۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

ثبات قیمت نفت با نگرانی های مجدد افزایش ویروس کرونا / افزایش تقاضا همچنان عامل امیدواری بازار

۱۴ خرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۳۴
کد خبر: 533565
ثبات قیمت نفت با نگرانی های مجدد افزایش ویروس کرونا / افزایش تقاضا همچنان عامل امیدواری بازار

به دنبال نگرانی از افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و روند کند واکسیناسیون در برخی نقاط جهان، قیمت نفت پس از تجربه رشد برای چند روز متوالی، امروز به ثبات رسید.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، به دلیل نگرانی‌ها از وضعیت عرضه واکسن کرونا در سراسر جهان که به عنوان مانعی بر سر راه خوش‌بینی‌ها نسبت به بهبود تقاضای سوخت قرار گرفت، قیمت نفت روز جمعه به ثبات رسید.

معاملات آتی نفت خام برنت 1سنت کاهش یافت و به 71دلار و 30سنت در هر بشکه رسید. با این حال این قرارداد در مسیر دستیابی به سود 2.4درصدی در هفته گذشته قرار گرفت.

معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با 1سنت افت، به قیمت 68دلار و 82سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت. با این وجود این قرارداد در هفته گذشته حدود 4درصد رشد کرد.

وندانا هری، تحلیلگر انرژی در Vanda Insights اذعان داشت: "به نظر می‌رسد روند صعودی فعلا به پایان رسیده و زمینه را برای مقداری سودآوری فراهم آورده است. اما به دلیل ماجرای بهبود اقتصاد ایالات متحده و افزایش تقاضا، انتظار می‌رود این عقب‌نشینی قیمت‌ها متوسط باشد."

به دلیل خوش‌بینی به بهبود تقاضای جهانی سوخت در میان بیماری همه‌گیر، هر دو قرارداد در طول دو هفته گذشته حدود 5درصد رشد را تجربه کرد.

تحلیلگران جی پی مورگان در یادداشتی اظهار کردند: "ما همچنان بر این باوریم که به دلیل گسترش واکسیناسیون، روند بهبود تقاضای نفت ادامه داشته باشد."

تحلیلگران خاطرنشان کردند: "آمریکا و اروپا در تلاش خود برای واکسیناسیون بسیار پیشرفت کرده‌اند. اما روند کند واکسیناسیون در کشورهای آسیایی به این معنی است که مشخص نیست محدودیت‌های فاصله اجتماعی در این منطقه چه زمانی به طور کامل به پایان می‌رسد."

تا کنون 170میلیون نفر در سطح جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند و از طرفی آمار مرگ و میر از این بیماری به حدود 3.8میلیون نفر رسیده که حاکی از آن است دومین سال بدترین بحران بهداشت جهانی در یک قرن اخیر هیچ نشانه‌ای از پایان ندارد.

از آنجا که سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس) پیش‌بینی کردند که تقاضا در نیمه دوم سال 2021 بیش از عرضه باشد، قیمت‌ها در اوایل این هفته افزایش یافت. این گروه روز سه‌شنبه توافق کرد که محدودیت‌های عرضه را تا ماه جولای ادامه دهد و به همین دلیل قیمت‌ها افزایش یافت.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که پیشرفت کند مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا، فضای تنفسی را برای افزایش تقاضا، پیش از بازگشت نفت ایران به بازار فراهم کند.

اما از طرفی روند آهسته واکسیناسیون و آمار بالای موارد ابتلا به ویروس کرونا در کشورهایی مانند برزیل و هند باعث آسیب به چشم‌انداز تقاضا می‌شود.

در همین حال، موجودی نفت خام ایالات متحده در هفته گذشته بیش از میزان پیش‌بینی شده کاهش پیدا کرد، اگرچه ذخایر سوخت افزایش یافت، که نشان می‌دهد تقاضا برای محصولات نهایی با تولید پالایشگاهی مطابقت ندارد.