۰ نفر

بلومبرگ خبر داد؛

اروپا به فکر جایگزینی گاز روسیه با ایران

۲ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷:۲۶
کد خبر: 622588
اروپا به فکر جایگزینی گاز روسیه با ایران

بلومبرگ در گزارشی با عنوان «با دوری از روسیه، پتانسیل گاز ایران دوباره در کانون توجه قرار گرفت» نوشت: با افزایش فشار بر شرکت ها برای قطع روابط با غول انرژی روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین، صادرکنندگان کمتر شناخته شده گاز طبیعی در کانون توجه قرار گرفته اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: باتوجه به اینکه گاز طبیعی مایع (ال ان جی) از ایالات متحده و قطر، و همچنین حجم خط لوله از الجزایر به آذربایجان، برای جبران نبود گاز روسیه در کوتاه مدت را برطرف می کند، هیات ها در «کنفرانس گاز اروپا» در وین روز دوشنبه این سوال را مطرح کردند که آیا ایران می تواند به عنوان یک تامین کننده پیشقدم شود.

به دنبال تهاجم به اوکراین که بازار گاز را دچار اختلال کرده، اروپایی ها در حال تلاش برای جایگزینی جریان گاز روسیه هستند. روسیه بزرگترین تامین کننده سوخت اتحادیه اروپا است و حدود 40 درصد از حجم مصرفی این اتحادیه در سال گذشته را تامین کرد.

آن سوفی کوربو، پژوهشگر در مرکز سیاست انرژی جهانی در دانشکده روابط بین‌الملل و عمومی دانشگاه کلمبیا، می‌گوید: «زمان زیادی است که هیچکس درباره ایران صحبت نکرده است. سه راه وجود دارد که گاز ایران می تواند به اروپا کمک کند.»

ایران که دومین ذخایر بزرگ گاز در جهان را در اختیار دارد، در حال احیای فرصت ها برای صادرات LNG است، درست همزمان با تلاش اروپا برای کاهش اتکای خود به انرژی روسیه. کوربو گفت که ایران می تواند به کاهش تنگنای موجود در عرضه گاز کمک کند، اما ممکن است مدتی طول بکشد.

او افزود که گاز ایران ممکن است با خط لوله ای که از قبل در مرز برقرار است، به پاکستان نیز ارسال شود.

کوربو گفت: "اگر پاکستان گاز مقرون به صرفه تری را از ایران دریافت کند، بنابراین شاید مقداری از تقاضای LNG در بازار از سمت پاکستان حذف می شود."

وی افزود که گسترش خط لوله ترانس آدریاتیک، که گاز آذربایجان را به اروپا می رساند، می تواند به کاهش مشکلات موجود در بحث عرضه گاز به اروپا نیز کمک کند، اما مستلزم گسترش شبکه در ترکیه است.