۰ نفر

نفت ۱۰۰ دلاری می شود؟

۲۷ آذر ۱۴۰۰، ۸:۱۷
کد خبر: 590830
نفت ۱۰۰ دلاری می شود؟

گلدمن ساکس پیش بینی کرد نفت خام در سال ۲۰۲۳ به ۱۰۰ دلار صعود خواهد کرد زیرا رشد تقاضا از عرضه فراتر می رود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، دامین کوروالین، مدیر تحقیقات انرژی در بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس اظهار کرد: عرضه ناکافی در برابر تقاضای قوی وجود دارد. قیمتهای نفت باید بالاتر بروند تا به هزینه بالاتر سرمایه برای تامین مالی پروژه ها چیره شوند.

با این حال پیش بینی اخیر گلدمن ساکس برای قیمت نفت برنت، ۸۵ دلار در هر بشکه در سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ است. ریسکهای صعودی برای قیمت سه رقمی شامل تورم مبنا برای شرکتهای حفاری و کمبود احتمالی عرضه هستند. کاهش دسترسی به تامین مالی برای پروژه های جدید نفت و گاز همچنان یک ریسک محسوب می شود زیرا وام دهندگان به صنایع و پروژه هایی متمرکز شده اند که همسو با عوامل محیط زیستی، اجتماعی و حاکمیت (ESG) هستند.

به گفته تحلیلگران گلدمن، افت اخیر قیمتهای نفت که ناشی از نگرانیها نسبت به شیوع واریانت جدید اُمیکرون بوده، بیش از حد بوده و این کاهش قیمت معادل از دست رفتن پنج میلیون بشکه در روز تقاضا برای نفت در سه ماه آینده است. در این بین، تقاضا برای محصولات مرتبط با نفت از سوختها گرفته تا پلاستیک، بهبود قوی پیدا می کند. مصرف هم احتمالا در سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ رکورد می شکند زیرا هزینه دولتی روی احیای اقتصادی و گذار انرژی همچنان از تقاضا حمایت خواهد کرد.

گلدمن دومین بانک سرمایه گذاری است که ماه جاری دیدگاه خوش بینانه ای به نفت با وجود افت اخیر قیمت ابراز می کند. پیشتر بانک جی پی مورگان نگرانیها پیرامون اُمیکرون را نادیده گرفت و اعلام کرد سال ۲۰۲۲ پایان پاندمی خواهد بود و پیش بینی کرد قیمت هر بشکه نفت سال میلادی آینده به ۱۲۵ دلار و در سال ۲۰۲۳ به ۱۵۰ دلار صعود خواهد کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این بانک سرمایه گذاری به ظرفیت محدود مازاد تولید اوپک اشاره کرد که به نوبه خود، افزایش تولید برای واکنش به تقاضای قویتر را محدود می کند. استراتژیستهای بانک جی پی مورگان در گزارشی نوشتند: سال آینده می تواند زمینه را برای فضای اقتصادی پرجنب و جوش پی ریزی کند و کووید از یک پاندمی به یک بیماری محلی تبدیل شود. به گفته استراتژیستهای این بانک سرمایه گذاری آمریکایی، در بحبوحه شرایط کاملا مطلوب بازار کار و ظرفیت استقراض بیشتر، مصرف در سالهای آینده احتمالا قوی خواهد بود.