۰ نفر

هر بشکه نفت خام ایران چند قیمت خورد؟

۶ خرداد ۱۴۰۰، ۹:۰۵
کد خبر: 531280
هر بشکه نفت خام ایران چند قیمت خورد؟

هند به عنوان سومین مصرف کننده بزرگ نفت، تحت تاثیر شیوع گسترده ویروس کرونا در این کشور روزهای سختی را می گذراند؛ تعداد بالای مرگ و میر در هند منجر به کاهش تقاضا برای طلای سیاه شده و همین امر بازار نفت را از نظر قیمتی تحت فشار قرار داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، اقدامات اوپک پلاس در چند ماه اخیر و به خصوص در هفته های گذشته مانع سقوط قیمت نفت شد و حتی بهای نفت در ماه های اخیر تا حدودی بهبود یافت؛ اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان و تحلیلگران نفت بر این باورند که روند بهبود قیمت نفت ادامه خواهد یافت اما بهبودی چقدر به طول خواهد انجامید؟

کارشناسان معتقدند بازار نفت تحت تاثیر سه عامل مهم قرار دارد؛تشدید شیوع کرونا در هند؛ وضعیت قرنطینه اروپا و شمارش معکوس برای بازگشت نفت ایران به بازار .

برآوردها حاکی از آن است که قرنطینه در اروپا عامل دیگری است که در روزهای گذشته بازار نفت را تحت فشار قرار داده است؛ یک ماه پیش اروپا بسیاری از محدودیت های رفت و آمدی خود را تمدید کرد و بهبود قیمت نفت را به تأخیر انداخت اما اکنون در حالی که هند در بدترین موج از زمان شیوع ویروس کرونا قرار دارد اروپا در حال آماده سازی برای رفع این محدودیت ها است.

آماده سازی اروپا برای کاهش قرنطینه ها 

مقامات اتحادیه اروپا این هفته پیشنهاداتی را برای کاهش محدودیت های سفرهای تابستانی به ۲۷ کشور خود مطرح کردند که این امر تقاضا برای سوخت جت که ماده اولیه آن نفت خام است را بالا می برد و در ایالات متحده آمریکا در حالی که تعداد واکسیناسیون روبه افزایش است موارد ابتلا به کرونا نیز در حال کاهش است و در نتیجه چندین ایالت این کشور از جمله نیویورک محدودیت های خود را کاهش داده اند که همه این ها تأثیر عمیقی در قیمت نفت خام خواهد داشت.

گلدمن ساکس پیش بینی کرده است که قیمت نفت خام در این تابستان به بشکه ای ۸۰ دلار می رسد؛ پیش بینی کارشناسان این موسسه بر این اساس است که در ماه های آینده تقاضا برای نفت افزایش پیدا خواهد کرد و عرضه نمی تواند به زودی خود را با آن تطبیق دهد.

گفتنی است که در روزهای گذشته و همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا در هند تقاضا برای مصرف سوخت در این کشور به پایین ترین حد یک سال گذشته رسیده است و تنها در اوایل ماه مه مصرف سوخت در هند نزدیک به ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است؛ اطلاعیه شرکت های بهارات پترولیوم و هندوستان پترولیوم حاکی از کاهش ۲۸ درصدی فروش سوخت خودرو در مقایسه با هفته های ابتدایی سال ۲۰۲۰ است و سوخت خودرو ۹۰ درصد از فروش سوخت در هند را شامل می شود.

شمارش معکوس برای بازگشت ایران 

از سوی دیگر افزایش احتمال بازگشت ایران به بازار نفت موجب رشد نگرانی ها در خصوص کاهش قیمت این طلای سیاه شده است؛ مدیرعامل پالایشگاه هندوستان پترولیوم در مصاحبه ای با رویترز در خصوص نوسانات قیمت نفت در بازه قیمتی ۶۵ تا ۷۰ دلار گفت: پیشرفت مذاکرات ایران و غرب و بازگشت ایران به بازار نفت به احتمال زیاد مانع جهش قیمت نفت به بشکه ای ۷۰ دلار خواهد شد.

در طرف دیگر اما تعداد زیادی از کارشناسان بر این باورند که بازگشت ایران به بازار نفت موجب سقوط قیمت این طلای سیاه نخواهد شد چراکه صادرات نفت خام ایران در حال حاضر نیز به نسبت در مقیاس بالا صورت می گیرد و در صورت لغو تحریم ها ، بازار نفت دچار بحران نخواهد شد.

طی براوردهای صورت گرفته از سوی اوپک تولید نفت خام ایران در هفته های گذشته نزدیک به ۱۹۰ هزار بشکه افزایش یافته است و به ۲ میلیون و ۱۴۰ هزار بشکه رسیده است و با این وجود ایران راه درازی برای رسیدن به سطح تولیدات نفت خود در سال ۲۰۱۶ دارد، زمانی که روزانه ۳ میلیون و ۷۹۰ هزار بشکه نفت تولید می کرده است.

صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در سه ماهه اول سال جاری ۸۲۵ هزار بشکه در روز تخمین زده شده است که از ۴۲۰ هزار بشکه در روز در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ افزایش چشمگیری داشته است اما کماکان برای رسیدن به سطح صادرات ۲ میلیون و ۱۲۵ هزار بشکه ای در سال ۲۰۱۷ راه درازی در پیش دارد؛ در حال حاضر هر بشکه نفت خام سنگین کشور ۶۴ دلار و ۲۷ سنت قیمت دارد و هر بشکه نفت خام سبک آن نیز ۶۶ دلار و ۱۷ سنت قیمت خورده است.

هر بشکه نفت خام وست تگزاس نیز در ۲۴ ساعت گذشته ۴۰ سنت ارزان شده است و در حال حاضر به قیمت ۶۵ دلار و ۸۴ سنت رسیده است و هر بشکه نفت خام برنت نیز در این مدت ۲۹ سنت ارزان شده است و در حال حاضر ۶۸ دلار و ۴۴ سنت قیمت خورده است.