۰ نفر

وزیر نیرو خبر داد؛

تلاش برای بهبود شرایط آب و فاضلاب منطقه در دستور کار شورای حکام آب

۵ خرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۲۲
کد خبر: 531201
تلاش برای بهبود شرایط آب و فاضلاب منطقه در دستور کار شورای حکام آب

وزیر نیرو به برگزاری دوازدهمین جلسه شورای حکام آب در تهران اشاره کرد و گفت: تلاش برای بهبود شرایط آب و فاضلاب منطقه یکی از پروژه‌های مصوب این جلسه است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، " رضا اردکانیان" روز چهارشنبه در حاشیه دوازدهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری (تحت پوشش یونسکو) در جمع خبرنگاران افزود: این نشست، ظهر امروز پنجم خردادماه به ریاست ایران و با حضور مقام‌های عالی‌رتبه ۱۸ کشور و ۹ سازمان بین‌المللی به صورت ویدئوکنفرانس آغاز به کار کرد.

وی ادامه داد: در این اجلاس که به دلیل همه گیری بیماری کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود، وزرای آب و سایر مقام های عالی‌رتبه کشورهای ارمنستان، ازبکستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان، آلمان، بنگلادش، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، سریلانکا، سوریه، سوئیس، عراق، عمان، قطر، به بررسی پروژه‌های مرتبط با مدیریت آب شهری پرداختند.

اردکانیان گفت: نمایندگان ارشد سازمان‌های بین المللی از جمله یونسکو، نماینده مقیم سازمان ملل در ایران، سازمان بهداشت جهانی، سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو، بانک توسعه اسلامی، سازمان جهانی هواشناسی، انجمن بین المللی آب، سازمان همکاری‌های آبی جهانی و نیز انجمن آبی عمان در این اجلاس حضور داشتند.

وزیر نیرو افزود: مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری با حوزه فعالیت در مناطق غرب و جنوب آسیا و نیز آسیای میانه و شمال آفریقا در بهمن ماه سال ۱۳۸۰ (فوریه ۲۰۰۲) با پیگیری وزارت نیرو و با همکاری وزارت امور خارجه و یونسکو تأسیس و راه اندازی شد.

وی ادامه داد: فعالیت‌های این مرکز توسط شورای حکام در بالاترین سطح، متشکل از وزرای آب کشورهای عضو برنامه‌ریزی و هدایت می شود.

اردکانیان گفت: درجلسه امروز گزارش فعالیت یکساله مرکز ارائه شدو نیز برنامه های آتی اعلام و مصوب شد.

وزیر نیرو ادامه داد: بهبود مدیریت آب شهری یکی از پروژه های مصوب است که قرارشد با کمک کشور آلمان اجرایی شود.

وی تلاش برای بهبود عملکرد تکنسین های آب را از دیگر پروژه ها اعلام کرد.

اردکانیان گفت: پایش خشکسالی در منطقه و تغییر اقلیم نیز از پروژه های هستند که امید است با برطرف شدن بیماری کرونا زودتر اجرایی شوند.

وزیر نیرو با اشاره به ارایه آموزش به تکنسین های آب و فاضلاب کشورهای منطقه، افزود: امیدواریم این مرکز بتواند سهم خود را در بهبود شرایط آب و فاضلاب ایفا کند.

وی افزود: پس از تاسیس این مرکز در ایران این موضوع مورد توجه جهان قرارگرفت به گونه ای که کشور مصر دومین مرکز مشابه را راه اندازی کرد.

اردکانیان ابراز امیدواری کرد: این مرکز بتواند نقش خود در بهبود وضعیت آبی کشورهای منطقه ایفا کند.

وی این مرکز را محلی برای افزایش همکاری و هم افزایی منطقه درباره مساله آب دانست.

دوازدهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری، پنجم خرداد به ریاست وزیر نیرو و با حضور مقام های عالی‌رتبه ۱۸ کشور و ۹ سازمان بین‌المللی به صورت ویدئوکنفرانس برگزار می شود.

مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری با حوزه فعالیت در مناطق غرب و جنوب آسیا و نیز آسیای میانه و شمال آفریقا بهمن‌ سال ۱۳۸۰ (فوریه ۲۰۰۲) با پیگیری وزارت نیرو و با همکاری وزارت امور خارجه و یونسکو تأسیس و راه‌اندازی شد. فعالیت‌های این مرکز توسط شورای حکام در بالاترین سطح، متشکل از وزرای آب کشورهای عضو برنامه‌ریزی و هدایت می‌شود.

اجلاس قبلی شورا دوم مهر ۱۳۹۹ در تهران با حضور وزرا و مقام های  ارشد آب کشورهای عضو شورای حکام مرکز به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.