفت خام برنت با ۴.۲۹ دلار یا ۴.۲ درصد کاهش به ۹۸.۴۹ دلار در هر بشکه تا بعد از ظهر امروز رسید همچنین نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۴.۳۳ دلار یا ۴.۴ درصد کاهش یافت و به قیمت ۹۳.۹۳ دلار معامله شد.

بانک آمریکا پیش بینی خود را برای نفت خام برنت به ۱۰۲ دلار در هر بشکه برای سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳ حفظ کرد اما قیمت افزایش تابستانی خود را به ۱۲۰ دلار کاهش داد. بانک سرمایه‌گذاری UBS سوییس نیز پیش بینی خود را از نفت آتی برنت در ماه ژوئن با ۱۰ دلار کاهش به ۱۱۵ دلار در هر بشکه رساند.

جیووانی استونوو تحلیل‌گر UBS در این باره عنوان کرد: آزاد سازی ذخایر استراتژیک نفت دولت‌ها باید تا حدودی تنگنای بازار را در ماه‌های آینده و همچنین نیاز به افزایش قیمت نفت را کاهش دهد تا موجب از بین رفتن تقاضای کوتاه مدت شود.

کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی IEA ظرف شش ماه آینده ۶۰ میلیون بشکه نفت تولید خواهند کرد و ایالات متحده نیز به عنوان بخشی از آزادسازی ۱۸۰ میلیون بشکه‌ای که در ماه مارس اعلام شد، گام برخواهد داشت.

این اقدامات با هدف جبران کمبود نفت خام روسیه پس از تحریم‌های سنگین مسکو به دلیل تهاجم به اوکراین، که مسکو آن را «عملیات ویژه نظامی»‌ توصیف می‌کند، انجام می‌شود.

تحلیل‌گران جی‌پی‌مورگان بر این باورند که آزادسازی حجم ذخایر استراتژیک نفت SPR برابر با ۱.۳ میلیون بشکه در روز در شش ماه آینده است و برای جبران کمبود ۱ میلیون بشکه نفت عرضه روزانه روسیه کافی است.

وزرای خارجه ایرلند، لیتوانی و هلند امروز دوشنبه اعلام کردند که پارلمان اروپا در حال تهیه پیش نویس پیشنهادهایی برای تحریم احتمالی نفت اتحادیه علیه روسیه است، هر چند هنوز توافقی برای ممنوعیت نفت خام روسیه وجود ندارد.

بازار همچنین شاهد تاثیرپذیری از تحولات چین بوده است، جایی که مقامات شانگهای شهری با جمعیت ۲۶ میلیون نفری را تحت سیاست «کووید صفر» قرنطینه کرده‌اند. همچنین احتمال کاهش قرنطینه در برخی از مناطق شانگهای از امروز دوشنبه نیز منتشر شده است.

جفری هالی تحلیل‌گر ارشد بازار OANDA گفت: اکنون ترس از اینکه اگر موج اومیکرون چین به شهرهای دیگر سرایت کند، افزایش یافته و این مساله بدون تردید بر تولید صنعتی و مصرف داخلی چین تاثیر منفی بر جای خواهد گذاشت.

استانوو تحلیل‌گر UBS گفت: تقاضا برای نفت در چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، تحت تاثیر محدودیت‌های جابجایی ناشی از بیماری همه‌گیر و در روسیه تحت تاثیر تحریم‌های بین‌المللی قرار خواهد گرفت.

تقاضای سوخت در هند که سومین وارد کننده و مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است، در ماه مارچ به بالاترین سطح خود در سه سال اخیر رسید و فروش بنزین نیز رکورد جدیدی کسب کرد.

کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا امروز دوشنبه با نارندرا مودی نخست وزیر هند دیداری مجازی خواهد داشت در حالی که ایالات متحده آشکارا اعلام کرده است که نمی‌خواهد شاهد افزایش واردات انرژی روسیه از سوی هند باشد.