۰ نفر

اوپک پلاس بی اعتنایی کرد

۱۲ خرداد ۱۴۰۰، ۶:۴۸
کد خبر: 532944
اوپک پلاس بی اعتنایی کرد

وزیران گروه اوپک پلاس در نشست روز سه شنبه همزمان با صعود نفت برنت به بالای مرز ۷۰ دلار در هر بشکه و پیش بینیها از کمبود عرضه در بازار، با ادامه برنامه افزایش تولید تا پایان ژوییه موافقت کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اما این گروه درباره سطح تولید پس از ژوییه هیچ اشاره ای نکردند زیرا وزیران اوپک پلاس مطمئن نیستند وضعیت بازار تا دو ماه آینده به چه شکل خواهد بود.

ادامه شیوع پاندمی کووید ۱۹ در آسیا و چشم انداز رفع تحریمها علیه ایران باعث شد اوپک پلاس رویکرد صبر و مشاهده را در پیش بگیرد. نشست بعدی اوپک در ۲۴ ژوئن برگزار می شود و سپس نشست اوپک پلاس در اول ژوییه با حضور روسیه و ۹ متحد دیگر اوپک برگزار خواهد شد تا درباره سطح تولید نفت در اوت و پس از آن تصمیم گیری شود.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی پس از نشست وزیران اوپک پلاس به خبرنگاران گفت: ما نشستهای ماهانه اوپک پلاس را با این دید که می خواهیم به بازار اطمینان و آسودگی خاطر دهیم که حواسمان به اوضاع است، دوباره برقرار می کنیم. وی در ادامه افزود: مذاکرات هسته ای ایران همچنان ادامه دارد و این موضوع در رایزنی های چند روز گذشته اوپک پلاس مورد بحث قرار نگرفت.

وزیر انرژی عربستان سعودی گفت ما می دانیم که وضعیت فعلی به ما اجازه می دهد برنامه ای که قرار بود در ژوییه انجام دهیم را پیش ببریم اما وی هشدارها درباره این که بازار ممکن است بدون عرضه بیشتر از سوی اوپک پلاس دچار کمبود عرضه شود یا قیمتهای بالا ممکن است باعث آغاز موج دیگری از افزایش تولید نفت شیل آمریکا شود را نادیده گرفت.

شاهزاده سعودی گفت: هر وقت چنین چیزی را دیدم باور خواهم کرد.

اوپک پلاس که در آوریل محدودیت عرضه خود را به هفت میلیون بشکه در روز رساند، قرار است در فاصله مه تا ژوییه ۲.۱ میلیون بشکه در روز به تولیدش اضافه کند که معادل دو درصد از تقاضای جهانی پیش از دوران شیوع پاندمی است و ۱.۴ میلیون بشکه در روز از این افزایش تولید توسط عربستان سعودی انجام می گیرد.

طبق توافق اوپک پلاس، پس از این تاریخ محدودیت عرضه تا آوریل سال ۲۰۲۲ ثابت نگه داشته می شود اما وزیران اوپک پلاس اعلام کرده اند در صورتی که شرایط بازار ایجاب کند، حق تغییر این توافق را دارند.

هشدار آژانس بین‌المللی انرژی

کشورهای مصرف کننده نفت در حال حاضر نسبت به داغ شدن بیش از حد بازار نفت هشدار داده اند. نفت برنت روز سه شنبه به ۷۱ دلار و یک سنت در هر بشکه صعود کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد قیمت جهانی نفت با فشار صعودی بیشتری روبروست مگر این که اعضای اوپک پلاس نفت بیشتری را در ماههای آینده برای تامین تقاضای رو به رشد عرضه کنند.

فاتح بیرول، مدیرکل آژانس بین‌المللی  انرژی در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ گفت: طی شش ماه آینده به طور وضوح احیای قوی تقاضا برای نفت در آمریکا، چین، اروپا و نقاط دیگر را می بینم و اگر سیاست فعلی اوپک پلاس ادامه پیدا کند، ممکن است شکاف بیشتر میان عرضه و تقاضا را مشاهده کنیم. در صورت عدم تغییر سیاستهای تولید با رشد قوی تقاضا که در پیش است، ما شاهد گسترش شکاف میان عرضه و تقاضا خواهیم بود که به نوبه خود باعث بالاتر رفتن قیمتها می شود.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه بازار نفت در ماه گذشته پیش بینی کرده بود تقاضا برای نفت ۵.۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ رشد می کند و رشد عرضه از سوی اوپک پلاس و سایر تولیدکنندگان به هیچ وجه پاسخگوی تقاضای بهبود یافته نخواهد بود.

این آژانس هشدار داد برنامه های فعلی تولید اوپک پلاس به حد کافی سریع افزایش پیدا نمی کنند تا با روند پیش بینی شده احیای تقاضا همگام بمانند حتی اگر نفت بیشتری از سوی ایران در اواخر سال میلادی جاری عرضه شود.

دبیرخانه اوپک خوش بینی بیشتری داشته و در گزارش ماهانه اخیرش اعلام کرد انتظار دارد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۱ شش میلیون بشکه در روز رشد کند و کمبود عرضه به ۱.۴ میلیون بشکه در روز بالغ شود.

با این حال یک نماینده اوپک گفت: بعضی از کشورها ابراز نگرانی کرده اند که این پیش بینی ممکن است بیش از حد خوش بینانه باشد.

پلاتس آنالیتیکس پیش بینی می کند تقاضا برای نفت در ژوئن و ژوییه ۵.۱ میلیون بشکه در روز رشد کند و میزان عرضه ۱.۵ میلیون بشکه در روز کمبود داشته باشد.

شاهزاده عبدالعزیز در سخنرانی آغازین نشست وزیران اوپک پلاس گفت: تصویر تقاضا برای نفت نشانه های واضح بهبود را به خصوص در آمریکا و چین نشان داده است.

وی و الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه برنامه های واکسیناسیون جهانی را که تاکنون به ۱.۸ میلیارد دوز در سراسر جهان رسیده است، تمجید کرده اند.

نواک گفت: برنامه واکسیناسیون ریسک بروز موجهای جدید شیوع را کاهش داده و به ازسرگیری رفت و آمد جهانی کمک می کند.

بر اساس گزارش پلاتس، با وجود بهبود تقاضا، شاهزاده عبدالعزیز هشدار داد که همچنان ابرهایی در افق دیده می شود و بنابراین ما باید به مشاوره و نظارت دقیق بر عوامل بنیادین بازار ادامه دهیم و برای تضمین ثبات بازار آماده اقدام باشیم.