۰ نفر

آیا اکتشافات گازی بیشتری برای ترکیه در راه است؟

۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۶:۱۸
کد خبر: 532627
آیا اکتشافات گازی بیشتری برای ترکیه در راه است؟

کشف نفت در سه چاه جدید در ترکیه پس از بزرگترین اکتشاف گازی که سال گذشته داشت، به میزان قابل توجهی به تولید این کشور اضافه می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بخش انرژی ترکیه با اعلام کشف نفت در سه چاه فراساحلی جدید در ماه مه امسال توسط رجب طیب اردوغان، رییس جمهور این کشور نشان داد پرقدرت تر می‌شود. انتظار می‌رود با کشف اخیر، تولید نفت ترکیه که در حال حاضر بیش از ۶۱ هزار بشکه در روز است، به میزان ۶۸۰۰ بشکه در روز افزایش پیدا کند.

دو چاه آکوبای-۱ و ینی شهیر-۱ در استان جنوب شرقی دیاربکر و چاه سوم به نام میسینلی-۲ در استان شمال غربی قرقلرایلی قرار دارد. به گفته فاتح دونمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، انتظار می‌رود آکوبای-۱ به میزان ۲۸۰۰ و ینی شهیر-۱ به میزان ۳۰۰۰ و میسینلی-۲ به میزان ۱۰۰۰ بشکه در روز نفت تولید کنند.

این کشف پس از کشف بزرگ گاز طبیعی در اکتبر سال ۲۰۲۰ صورت گرفت. کشتی حفاری فاتح ۴۰۵ میلیارد متر مکعب گاز را در چاه تونا-۱ در میدان گازی ساکاریا واقع در حدود ۱۰۰ مایلی ساحل دریای سیاه ترکیه کشف کرد که بزرگترین کشف گازی ترکیه تا این تاریخ است.

انتظار می‌رود گاز کشف شده تا سال ۲۰۲۳ به تولید برسد. پس از این کشف ترکیه قصد دارد به اکتشاف هیدروکربن در دریای سیاه ادامه دهد. اگر سطح پیش بینی شده درست باشد، تولید تونا-۱ می تواند به اندازه کافی گاز برای تامین ۳۰ درصد از نیازهای این کشور تا اوج تولیدش در سال ۲۰۲۵ را فراهم کند.

ترکیه قصد دارد در میدان گازی ساکاریا ۴۰ چاه تولیدی دیگر تا سال ۲۰۲۸ حفاری کند. تولید گاز می تواند وابستگی ترکیه به واردات انرژی از روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان را کمتر کرده و هزینه واردات ترکیه را که در حال حاضر حدود ۱۲ میلیارد دلار است، کاهش دهد.

وزیر انرژی ترکیه در ماه مه اعلام کرده بود احتمال اعلام اکتشافات گازی بیشتری در منطقه وجود دارد و گفته بود اخبار خوبی در ارتباط با فعالیتهای اکتشافی در دریای سیاه وجود دارد. دونمز اظهار کرده بود برای اطلاعات جدید باید تا ژوئن صبر کنیم. کارها در ژوئن تکمیل خواهند شد. رییس جمهور ترکیه هم در ماه مه به این شایعات دامن زده و از انتظارات برای اعلام اکتشافات گازی جدید در آینده نزدیک خبر داد.

انتظار می‌رود ترکیه برای کمک به توسعه فعالیتهای اکتشافی خود در شرق مدیترانه، چاههای بیشتری حفاری کند. ترکیه تاکنون هشت چاه را تکمیل کرده که نشانه های وجود گاز طبیعی را داشتند اما ذخایر آنها به اندازه ای نبود که از نظر اقتصادی قابل بهره برداری باشد.

با این حال پس از درگیری با یونان و قبرس در سال ۲۰۲۰، اختلافات ارضی ممکن است مانع این پروژه شود. اردوغان امیدوار است اتحادیه اروپا که از سال ۲۰۱۶ ارتباطات تجاری خود را با ترکیه گسترش داده است این کشور را به دلیل اکتشاف بیشتر در شرق مدیترانه تحریم نکند. یونان و قبرس با ترکیه بر سر منابع انرژی و قلمرو قضایی در منطقه در اوت گذشته مجادله داشتند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، جدیدترین کشف نفتی ترکیه به داراییهای انرژی این کشور اضافه می‌کند اما مناقشات ارضی ممکن است ترکیه را مجبور کند بین روابط تجاری خوب با اتحادیه اروپا و اکتشافات گازی بیشتر در منطقه یکی را انتخاب کند.