۰ نفر

واردات گازوئیل آغاز شد

۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۴۷
کد خبر: 615519
واردات گازوئیل آغاز شد

همانطور که پیش‌بینی می‌شد به دلیل افزایش گازوئیل و ناترازی تولید و مصرف، واردات این فراورده نفتی از سر گرفته شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، یک منبع آگاه از واردات گازوئیل به کشور خبر داد.

وی تصریح کرد گازوئیل وارداتی از مبادی شمالی و حاشیه دریای خزر وارد شده است.

 طبق پیش‌بینی‌ها به زودی مصرف بنزین در داخل کشور از مجموع تولید پالایشگاه‌ها پیشی خواهد گرفت و ایران در آستانه خروج از جمع صادرکنندگان بنزین و بازگشت به عصر واردات بنزین است. طبق گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نخستین موعد سربه‌سر شدن تولید و مصرف بنزین در عید سال ۱۴۰۱ به وقوع خواهد پیوست.

در روزهای گذشته کرامت ویس کرمی گفته بود: در حوزه توزیع بنزین نیز از ابتدای سال جاری تاکنون روزانه حدود ۸۶.۳ میلیون لیتر بوده است که این عدد در سال گذشته ۷۵ میلیون لیتر بوده است که نشان از افزایش ۱۵.۲ درصدی مصرف این فرآورده در کشور است.

وی پیش‌بینی خود از مصرف بنزین را در نوروز امسال ۱۰۰ میلیون لیتر اعلام کرد. این میزان مصرف در حالی است که تولید بنزین در کشور حدود ۱۰۵ میلیون لیتر است و این میزان باعث بروز برخی نگرانی‌ها در ناترازی تولید و مصرف بنزین و تبدیل کشور به واردکننده بنزین ایجاد کرده بود.

گفتنی است کند شدن روند پالایشگاه‌سازی و افزایش مصرف در سال‌های گذشته زمینه‌ساز تبدیل کشور از صادرکننده به واردکننده را فراهم آورده بود. به همین منظور دولت سیزدهم ساخت یک پالایشگاه سوخت محور ۳۰۰ هزار بشکه‌ای با نام شهید سلیمانی و تکمیل پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌های میعانات گازی سیراف را در برنامه خود دنبال می‌کند.