۰ نفر

منتظر بهار بدون باران باشیم

۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۰۴
کد خبر: 618211
منتظر بهار بدون باران باشیم

براساس پیش بینی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو وضعیت پیش بینی شده برای دوره سه ماه ابتدای اسفند۱۴۰۰ تا انتهای اردیبهشت ماه۱۴۰۱دربیشترحوضه های آبریز کشور(به جز موارد مربوط به حوضه آبریز دریای خزر) کمتر از متوسط بلندمدت باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وضعیت بارش‌های کشور در پاییز چندان مطلوب نبود و میزان بارش‌ها در این فصل بیانگر آن است که پاییز سال جاری آن‌چنان‌که پیش‌تر سازمان هواشناسی اعلام کرده بود یکی از خشک‌ترین فصل‌های نیم قرن اخیر بود، اما وضعیت در زمستان امسال کمی بهتر شده است و بارش‌های به نسبت خوبی در کشور شاهد بودیم.

چندی پیش هم علی اکبر محرابیان وزیر نیرو درباره وضعیت بارش‌ها گفت: میزان بارش‌ها در برخی از نقاط زیاد بوده است.

وی ادامه‌داد: میزان زیاد بارش به‌طور عمده در نقاط جنوبی کشور و در استان‌های کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بخشی از بوشهر و جنوب فارس بوده است.

وزیر نیرو گفت: اما در بخشی از حوضه‌ها هم بارش کمتر از نرمال بوده و در اسفند ماه پیش‌بینی بارش‌ها در حد نرمال است.

اکنون تازه ترین گزارش موسسه تحقیقات آب حاکی از آن است که برای دوره سه ماه ابتدای اسفند۱۴۰۰ تا انتهای اردیبهشت ماه۱۴۰۱دربیشترحوضه های آبریزکشور(به جز موارد مربوط به حوضه آبریزدریای خزر) کمتراز متوسط بلندمدت باشد.

میزان بارش

میزان بارش پیش بینی شده برای حوضه آبریز دریای خزر از ابتدای اسفندامسال تا انتهای اردیبهشت ماه سال آینده ۱۴۹ میلیمتر است که در مقایسه با  دوره متوسط بلندمدت که ۱۴۵ میلیمتر بارش داشته ۳ درصد اختلاف بارش مثبت خواهد داشت.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز از ابتدای اسفند ماه امسال تا آخر اردیبهشت سال آینده، ۱۴۹ میلیمتر بارش دریافت خواهد کرد که در مقایسه با دوره بلندمدت که ۱۵۰ میلیمتر بارش ثبت شده دارد با رشد منفی یک درصدی همراه است.

میزان بارش پیش بینی شده برای حوضه آبریز فلات مرکزی از ابتدای اسفندماه امسال تا انتهای اردیبهشت سال آینده ۵۲ میلیمتر است و این درحالی است که میزان بارش دوره بلندمدت این حوضه ۸۴ میلیمتر بوده که کاهش ۳۸ درصدی  خواهد داشت.

حوضه آبریز قره قوم هم از ابتدای اسفندماه امسال تا آخر اردیبهشت ماه سال آینده ۹۵ میلیمتری بارندگی خواهد داشت که در مقایسه با دوره بلندمدت که ۱۱۲ میلیمتر بارش ثبت شده د ارد کاهش ۱۵ درصدی را شاهد خواهد بود.

وضعیت بارش پیش‌بینی شده برای حوضه آبریز مرزی شرق از ابتدای اسفندماه امسال تا آخر اردیبهشت ماه سال آینده ۳۶ میلیمتر است، درحالی که این حوضه در دوره بلندمدت ۶۷ میلیمتر بارش داشته که کاهش ۴۷ درصدی یافته است.

میزان بارش پیش‌بینی شده برای حوضه آبریز دریای عمان و خلیج فارس از ابتدای اسفندماه تا آخر اردیبهشت ماه سال آینده ۸۵ میلیمتر است که در مقایسه با دوره بلندمدت که ۱۳۵ میلیمتر بارش ثبت شده دارد کاهش ۳۷ درصدی را خواهد داشت.

در فاصله زمانی ابتدای اسفندماه ۱۴۰۰ تا آخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ از مجموع حوضه های آبریز درجه دو کشور حوضه‌های بندرعباس، سدیج، حله رود و رودخانه‌های کوچک، کل، مهران و مسیل‌های جنوبی و نیز مند، کاریان و خنج میزان بارش‌های پیش بینی شده برای آنها در مقایسه با متوسط بلندمدت کاهش ۵۰ درصدی خواهند داشت.

براساس این گزارش وضعیت بارش اسفند ماه ۱۴۰۰ در بیشتر حوضه‌های آبریز واقع در جنوب، غرب و مرکزکشور کمتر از متوسط بلندمدت پیش‌بینی می‌شود.