۰ نفر

صادرات آزمایشی گاز ایران به ترکیه آغاز شد

۱۲ بهمن ۱۴۰۰، ۷:۰۹
کد خبر: 605836
صادرات آزمایشی گاز ایران به ترکیه آغاز شد

شرکت بوتاش، اپراتور خطوط لوله ملی ترکیه دیروز اعلام کرد که آزمایش عرضه گاز طبیعی از ایران به ترکیه با ظرفیت محدود آغاز شده است. این امر مشکل قطعی گاز طبیعی بخش صنعتی این کشور را از ۳۱ ژانویه کاهش می‌ دهد.

به گزارش روزنامه حریت ترکیه، ایران تایید کرده که از ۲۰ ژانویه تا ۱۰روز بعد به دلیل مشکلات فنی در ایستگاه گازی گوربولاک(Gürbulak)  در مرز دو کشور به ترکیه گاز ارسال نکرده است.در پاسخ به این مشکل و برای حفظ موازنه عرضه و تقاضا، شرکت بوتاش عرضه برق تولیدشده از گاز به مصرف‌کنندگان صنعتی را ۴۰‌درصد کاهش داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، این اپراتور دولتی همچنین گفت که از ۳۱ ژانویه، عرضه گاز به مصرف‌کنندگان صنعتی را فقط ۲۰‌درصد کاهش می‌دهد. در همین حال، وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه هم اعلام کرد که قطعی برق در مناطق صنعتی ۲۹ژانویه تمام شد.

این وزارتخانه گفت: «ما از صنعتگران به خاطر لطف و همکاری‌‌‌شان در این دوره تشکر می‌کنیم.» ترکیه به دلیل مصرف بی‌سابقه گاز در شرایط آب و هوایی شدیدا سرد، نیاز به پاسخگویی به تقاضای رو به رشد گاز دارد. مصرف گاز طبیعی این کشور ۲۰ ژانویه به رکورد روزانه ۲۹۰میلیون مترمکعب رسید.بر اساس تصمیمی که در آفیشال‌گازت ۲۸ ژانویه منتشر شد، سازمان تنظیم مقررات بازار انرژی (EPDK)  برآورد کرد که مصرف گاز طبیعی این کشور سال‌جاری به ۰۴/ ۶۰میلیارد مترمکعب خواهد رسید.

در حال حاضر، جریان روزانه گاز به ترکیه حدود ۲۷۰میلیون مترمکعب است که ۹۰میلیون مترمکعب از آن را خطوط لوله گاز ترک‌‌‌استریم و بلو‌‌‌استریم از روسیه انتقال می‌دهند. خط لوله گاز طبیعی ترانس آناتولی(TANAP)  روزانه ۳/ ۱۷میلیون مترمکعب گاز آذربایجان را حمل می‌کند، این در حالی است که قرارداد محموله‌‌‌های تک با آذربایجان ۷میلیون مترمکعب را پوشش می‌دهد. تاسیسات زیرزمینی ذخیره‌‌‌سازی گاز این کشور حدود ۴۵میلیون مترمکعب است.این وزارتخانه ظرفیت باقی‌مانده را از طریق گاز طبیعی مایع(LNG)  و تاسیسات ال‌‌‌ان‌‌‌جی شناور خود تامین می‌کند.

شرکت نفت دولتی آذربایجان، سوکار، با عرضه مقادیر بیشتری گاز طبیعی به ترکیه در بحبوحه کاهش جریان گاز از ایران موافقت کرده است که نزدیک به ۱۰‌درصد از نیاز روزانه گاز ترکیه را تامین می‌کند. ترکیه نزدیک به یک‌‌‌سوم برق خود را با سوخت گازی تولید می‌کند.