۰ نفر

کاهش قیمت نفت به ۱۰۷ دلار؛

اوپک پلاس تولید خود را افزایش خواهد داد؟

۱۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷:۰۵
کد خبر: 624394
اوپک پلاس تولید خود را افزایش خواهد داد؟

با توجه به آخرین اطلاعات به نظر می‌رسد که اوپک پلاس همچنان بر افزایش عرضه خود مصر است.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، گروه تولیدکننده نفت اوپک پلاس روز پنجشنبه تصمیم گرفت به استراتژی خود برای افزایش تدریجی تولید، پس از گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ایالات متحده بزرگترین برداشت از ذخایر نفت اضطراری خود را در نظر گرفته است، پایبند بماند.

اتحاد بانفوذ انرژی متشکل از شرکای اوپک و غیراوپک به سرعت موافقت کرد که اهداف تولید خود را از اول ماه می ۴۳۲ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

تحلیلگران انرژی به طور گسترده انتظار داشتند که اوپک پلاس با وجود فشارهای مداوم از سوی مصرف کنندگان اصلی که خواستار پمپاژ بیشتر برای کاهش قیمت‌های نفت و کمک به بهبود اقتصادی بودند، افزایش ماهانه دیگری را رقم بزند.

پس از آنکه آمریکا و متحدان بین‌المللی تهدیدها و تحریم‌های زیادی علیه کرملین در نتیجه حمله غیرقانونی آن به اوکراین اعمال کردند، به دلیل نگرانی‌ها در مورد اختلالات، عرضه روسیه به بالاترین سطح خود رسید.

بدون شک، روسیه سومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان پس از آمریکا و عربستان سعودی و بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان به بازارهای جهانی است. همچنین یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان عمده گاز طبیعی است.

به گفته یک تحلیلگر، بازارهای نفت همچنان بر عرضه در آینده متمرکز خواهند بود. رویترز روز چهارشنبه به نقل از چهار منبع ناشناس گزارش داد که ایالات متحده در حال بررسی طرحی برای کاهش قیمت‌های فزاینده نفت خام با آزادسازی ۱۸۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت این کشور است. انتظار می‌رود که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اواخر روز پنج‌شنبه سخنانی را در این باره اظهار کند.

این سومین باری است که ایالات متحده از SPR خود در شش ماه گذشته استفاده می کند و دومین بار از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه است. با انتشار این خبر قیمت نفت به شدت کاهش یافت.

معاملات آتی معیار بین المللی نفت خام برنت بعدازظهر پنجشنبه در لندن با ۵ درصد کاهش به ۱۰۷.۶۹ دلار در هر بشکه معامله شد، در حالی که معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵.۴ درصد کاهش به ۱۰۱.۹۶ دلار رسید.

محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک، روز چهارشنبه اعضای این گروه، که روسیه را نیز در بر می‌گیرد، تشویق کرد که در مسیر خود باقی بمانند و مراقب شرایط در حال تغییر بازار باشند.

اوپک پلاس در حال کاهش بی سابقه کاهش عرضه حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز است. کاهش تاریخی تولید در آوریل ۲۰۲۰ به منظور کمک به بهبود بازار انرژی پس از شیوع ویروس کرونا باعث کاهش تقاضا برای نفت خام شد.

اتحادیه تولیدکنندگان از آگوست سال گذشته، هدف تولید خود را ۴۰۰ هزار بشکه در روز در هر ماه افزایش داده است. اکنون این میزان از ماه آینده به ۴۳۲ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

 شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، روز سه شنبه گفت که اوپک پلاس از تصمیم گیری های سیاسی خود به نفع «خیر مشترک» یعنی تثبیت قیمت انرژی جلوگیری می کند.

به طور جداگانه، سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی در اوایل این هفته به سی‌ان‌بی‌سی گفت که روسیه همیشه بخشی از اوپک پلاس خواهد بود، حتی اگر دولت‌های سراسر جهان از صادرکننده نفت به دلیل جنگ در اوکراین اجتناب کنند.

تاماس وارگا، تحلیلگر، گفت که چشم انداز انتشار گسترده SPR یکی از دو ابزار موجود برای تامین عرضه اضافی در کوتاه مدت است. مورد دیگر بازگشت به توافق هسته‌ای ایران است.