۰ نفر

مذاکره ایران و افغانستان بر سر حقابه هیرمند

۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۰۷
کد خبر: 610699
مذاکره ایران و افغانستان بر سر حقابه هیرمند

مدیر کل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو گفت: رها سازی آب هیرمند از محل سد کمالخان محقق شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، جبار وطن فدا  گفت: آزادسازی سد کمالخان که در کشور افغانستان و ۸۰ کیلومتری مرز ایران مدتی است؛ توسط وزارت نیرو پیگیری می‌شود و حالا محقق شده است. طرف مقابل رهاسازی آب را قبول کرده و جلسه‌ای حول محور این موضوع برگزار شد. عذرهایی برای ما آورده‌اند که پذیرفته نیست و طبق معاهده، منطبق بر تعاملات دیپلماتیک پیگیر دریافت حق آب کشورمان هستیم.

رود هیرمند از حوالی کابل در افغانستان سرچشمه گرفته و به سد کجکی می‌رسد. در ۷۰۰ کیلومتری مرز ایران محل اندازه گیری و تعیین حق آبه ایران است. بر اساس معاهده هیرمند در سال ۱۳۵۱ حق‌آبه‌ای برای سال‌های آبی نرمال تعیین شده است که حدود ۸۲۰ متر مکعب است و باید به صورت ماهانه در اختیار کشور ما قرار بگیرد.

بند کمال خان به سمت محلی به نام گود زره که حرکتی به ضرر ایران است. ایران طبق بند ۵ ماده ۵ معاهده اعتراض کرده است. آب باز شده و به سمت مسیر انحرافی هدایت می‌شود. 

طبق معاهده باید ما باید جریان پیوسته‌ای از آب داشته باشیم، اما ابزار‌ها و محدودیت‌هایی که طرف مقابل به کار گرفته شرایط خاصی ایجاد شده است. افغانستان قول رهاسازی به ما داده، اما این میزان کفایت نمی‌کند.