۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مروری بر وضعیت بازار نفت در هفته اخیر / سرنوشت بازار باز هم در چنگ ویروس کرونا

۱۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۳۴
کد خبر: 533709
مروری بر وضعیت بازار نفت در هفته اخیر / سرنوشت بازار باز هم در چنگ ویروس کرونا

بازار نفت در هفته گذشته عمدتا تحت تاثیر خوش‌بینی به بهبود تقاضای سوخت از سوی آمریکا، اروپا و چین قرار گرفت و رشد قابل توجهی را تجربه کرد؛ اما با این وجود، در آخرین روز معاملاتی هفته اخیر باز هم به دلیل تاثیر افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و همچنین روند کند واکسیناسیون در برخی کشورهای آسیایی، افت جزئی را تجربه کرد و به ثبات رسید.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ بازار نفت که اخیرا تحت تاثیر مذاکرات ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای قرار گرفته بود، به دلیل نگرانی از افزایش عرضه ایران در صورت برداشته شدن تحریم‌ها افت قابل توجهی را تجربه کرد. اما در هفته گذشته عمدتا به دلیل امیدواری به افزایش تقاضای سوخت از سوی ایالات متحده، اروپا و چین صعود چشمگیری داشت. کارشناسان بازار بر این باورند که به دلیل کند شدن روند مذاکرات تهران و واشنگتن، فضای تنفسی برای جبران عقب ماندن تقاضا ایجاد شده است. اما با این حال، نماینده اتحادیه اروپا که مسئولیت هماهنگی مذاکرات را به عهده دارد اذعان داشت که به عقیده وی در دور بعدی مذاکرات که هفته آینده آغاز می‌شود، توافق حاصل خواهد شد.

از آنجا که تحلیلگران انتظار داشتند رشد تقاضای نفت به رغم افزایش احتمالی نفت و میعانات ایران از عرضه پیشی بگیرد، هر دو قرارداد نفتی برنت و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا در مسیر دستیابی به دومین سود ماهانه خود قرار گرفتند. کارشناسان بازار بر این باورند که تقاضا از عرضه به ترتیب با 650هزار و 950هزار بشکه در روز، در سه ماهه سوم و چهارم پیشی بگیرد. این میزان همچنین شامل افزایش عرضه 500هزار بشکه در روز از سوی ایران می‌شود.

بازار نفت در هفته گذشته عمدتا حول محور امیدواری نسبت به رشد تقاضا در ایالات متحده در آستانه فصل تابستان به روند صعودی خود ادامه داد. همچنین داده‌های ارائه شده از سوی چین که نشان داد فعالیت کارخانه‌ای در ماه می، با بالاترین سرعت خود در سال جاری گسترش یافته، باعث پشتیبانی قیمت‌ها شد. از سویی دیگر، عبور و مرور در بریتانیا نیز اکنون در بالاتر از سطح پیش از بیماری همه‌گیر قرار گرفته است.

به گفته کارشناسان، در حالی که نگرانی‌هایی در خصوص محدودیت‌های شدیدتر مرتبط به کووید-۱۹ در سراسر آسیا وجود دارد، به نظر می‌رسد بازار بیشتر بر روی افزایش تقاضا از سوی ایالات متحده و بخش‌هایی از اروپا متمرکز شده است.

همچنین در هفته گذشته، آمار ارائه شده نشان داد که موجودی بنزین در ایالات متحده در نزدیکی پایین‌ترین سطح آن در 5سال اخیر قرار گرفته است. شرکت GasBuddy اعلام کرد که تقاضای بنزین ایالات متحده در روز یکشنبه، ۹.۶درصد بالاتر از میانگین چهار یکشنبه پیشین بود که بالاترین میزان تقاضای یکشنبه از تابستان ۲۰۱۹ را نشان می‌دهد.

از طرفی بازار در اوایل هفته گذشته چشم‌ انتظار نشست گروه اوپک پلاس برای تصمیم‌گیری در خصوص وضعیت عرضه بود. با این وجود، تحلیلگران معتقد بودند که به نظر نمی‌رسد ایران از هرگونه توافق با اوپک پلاس خارج شود؛ بنابراین انتظار می‌رود روند کاهش محدودیت‌ها تا ماه جولای ادامه داشته باشد و اکنون نیز در حالت تعادل قرار گرفته است.

اوپک پلاس از آنجا که پیش‌بینی می‌کرد با وجود افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در هند، سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان، تقاضای جهانی افزایش می‌یابد، در ماه آوریل تصمیم گرفت که روزانه ۲.۱میلیون بشکه از عرضه را از ماه می تا جولای به بازار بازگرداند. بر همین اساس، سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس)، روز سه‌شنبه توافق کردند که بر برنامه‌های خود برای کاهش تدریجی محدودیت‌های عرضه تا ماه جولای پایبند بمانند.

از طرفی، اظهارات شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی پس از این نشست، بازار را تحت تاثیر قرار داد. وی اذعان داشت که ما شاهد بهبود تقاضای قدرتمند از سوی ایالات متحده و چین هستیم و همچنین افزود که افزایش سرعت عرضه واکسن می‌تواند به تعادل بیشتر در بازار جهانی نفت منجر شود.

به گفته ING، با احتساب کاهش محدودیت‌های اضافی عربستان سعودی از ماه جولای، این گروه تولیدکننده 700هزار بشکه در روز در ماه ژوئن و 840هزار بشکه در روز در ماه جولای، به عرضه بازار اضافه خواهد کرد.

اما از اخبار منفی بازار باید به این موضوع اشاره کرد که در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته یعنی جمعه، به دلیل نگرانی‌ها از وضعیت عرضه واکسن کرونا در سراسر جهان که به عنوان مانعی بر سر راه خوش‌بینی‌ها نسبت به بهبود تقاضای سوخت قرار گرفت، قیمت نفت روز جمعه به ثبات رسید. یکی از تحلیلگران انرژی اظهار کرد که به نظر می‌رسد روند صعودی فعلا به پایان رسیده و زمینه را برای مقداری سودآوری فراهم آورده است. اما به دلیل ماجرای بهبود اقتصاد ایالات متحده و افزایش تقاضا، انتظار می‌رود این عقب‌نشینی قیمت‌ها متوسط باشد.

تا کنون 170میلیون نفر در سطح جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند و از طرفی آمار مرگ و میر از این بیماری به حدود 3.8میلیون نفر رسیده که حاکی از آن است دومین سال بدترین بحران بهداشت جهانی در یک قرن اخیر هیچ نشانه‌ای از پایان ندارد. با این وجود که آمریکا و اروپا در تلاش خود برای واکسیناسیون بسیار پیشرفت کرده‌اند، اما روند کند واکسیناسیون در کشورهای آسیایی مانند برزیل و هند به این معنی است که مشخص نیست محدودیت‌های فاصله اجتماعی در این منطقه چه زمانی به طور کامل به پایان می‌رسد.

در همین حال، باید اشاره کرد که موجودی نفت خام ایالات متحده در هفته گذشته بیش از میزان پیش‌بینی شده کاهش پیدا کرد، اگرچه ذخایر سوخت افزایش یافت که نشان می‌دهد تقاضا برای محصولات نهایی با تولید پالایشگاهی مطابقت ندارد.

بررسی قیمت نفت

قیمت نفت در هفته گذشته که عمدتا تحت تاثیر خوش‌بینی به بهبود تقاضا در آمریکا، اروپا و چین قرار گرفت، برنت به بیش از 71دلار و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا به بیش از 68دلار در هر بشکه صعود کرد.

اما پس از این روند افزایشی برای چند روز متوالی، در آخرین روز معاملاتی، قیمت‌ها کاهشی جزئی را تجربه کرد و به ثبات رسید.

به دلیل خوش‌بینی به بهبود تقاضای جهانی سوخت در میان بیماری همه‌گیر، هر دو قرارداد در طول دو هفته گذشته حدود 5درصد رشد را تجربه کرد.

در پایان لازم به ذکر است با وجود اینکه بازار اکنون، پس از چند روز مجددا تحت تاثیر افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا قرار گرفته و روند صعودی خود را متوقف کرده، باید دید که باور کارشناسان مبنی بر ادامه امیدواری به بهبود تقاضای سوخت در برخی کشورها تا چه اندازه صحت دارد و باز هم می‌تواند بر بازار تاثیر مثبت داشته باشد یا خیر.