۰ نفر

در پی درخواست پرداخت به روبل از سوی روسیه؛

گاز سهمیه‌بندی خواهد شد؟

۱۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶:۳۹
کد خبر: 624254
گاز سهمیه‌بندی خواهد شد؟

درخواست روسیه مبنی بر پرداخت بهای انرژی به روبل، کشورهای غربی را به تکاپو واداشته تا تدابیری در این باره اتخاذ کنند.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛ به گزارش رویترز آلمان یک طرح اضطراری را برای مدیریت عرضه گاز در روز چهارشنبه آغاز کرد که در صورتی که این کشور بر سر تقاضای روسیه مبنی بر پرداخت پول گاز به روبل به تواقف نرسد، می‌تواند بزرگترین قدرت اقتصادی اروپا را به جیره‌بندی برساند.

اصرار مسکو بر پرداخت روبل برای گاز روسیه که یک سوم نیاز سالانه اروپا به انرژی را تامین می‌کند، دیگران را در اروپا به تکاپو واداشته است: یونان جلسه اضطراری تامین کنندگان تشکیل داد و دولت هلند اعلام کرد که از مصرف کنندگان می‌خواهد گاز کمتری مصرف کنند و تنظیم کننده انرژی فرانسه گفت: مصرف کنندگان نگران نباشند.

 

تقاضای روبل که توسط کشورهای گروه۷ رد شده است، در تلافی تحریم‌های فلج‌کننده غرب علیه روسیه پس از تهاجم روسیه به اوکراین است.

مسکو که اقدامات خود را در اوکراین «عملیات نظامی ویژه» می‌خواند، می‌گوید که اقدامات غرب معادل «جنگ اقتصادی» است.

بلندپایه‌ترین قانونگذار روسیه روز چهارشنبه گفت روسیه می‌تواند تقاضا برای پرداخت روبل به سایر کالاها از جمله نفت، غلات، کودهای شیمیایی، زغال سنگ و فلزات را افزایش دهد و خطر رکود در اروپا و ایالات متحده را افزایش دهد.

انتظار می‌رود که مسکو روز پنجشنبه برنامه‌های خود را برای پرداخت روبل علنی کند، اگرچه اعلام کرد فوراً از خریداران تقاضای پرداخت برای صادرات گاز به ارز نخواهد کرد.

کشورهای غربی گفته‌اند پرداخت به روبل قراردادهایی را که ممکن است ماه‌ها یا بیشتر طول بکشد، نقض می‌کند؛ چشم‌اندازی که افزایش قیمت در بازار کالاها را به دنبال داشته است.

همچنین تاثیر تحریم‌ها بر روسیه را با تقویت ارز پس از اعمال محدودیت‌های غرب در دسترسی مسکو به ذخایر ارزی خود کاهش می‌دهد.

اقدام بی‌سابقه برلین واضح‌ترین نشانه‌ای است که نشان می‌دهد اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای کاهش عرضه گاز از مسکو است مگر اینکه مبلغی به روبل دریافت کند. ایتالیا و لتونی قبلاً هشدارها را اعمال کرده‌اند.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، در مرحله هشدار اولیه یک طرح اضطراری گاز موجود را اجرا کرد، به این معنی که یک تیم بحران از وزارت اقتصاد، تنظیم کننده و بخش خصوصی بر واردات و ذخیره سازی نظارت خواهند کرد.

هابک در یک کنفرانس خبری گفت که عرضه گاز آلمان در حال حاضر تضمین شده است، اما از مصرف کنندگان و شرکت‌ها خواست مصرف را کاهش دهند و گفت که "هر کیلووات ساعت هم برای ما مهم است".

صنعت در خطر است!

اگر عرضه کم شود، رگولاتور شبکه آلمان می‌تواند گاز را سهمیه‌بندی کند و صنعت در ردیف اول کاهش سهمیه گاز است. سهمیه به خانوارها، بیمارستان ها و سایر مؤسسات حیاتی داده خواهد شد.

حتی بدون تهدید کمبود گاز، آلمان ممکن است با رکود مواجه شود و هزینه‌های انرژی، شرکت‌ها از جمله سازندگان فولاد و مواد شیمیایی را مجبور به کاهش تولید کرده است.

انجمن BDI هم امروز چهارشنبه اعلام کرد که صنعت آلمان در معرض خطر ویژه‌ای قرار دارد و خواستار اقداماتی از جمله وام و مشارکت دولتی برای جلوگیری از سقوط شرکت‌ها شد.

شورای مشاوران اقتصادی دولت روز چهارشنبه بیش از نصف پیش بینی رشد خود را برای سال جاری به ۱.۸ درصد کاهش داد.

نمودار

نمودار افزایش قیمت گاز با افزایش تقاضا و کمبود عرضه

نیمی از ۴۱.۵ میلیون خانوار آلمان از گاز طبیعی استفاده می‌کنند؛ در حالی که صنعت یک سوم از ۱۰۰ میلیارد متر مکعب تقاضای ملی در سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داده است.

روسیه بزرگترین تامین کننده گاز آلمان است و ۴۰ درصد از واردات را در سه ماهه اول ۲۰۲۲ به خود اختصاص داده است. به گفته هابک، برلین متعهد شده است که به وابستگی انرژی خود به مسکو پایان دهد، اما قبل از اواسط سال ۲۰۲۴ به استقلال کامل دست نخواهد یافت.

اروپا حتی قبل از حمله روسیه به اوکراین با بحران انرژی مواجه بود. سطح ذخیره سازی گاز در اتحادیه اروپا حدود ۲۶ درصد از ظرفیت کل است که در این زمان از سال کمتر از حد معمول است.

کمیسیون اروپا که روز چهارشنبه اعلام کرد از نزدیک با کشورهای عضو آماده می‌شود که علیه هر کمبود گازی تصمیمات اساسی بگیرد، قوانینی را پیشنهاد کرده است که کشورها را ملزم می‌کند تا سطح حداقل ۸۰ درصد را تا ماه نوامبر پر کنند اما اگر روسیه عرضه گاز را متوقف کند تقریبا غیرممکن خواهد بود.

همه چیز خوب خواهد شد

ژان فرانسوا کارنکو، رئیس تنظیم کننده انرژی در فرانسه، که به دلیل خط لوله و گاز طبیعی مایع از منابع دیگر و غلبه هسته‌ای برای تولید برق، بسیار کمتر از آلمان به گاز روسیه متکی است، گفت: این کشور نباید با گاز روسیه مواجه شود.

او به تلویزیون BFM گفت: همه چیز خوب خواهد بود، تاسیسات ذخیره گاز به خوبی پر شده است، ما زمستان را پشت سر خواهیم گذاشت.

یونان قرار بود روز چهارشنبه یک نشست اضطراری با تنظیم کننده انرژی، اپراتور انتقال گاز و بزرگترین تامین کنندگان گاز و برق خود برگزار کند تا در صورت توقف روسیه، امنیت عرضه خود را ارزیابی کند.

دولت هلند اعلام کرد کمپینی را راه اندازی خواهد کرد تا مصرف کنندگان گاز کمتری مصرف کنند.

سرمایه گذاران نظاره‌گر هستند تا ببینند که اختلاف بر سر اصرار روسیه بر پرداخت روبل به کجا می‌رسد، زیرا مصرف کنندگان در اروپا با قیمت انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند که دولت‌ها را مجبور به اعلام تدابیر کمک مالی کرده است.

ماه مارچ گران‌ترین ماه قیمت برق در تاریخ اروپا بوده است، اگرچه بازارها قرار است این ماه را در سطوح پایین‌تری از ابتدای مارچ به پایان برسانند.

پس از اعلام آلمان، برق عمده آلمان در سال پیش رو به بالاترین حد خود در سه هفته یعنی ۱۸۵ یورو در هر مگاوات ساعت رسید که افزایش ۶.۳ درصدی داشته است.

کرستین آندره، رئیس انجمن فدرال صنعت انرژی و آب (BDEW)، گفت آلمان باید برنامه‌های روشنی برای نحوه برخورد دولت با توقف تحویل گاز که جیره بندی اجباری است داشته باشد.

آندره گفت: اکنون باید اقدامات مشخصی برای آماده شدن برای سطح اضطراری انجام دهیم، زیرا در صورت توقف عرضه، همه چیز باید به سرعت پیش برود.