۰ نفر

وزیر نیرو اعلام کرد؛

کاهش صادرات برق

۱۹ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۲۹
کد خبر: 534746
کاهش صادرات برق

وزیر نیرو درباره قطعی مکرر برق گفت: تلاش‌های شبانه روزی در حال انجام است و صادرات را کاهش دادیم و حتی سعی داریم بر اساس قراردادها به صفر برسانیم و واردات را انجام دهیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، رضا اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: برق موضوع مهم این روزها است، ما امسال علی رغم پیش بینی‌هایی که داشتیم با چند وضعیت غیر متعارف رو به رو شدیم که یکی از آن ها افزایش دمای زود هنگام بود. با کاهش باران و خشکسالی کاهش برق‌آبی داشته باشیم. 

وزیر نیرو ادامه داد: از ۷۳ هزار مگاوات ظرفیت گرمایی ما یک کاهش توان خروجی داشتیم، گرمای زودرس، کاهش در برق آبی ها و رمز ارزها باعث مشکلاتی شد. ما ماینرهای داشتیم که انرژی مصرفی آن را ۳۰۰ مگاوات بود اما با بررسی‌های جهانی مشخص شد ۱۰ درصد مصرف جهانی برق  برای رمز ارزها برای ایران است.

وی افزود: بیش از ۳۰۰هزار توافقنامه با مصرف کنندگان برق به امضا رساندیم تا از برق ارزان و رایگان در زمان اوج مصرف استفاده کنند.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: تلاش‌های شبانه روزی در حال انجام است و صادرات را کاهش دادیم و حتی سعی داریم بر اساس قراردادها به صفر برسانیم و واردات را انجام دهیم. 

وی ادامه داد: خدایی نکرده اگر شبکه عمومی برق کشور در معرض فروپاشی قرار بگیرد ناچار به خاموشی هستیم و این  اتفاق هر ۱۲ الی ۱۳ سال در کشورهای دنیا اتفاق می افتد اما به الحمدلله امسال در کشور ۱۷ سال بعد از سال ۸۳ این اتفاق نیفتاده بود. 

اردکانیان گفت: هر سال تعمیرات اورهال صورت می‌گیرد و برنامه ها رو مشاهده کنید خواهید دید که از مهر ماه آغاز می شود و در خرداد نیروگاه ها باز می‌گردند، اتفاقی که سال گذشته  افتاد مربوط به کمبود گاز بود که گفتیم نیرو‌گاه‌های که با گاز کار نمی‌کنند به تعمیرات نروند.

وزیر نیرو تاکید کرد: عمده نیرو‌گاه‌های به مدار بازگشته اند همچین نیرو بوشهر هم پس از رفع مشکلات به مدار برگشت.