۰ نفر

استرالیا جای قطر را به‌ عنوان بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی مایع جهان گرفت

۱۴ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۱۰
کد خبر: 533566
استرالیا جای قطر را به‌ عنوان بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی مایع جهان گرفت

استرالیا جای قطر را به‌عنوان بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع در جهان گرفته است و آمریکا و روسیه همچنان در رتبه‌های سوم و چهارم قرار دارند.

به گزارش عرب نیوز، تجارت گاز طبیعی مایع جهان در سال گذشته میلادی به‌رهبری آسیا رکورد زد ولی طبق گزارش اتحادیه بین‌المللی گاز، کاهش تقاضا به‌خاطر محدودیت‌های کرونایی روند رشد تجارت آن را کند کرده است. کل تجارت گاز طبیعی مایع در 2020 به 356.1 میلیون تن می‌رسد یعنی 1.4 میلیون تن معادل 0.4 درصد بیشتر از 2019. بیشترین افزایش تجارت مربوط به بالارفتن صادرات آمریکا و استرالیا می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، طبق گزارش اتحادیه بین‌المللی گاز، تجارت گاز طبیعی مایع 40.9 میلیون تن معادل 11.5 درصد در 2019 نسبت به سال قبل از آن افزایش داشت. در گزارش این اتحادیه آمده است: «گاز طبیعی مایع یکی از معدود کالاهایی بود که شاهد رشد تجارت آن در 2020 بودیم. تجارت گاز طبیعی مایع به‌شدت تحت تأثیر بحران کرونا قرار داشت و بازارها، شهرها و تولیدکنندگان سراسر جهان با محدودیت‌ها و قرنطینه‌های کرونایی و اختلال در روند سفارش‌ها مواجه بودند».

در ادامه این گزارش آمده است: «استرالیا جای قطر را به‌عنوان بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع در جهان گرفته است و آمریکا و روسیه همچنان در رتبه‌های سوم و چهارم قرار دارند».

آسیا 70 درصد کل رشد تجارت گاز طبیعی مایع را از نظر واردات در اختیار دارد که بیشتر توسط چین، هند، تایوان و کره جنوبی انجام شده است. میانمار هم یک واردکننده جدید این محصول است.

اتحادیه بین‌المللی گاز اعلام کرد: «در حالی که بحران کرونا محدودیت‌های قابل‌توجهی برای این بازارها به وجود آورده، ولی قیمت پایین‌تر این محصول در 2020، خرید آن را تشویق کرده است».

ادامه قرنطینه‌های کرونایی و افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در ترکیب انرژی اروپا، واردات این قاره را 4.3 میلیون تن کاهش داده است.