۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مروری بر وضعیت بازار نفت در هفته گذشته / بازار در دو راهی افزایش عرضه ایران و تقاضای جهانی

۸ خرداد ۱۴۰۰، ۷:۵۲
کد خبر: 531682
مروری بر وضعیت بازار نفت در هفته گذشته / بازار در دو راهی افزایش عرضه ایران و تقاضای جهانی

بازار نفت در هفته گذشته بیشتر تحت تاثیر مذاکرات هسته‌ای تهران و واشنگتن که باعث نگرانی از افزایش عرضه ایران شد، و از طرفی، امیدواری به افزایش تقاضای سوخت در ایالات متحده و اروپا در آستانه فصل تابستان قرار گرفت.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛  بازار نفت اخیرا به دلیل وضعیت نامساعد هند، ناشی از افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا که باعث تاریک شدن چشم‌انداز تقاضا از سوی سومین کشور بزرگ مصرف‌کننده نفت در جهان شده بود، نوساناتی را تجربه کرد. از طرفی، قیمت طلای سیاه در هفته اخیر، عمدتا تحت تاثیر مذاکرات ایران و آمریکا در وین برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ قرار گرفت. نگرانی از افزایش عرضه از سوی ایران، سبب سقوط بازار نفت برای چندین روز متوالی شد.

آخرین دور مذاکرات واشنگتن و تهران، هفته گذشته از سر گرفته شد. تمدید قرارداد نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران باعث شد خوش‌بینی تحلیلگران به موفقیت مذاکرات افزایش یابد. این اخبار برای چندین روز متوالی باعث نگرانی بازار شد و قیمت نفت را پایین کشید. برخی از تحلیلگران اذعان داشتند که در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، ایران می‌تواند ۱ تا ۲میلیون بشکه نفت در روز روانه بازار کند. اما از طرفی، برخی بر این باورند که هر گونه افزایش عرضه از سوی ایران تدریجی خواهد بود. همچنین جی پی مورگان تخمین می‌زند که ایران می‌تواند ۵۰۰هزار بشکه در روز تا پایان امسال و ۵۰۰هزار بشکه دیگر در روز تا آگوست ۲۰۲۲ به بازار عرضه کند.

از سویی، تحلیلگران سیتی در یادداشتی اظهار کردند که بازارها همچنان روی مذاکرات هسته‌ای ایران و اینکه آیا تحریم‌های صادرات آن به طور کامل برداشته می‌شود یا خیر، و همچنین زمان این موضوع، متمرکز هستند. این یک مساله بزرگ برای نشست بعدی سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس)، در تاریخ ۱ژوئن خواهد بود که تولیدکنندگان باید تصمیم بگیرند برنامه کاهش محدودیت‌های تولید خود را در برابر احتمال بازگشت عرضه ایران به بازار تغییر دهند یا خیر.

سیتی پیش‌بینی کرد که اوپک پلاس به برنامه بازگرداندن عرضه ۷۰۰هزار بشکه در روز در ماه ژوئن پایبند خواهد بود، اما برنامه این گروه برای افزایش عرضه تا ۸۴۰هزار بشکه در روز در ماه جولای اکنون ممکن است مورد سوال باشد.

اما از طرفی، برداشته شدن بسیاری از محدودیت‌های اعمال شده به دلیل شیوع ویروس کرونا در ایالات متحده و اروپا، در آستانه فصل تابستان، که به اصطلاح فصل رانندگی نامیده می‌شود، باعث روشن شدن چشم‌انداز تقاضای سوخت و تعادل نسبی در بازار شد. همچنین امیدواری به افزایش مسافرت‌ها در نزدیکی این فصل، تا حدودی توانست نگرانی‌های مربوط به افزایش عرضه نفت از سوی ایران را جبران کند. تحلیلگران ANZ در یادداشتی اظهار کردند: "درحال‌حاضر تقاضای بنزین در بسیاری از مناطق، از سطح سال ۲۰۱۹ نیز فراتر رفته است." آنها در ادامه افزودند که این موضوع ممکن است تا حدی ضعف تقاضا در آسیا، که موج جدید ابتلا به کووید-۱۹ منجر به مصرف کمتر شده، را جبران کند.

 اما با این حال، تداوم افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در هند نیز به عنوان مانعی بر سر راه رشد بازار قرار گرفت. با این وجود، یکی از تحلیلگران بازار اذعان داشت که ما فکر نمی‌کنیم نگرانی‌های مربوط به تقاضا در هند، روند بهبود تقاضای جهانی نفت را از بین ببرد.

همچنین، آمار ارائه شده از سوی موسسه نفت آمریکا حاکی از کاهش موجودی ذخایر نفت خام ایالات متحده بود. داده‌ها نشان داد که ذخایر نفت خام در هفته منتهی به ۲۱می ۴۳۹هزار بشکه کاهش یافته است. همچنین، موجودی بنزین ۲میلیون بشکه، و ذخایر فرآورده‌های تقطیر شده ۵.۱میلیون بشکه افت کرده که باعث پشتیبانی از قیمت نفت شد.

داده‌های اقتصادی قوی آمریکا، بزرگترین اقتصاد و مصرف‌کننده نفت در جهان، در روز جمعه نیز باعث امیدواری شد. آمار مطالبات مزایای بیکاری جدید در آمریکا به کمترین میزان خود از اواسط مارس ۲۰۲۰ رسیده است. این موارد نیز در پایان هفته باعث رشد قیمت طلای سیاه شد.

بررسی قیمت نفت

در هفته گذشته، قیمت نفت خام برنت عمدتا بین ۶۸ و ۶۹دلار، و قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا بین ۶۵ و ۶۶دلار قرار داشت. اما در آخرین روز معاملات هفته گذشته (جمعه)، داده‌های اقتصادی امیدوارکننده آمریکا و انتظارات برای افزایش قابل توجه تقاضای جهانی در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱، باعث شد قیمت برنت در نزدیکی کانال ۷۰دلاری قرار گیرد.

یکی از اقتصاددانان با اشاره به نمودارهای فنی اذعان داشت که قیمت‌ها به سطح مقاومت رسیده است. وی اذعان داشت: "۶۵ تا ۷۰دلار، همچنان باید منطقه حفظ قیمت نفت باشد، مگر اینکه دلیل بسیار مناسبی برای صعود آن به بالای کانال ۷۰دلار وجود داشته باشد."

از آنجا که تحلیلگران انتظار دارند تقاضای جهانی نفت در سه ماهه سوم سال با سفرهای تابستانی در اروپا و ایالات متحده، به دنبال برنامه گسترده واکسیناسون کووید-۱۹، تقریبا به ۱۰۰میلیون بشکه در روز برسد، قراردادهای برنت و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا در مسیر ثبت سود ۵ تا ۶درصدی قرار گرفتند.

گلدمن ساکس با این استدلال که بازار، جهش مجدد تقاضا را حتی با وجود احتمال افزایش عرضه ایران دست کم گرفته، گفته که انتظار دارد قیمت نفت در سه ماهه چهارم سال به ۸۰دلار در هر بشکه برسد.