۰ نفر

اوپک‌ اعلام کرد؛

افزایش تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی

۲۴ اسفند ۱۴۰۰، ۲۳:۳۳
کد خبر: 621063
افزایش تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی

بر اساس جدیدترین گزارش اوپک، میزان تولید نفت ایران در ماه فوریه، دومین ماه سال جاری میلادی به ۲ میلیون و ۵۴۶ هزار بشکه در روز و قیمت نفت ایران به ۹۳.۰۴ دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک در جدیدترین گزارش خود به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد: تولید نفت ایران در ماه فوریه ۲۰۲۲ برابر با بهمن ماه ۱۴۰۰ به ۲ میلیون و ۵۴۶ هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به ماه پیش از آن ۴۴ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

ایران در ماه ژانویه (دی ماه) ۲ میلیون و ۵۰۲ هزار بشکه نفت در روز تولید کرده بود.

تولید نفت

بر اساس گزارش‌های اوپک، ایران در ماه دسامبر ۲۰۲۱ (آخرین ماه سال میلادی) برابر با آذر ۱۴۰۰ روزانه ۲ میلیون و ۴۸۲ هزار بشکه نفت تولید کرده بود.

ایران همچنان در جایگاه پنجم اوپک به لحاظ تولید

ایران در ماه آوریل یا فروردین ماه ۱۴۰۰ جایگاه چهارمین تولیدکننده نفت اوپک را پس و از کویت پیشی گرفت و از آن زمان تا مهر ماه ۱۴۰۰ (اکتبر ۲۰۲۱) این جایگاه را حفظ کرده بود اما در ماه نوامبر یعنی آبان ماه، بار دیگر تولید نفت کویت از ایران پیشی گرفت و در جایگاه چهارم نشست و ایران به رتبه ۵ بازگشت.

در حال حاضر، کشورهای عربستان با تولید ۱۰ میلیون و ۱۹۳ هزار بشکه در روز، عراق با تولید ۴ میلیون و ۲۶۸ هزار بشکه در روز و امارات با ۲ میلیون و ۹۵۱ هزار بشکه در روز، سه کشور بزرگ تولیدکننده نفت اوپک به شمار می‌روند.

کویت با تولید ۲ میلیون و ۶۱۰ هزار بشکه در روز چهارمین تولیدکننده اوپک است.

ایران، پیش از تحریم‌های آمریکا از سال ۲۰۱۸، سومین تولیدکننده‌ی بزرگ نفت اوپک پس از عربستان و عراق بود.

متوسط تولید نفت ایران در سال‌های قبل

ایران به طور متوسط در سال  ۲۰۲۱ روزانه ۲ میلیون و ۴۰۵ هزار بشکه نفت و در سال  ۲۰۲۰ روزانه یک میلیون و ۹۸۸ هزار بشکه نفت تولید کرده است.

به این ترتیب ایران در سال ۲۰۲۱ به طور متوسط نسبت به سال پیش از آن ۴۱۷ هزار بشکه نفت در روز بیشتر تولید داشته است.

ایران در سال ۲۰۱۹ روزانه ۲ میلیون و ۳۵۶ هزار بشکه، در سال ۲۰۱۸ روزانه ۳ میلیون و ۵۵۳ هزار بشکه و در سال ۲۰۱۷ روزانه ۳ میلیون و ۸۱۳ هزار بشکه نفت تولید کرده است.

ایران در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ روزانه ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار بشکه نفت تولید کرده است؛ این رقم در سه ماهه سوم روزانه ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار بشکه و در سه ماه دوم روزانه ۲ میلیون و ۴۴۰ هزار بشکه و در سه ماه نخست روزانه ۲ میلیون و ۲۱۸ هزار بشکه نفت بوده است.

افزایش ۴۴۰ هزار بشکه ای تولید نفت اوپک

بر اساس این گزارش، تولید نفت ۱۳ کشور عضو این سازمان در ماه فوریه ۲۰۲۲ (بهمن ۱۴۰۰) ۲۸ میلیون و ۴۷۳ هزار بشکه در روز عنوان شده است که افزایش روزانه ۴۴۰ هزار بشکه‌‌ای نسبت به ماه ژانویه را نشان می‌دهد. اوپک در ماه ژانویه روزانه ۲۸ میلیون و ۳۳ هزار بشکه نفت تولید کرده بود.

افزایش ۱۴۱ هزار بشکه‌ای تولید نفت عربستان

عربستان در ماه فوریه ۱۴۱هزار بشکه نفت در روز بیشتر تولید داشته است و میزان تولیدش به ۱۰ میلیون و ۱۹۳ هزار بشکه رسیده است. میزان تولید این کشور در ماه ژانویه ۱۰ میلیون و ۵۳ هزار بشکه در روز بود.

بیشترین افزایش تولید برای عربستان

تمامی کشورها به جز ۲ کشور، افزایش تولید داشتند که بیشترین افزایش با ۱۴۱ هزار بشکه به عربستان تعلق دارد. پس از آن لیبی با ۱۰۵ هزار و عراق با ۳۶ هزار بشکه در روز افزایش، قرار دارند.

دو کشور گینه و نیجریه کاهش تولید داشتند که بیشترین کاهش برای نیجریه با ۱۰ هزار بشکه در روز ثبت شده است.

ایران، لیبی و نیجریه از توافق کاهش تولید معاف هستند.

افزایش حدود ۸ دلاری قیمت نفت ایران

متوسط قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه فوریه ۲۰۲۲ (بهمن ۱۴۰۰) با ۷ دلار و ۴۵ سنت یا ۸.۷ درصد افزایش نسبت به ماه پیش از آن به ۹۳.۰۴ دلار رسید.

نفت ایران در ماه ژانویه (دی ۱۴۰۰) ۸۵.۵۹ دلار در هر بشکه فروخته شده بود.

آمار تولید نفت

متوسط قیمت نفت ایران در دو ماه نخست سال ۲۰۲۲ به ازای هر بشکه ۸۹.۲۲ دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ افزایش ۳۱.۷۰ دلاری را نشان می‌دهد. متوسط قیمت نفت ایران در دو ماه نخست سال ۲۰۲۱ به ازای هر بشکه ۵۷.۵۲ دلار بوده است.

رشد ۲۹ دلاری متوسط قیمت نفت ایران در سال ۲۰۲۱

نفت ایران در سال ۲۰۲۱ به طور متوسط ۶۹.۸۰ دلار فروخته شده است. دراین درحالی است که متوسط نفت ایران در سال ۲۰۲۰ به ازای هر بشکه ۴۰.۷۷ دلار فروخته شده بود و این بدان معناست که متوسط قیمت نفت ایران در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۹ دلار و ۳ سنت افزایش یافته است.

متوسط قیمت نفت ایران در سال ۲۰۱۹ برابر با ۶۱.۸۵ دلار در هر بشکه برآورد شده است.

بر اساس این گزارش، این رقم طی سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ به ترتیب ۶۷.۹۷ دلار و ۴۹.۶۰ دلار به ازای هر بشکه عنوان شده است.

قیمت نفت ایران در ماه فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۹۸) نزدیک به ۱۰ دلار کاهش یافته بود. فوریه، ماهی بود که بیشتر جهان پس از چین، درگیر شیوع ویروس کووید ۱۹ شده بود.

افزایش قیمت تمامی انواع نفت اوپک

بر اساس گزارش ماهانه اوپک، تمامی انواع نفت کشورهای اوپک در ماه فوریه افزایش قیمت داشتند که بیشترین افزایش به نفت گیراسول آنگولا و نفت مخلوط صحرای الجزایر با ۱۲ دلار و ۵۰ سنت تعلق گرفته است.

متوسط قیمت سبد نفتی اوپک در ماه فوریه با ۸ دلار و ۸۱ سنت افزایش نسبت به ماه قبل از آن به ۹۴.۲۲ دلار در هر بشکه رسیده است. این رقم برای سبد نفتی اوپک در ماه ژانویه ۸۵.۴۱ دلار در هر بشکه بوده است.

نفت اوپک نیز در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال پیش از آن ۲۸.۴۲ دلار افزایش یافته بود.

نفت عربستان نیز با ۷ دلار و ۶۷ سنت افزایش ۹۳.۸۲ دلار در هر بشکه فروخته شد.

متوسط قیمت نفت عربستان در سال ۲۰۲۱ نیز نسبت به سال پیش از آن ۲۸.۷۴ دلار در هر بشکه افزایش یافته بود.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز در این ماه به طور متوسط ۹۸.۰۱ دلار به فروش رفته است که ۱۱ دلار و ۴۰ سنت نسبت به ماه پیش از آن افزایش یافته است.

هر بشکه نفت خام آمریکا نیز ۸ دلار و ۵۴ سنت نسبت به ماه پیش افزایش را ثبت کرده و ۹۱.۷۰ دلار معامله شده است.