۰ نفر

شوک به قیمت گاز با تهدید روسیه

۱۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۷:۰۲
کد خبر: 618752
شوک به قیمت گاز با تهدید روسیه

بهای معاملات گاز اروپا روز سه شنبه پس از تهدید روسیه به توقف عرضه گاز از طریق خط لوله نورد استریم، حداکثر ۳۲ درصد افزایش یافت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، با وخامت بیشتر روابط میان مسکو و اتحادیه اروپا، روسیه تهدید کرد جریان گاز از خطوط لوله به آلمان را متوقف خواهد کرد. این تهدید در واکنش به تحریمهای بین المللی علیه مسکو پس از حمله نظامی این کشور به اوکراین صورت گرفت. الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه گفت: هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

وی اظهار کرد: ما حق داریم تصمیم متقابلی بگیریم و صادرات گاز از طریق خط لوله نورد استریم ۱ را تحریم کنیم. نواک همچنین هشدار داد اگر آمریکا و متحدانش واردات نفت روسیه را ممنوع کنند، قیمتهای نفت ممکن است دو برابر شده و به ۳۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند.

قیمت گاز روز دوشنبه در معاملات پرنوسانی که اروپا هرگز مشاهده نکرده بود، حداکثر ۷۹ درصد صعود کرده بود. نورد استریم بزرگترین مسیر برای صادرات گاز روسیه به اروپا است و سال میلادی گذشته ۵۹ میلیارد متر مکعب گاز را منتقل کرد که معادل حدود ۴۰ درصد از صادرات روسیه بود.

وابستگی اروپا به انرژی روسیه عامل مهمی در تلاشهای سران این قاره برای توافق در زمینه واکنش به حمله روسیه به اوکراین بوده است. برلین ماه میلادی گذشته پروژه ۱۱ میلیارد دلاری خط لوله گازی نورد استریم ۲ را متوقف کرد و مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند روی برنامه ای کار می‌کنند که نیازهای وارداتی این بلوک از روسیه را امسال حدود ۸۰ درصد کاهش می‌دهد.

طبق خبرگزاری اینترفکس، نواک که مسئول امور انرژی هم است، اعلام کرد روسیه اطلاعاتی درباره اقدام احتمالی برنامه ریزی شده علیه سیستم انتقال گاز اوکراین دارد. می خواهم از قبل هشدار دهم. ما هر آنچه در توان داریم برای جلوگیری از چنین اتفاقی انجام می دهیم.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بهای معاملات گاز اروپا ساعت هشت و چهار دقیقه صبح به وقت محلی در آمستردام با ۱۸ درصد افزایش، ۲۷۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت معامله شد.